Разработчиците на технологии за автономно управление на превозните средства трябва да погледнат назад и да си спомнят начина, по който Wall Street реагира на 16 март 2008 г. Макар сривът на Bear Stearns да беше епохално събитие за световната финансова криза, когато погрешни предположения за стойността на ипотеките тласнаха банките към ръба на финансов колапс – а някои и отвъд него – 26 октомври 2022 г. ще остане датата, на която лъсна истината за технологията за автономните превозни средства, пише Bloomberg.
Първо дойде шокът относно новината, че Argo AI – стартъпът, в който инвестираха Ford и Volkswagen – приключва работа. Само часове по-рано Ройтерс съобщи, че електромобилите на Tesla, за които компанията твърди, че предлагат автономно придвижване, са разследвани от американски регулатори. Лице, запознато с въпроса, споделя пред Bloomberg, че прокурорите на Министерството на правосъдието във Вашингтон и Сан Франциско проучват изявленията на компанията и нейните ръководители относно това твърдение.
На другия полюс е Ford, където мениджър на концерна заяви, че ще бъде по-лесно да се изпрати отново човек на Луната, отколкото да се реализира подобна технология.
Илон Мъск постави началото през 2016 г., като започна да таксува с хиляди долари водачите на Tesla за това, което компанията нарича възможност за пълно самоуправление (FSD). Шест години по-късно главният изпълнителен директор признава, че системата все още не е „функционално завършена“.
За разлика от това, главният изпълнителен директор на Argo Брайън Салески подчерта необходимостта от безопасно и ограничено внедряване на тестови превозни средства и тясно партньорство с градските власти.
Tesla е обект на две разследвания относно дефекти на своята система от Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ и се насочва към първото си дело заради катастрофа, за която се предполага, че е виновна системата Autopilot. Щатът Калифорния обвини компанията през август в подвеждане на потребителите, а местен жител, който заведе дело миналия месец, предлага статут на колективен иск за твърденията си, че Мъск е лъгал обществеността заедно с постоянни обещания, че компанията е на прага на усъвършенстване на технологията.
Феновете на най-богатия човек в света са свикнали с честите му публикации в Twitter за нови итерации на бета софтуера FSD. След като Мъск наскоро обяви, че се чака следващо голямо подобрение, един потребител отговори, че се колебае относно употребата на най-новата версия на FSD, след като неговият електромобил Tesla се отклонява в насрещното движение.
Когато за първи път инвестира в Argo преди пет години, Ford смяташе, че ще може да пусне на пазара автомобили, способни да се движат без шофьор при определени условия до 2021 г. Сега автомобилният производител заключи, че трябва да инвестира в технология за подпомагане на водача, която е по-постижима в близко бъдеще. Решението му да смени предавката накара Volkswagen също да се оттегли от по-смелите си първоначално планове. Това в крайна сметка се отрази върху Argo, която не успя да привлече нови инвеститори.
Обезценката от 2,7 млрд. долара, отчетена от инвестицията в Argo, осигури на Ford загуба от 827 млн. долара за третото тримесечие. VW обяви почти идентична инжекция в стартъпа през 2019 г.
„Екипът, с който разполагаме в Argo, работи върху това, което смятам за най-трудния технически проблем на нашето време“, признава Дъг Фийлд, когото Ford нае от автомобилния проект на Apple миналата година. „По-трудно е от това да изпратиш човек на Луната”.
Живеем в свят, който е далеч от представите на автомобилните и технологични компании, обявени от техните ръководители преди няколко години, когато шумотевицата около автономните коли беше достигнала пик. McKinsey прогнозира само преди три години, че глобалните приходи, генерирани от автономни превозни средства, могат да достигнат 1,6 трлн. долара годишно до края на това десетилетие. Ръководителят на притежавания от General Motors стартъп Cruise по подобен начин говори в началото на 2020 г. за пазар на стойност трилиони долари. Крис Ърмсън, който каза, докато беше в Google, че целта е синът му никога да не се нуждае от шофьорска книжка, изпрати бележка до персонала на своя финансово затруднен стартъп Aurora Innovation миналия месец, в който изложи опции, включително съкращения на разходите и дори потенциална продажба в посока Apple или Microsoft.
Argo е може би най-голямата жертва в индустрията на автономните коли към момента, въпреки че не е първата такава. Базираната в Сан Франциско Zoox беше продадена на Amazon през 2020 г., а Uber отряза пъпната връв на своето звено за роботизиран транспорт месеци по-късно, предоставяйки я на Aurora.
В началото на миналата година Cruise на GM придоби Voyage, стартъп компания, която тестваше технологията в рамките на пенсионерски селища във Флорида.
Когато GM представи отчета си тази седмица, анализатори притиснаха главния изпълнителен директор на Cruise Кайл Вог относно разработките. Той твърди, че компаниите, които внедряват и разширяват операциите си, вече са в играта и се разграничават от тези, които не успяват.
„Виждаме растяща пропаст между компаниите, опериращи с търговски услуги без водачи, и тези, които все още са заседнали в дъното на разочарованието“, изтъква Вог. „Това, което се случва тук е, че компаниите с най-добрия продукт дръпнаха напред и ускоряват“, добавя той.
Времето ще покаже колко далеч ще стигнат GM и Cruise в изграждането на жизнеспособен бизнес. Подразделението, което се стреми към приходи от 1 млрд. долара до 2025 г., загуби 497 млн. долара през последното тримесечие, което доведе до общ дефицит за тази година в размер на 1,4 млрд. долара.
Изпълнителният директор на Ford Джим Фарли е скептичен относно твърдението, че тази технология скоро ще се реализира в мащаб. „Печелившите, напълно автономни превозни средства в мащаб са далече“, признава той.