Продажбите на автомобили през 2022 г. се сблъскаха със също толкова големи проблеми, колкото и през 2021 г. на фона на затрудненията в глобалната верига на доставки и рекордно високите инфлационни нива. Това усложни опитите на автомобилните концерни да се възстановят напълно от щетите, нанесени от пандемията от коронавирус.
Според данни, представени от AugustaFreePress, с нарастващите разходи и ниските нива на запаси, които измъчват индустрията, глобалните приходи от продажби на автомобили се очаква да се свият с 200 млрд. долара през тази година.
Приходите падат под нивата от 2014 г
Глобалната автомобилна индустрия преживя тежки три години, като множество фактори допринесоха за ниските нива на инвентара и високите цени, пред които са изправени кандидат-купувачите. Първо, пандемията от COVID-19 наруши производствените графици и промени поведението на потребителите. Но предизвикателствата през 2022 г. бяха имаха толкова силен ефект.
Продажбите на автомобили в Европа спадат от месеци, тъй като войната в Украйна допълнително нарушава веригите на доставки и стимулира рекордно ускорената инфлация, която рискува да подкопае търсенето, след като недостигът отшуми.
Купувачите на автомобили в САЩ също биват притиснати, тъй като растящите разходи и ниските нива на инвентар ги разколебават.
Според проучване на Statista миналата година глобалната автомобилна индустрия е генерирала 2,08 трлн. долара приходи от продажби на автомобили, което представлява значително възстановяване от 1,67п-те трилиона долара, отчетени през 2020 г., но все още остава под приходите преди COVID-19.
Въпреки това Statista очаква приходите да спаднат с 9% на годишна база до 1,89 трлн. долара през 2022 г. и да останат около това ниво през следващата година.
Този рязък спад на приходите връща целия пазар осем години назад, под нивата от 2014 г., когато автомобилната индустрия генерира приблизително 1,99 трлн. долара от продажби.
Общите продажби ще се понижат с 6,5 милиона броя до 67,3 млн. автомобила
Въпреки че търсенето на нови автомобили остава стабилно, автомобилните производители не могат да отговорят на темпа. В резултат на това дилърите и представителствата на компаниите увеличават цените всички налични модели, което им носи рекордно високи печалби напоследък.
Въпреки това общите продажби на автомобилни по обем отчитат най-ниските си нива за последните години. Statista очаква глобалните продажби да достигнат 67,3 милиона броя тази година, което е с 6,5 милиона броя по-малко от 2021 г. и с 2,6 милиона броя под данните за продажбите от 2013 г.
Малките коли и вановете ще станат свидетели на най-голям спад при продажбите, като се очаква понижението за 2022 г. да бъде съответно 12% за малките автомобили и 10% за вановете.
Всички останали пазарни сегменти се очаква да отбележат спад около 8%.
Според данните на Statista Toyota остава водещ производител на автомобили в световен мащаб през 2022 г. с дял от 9,6%. Въпреки спирането на производството поради войната в Украйна и затрудненията във веригата на доставки Volkswagen AG остава втори с дял от 7,2%. Трети е Ford със 7,1%.