Все повече нови автомобили пристигат в шоурумите на дилърите в САЩ, тъй като проблемите с веригата на доставки отшумяват и автомобилните производители увеличават своите фабрични операции. Сега обаче нарастващите лихвени проценти започват да оказват натиск върху настроенията на кандидат-купувачите, пише Wall Street Journal.
Няколко големи автомобилни компании съобщиха за спад на продажбите в САЩ през третото тримесечие, тъй като нивата на запасите остават притиснати въпреки известното облекчение през последните седмици.
General Motors Co. отчете скок от 24% на продажбите в САЩ през третото тримесечие, тъй като компанията успя да увеличи производството и доставките към своите представителства и дилъри. Големият скок обаче отразява ниската база от миналата година, когато концернът се сблъска с ограничения при доставките на компоненти, което повлия на производството му.
Автомобилната индустрия се бори в продължение на почти две години с нарушени фабрични графици и малки запаси при дилърите, произтичащи най-вече от недостига на полупроводници. Тези проблеми вече отшумяват и инвентарът бавно започва да се увеличава, изтъкват компаниите от индустрията.
Ръководствата на тези концерни изразяват увереност, че ще могат да наваксат по отношение на доставките заради силното потребителско търсене, когато производството се нормализира. Но влошаващата се икономическа картина и по-високите лихвени проценти повдигат нови въпроси, свързани с готовността на потребителите да осъществяват толкова големи покупки.
„Налице са силно негативни потребителски настроения на пазара. И, очевидно, това започва да ни тревожи“, признава главният изпълнителен директор на американския бизнес на Hyundai Motor Ранди Паркър в понеделник, позовавайки се на нарастващите лихви и пониженията на фондовите борси.
Продажбите на Hyundai през третото тримесечие нараснаха с 3%.
Все пак Паркър посочва, че е твърде рано да се каже дали търсенето ще отслабне значително, добавяйки че е предпазлив оптимист. Според него продажбите са се забавили миналата седмица отчасти поради въздействието на урагана Иън върху югоизточните американски щати, което прави по-трудно да се прецени основното потребителско търсене.
Производителите на автомобили посочват продължаващите слаби запаси от автомобили като причина за по-ниските нива на продажби през третото тримесечие. Toyota Motor Corp. например заяви, че продажбите ѝ са паднали със 7% в периода юли-септември. При Stellantis NV спадът достига 6%, като производителят на Jeep се позова на продължаващите ограничения при доставките.
Като цяло продажбите в САЩ през третото тримесечие достигат около 3,36 милиона броя, което е приблизително равно на периода от предходната година, според изчисления на Wards Intelligence.
Лидерът в производството на електрически превозни средства Tesla Inc. заяви в неделя, че глобалните му доставки на превозни средства през третото тримесечие са се увеличили с около 42% до рекордните 343 830 броя, но са били възпрепятствани от логистични проблеми. Това обяснява защо резултатите не успяват да отговорят на пазарните очаквания.
Американският стартъп Rivian Automotive Inc. също обяви, че е произвел 7363 превозни средства във фабриката си в Илинойс и е доставил 6584 коли на клиенти през същия период. Цифрата остава в съответствие с целта на Rivian да произведе 25 хил. автомобила тази година, посочват от компанията.
Растящите лихвени проценти обаче разколебават купувачите в САЩ да инвестират в ново превозно средство на фона на рекордно високите цени. Средният лихвен процент по заем за нова кола в САЩ достигна 5,7% през третото тримесечие, най-високият от три години насам, изчислява Edmunds.com.
Средната цена на трансакция при покупка нараства през третото тримесечие до 41 347 долара спрямо 38 315 долара преди година. Поне 14% от купувачите, използващи заеми, са поели такъв с месечна вноска от 1000 долара или повече спрямо 8 на сто година по-рано, става ясно от анализа на Edmunds.com.
„Изглежда вероятно голяма част от задържаното търсене поради ограниченото предлагане бързо до изчезне, тъй като високите лихвени проценти подкопават желанието и способността на потребителите да купуват“, коментира Чарли Чесброу, старши икономист в Cox Automotive.
Миналата седмица консултантската фирма понижи прогнозата си за продажбите в САЩ за 2022 г. до 13,7 милиона броя, което, ако се сбъдне, ще е с 9% по-малко от продадените обеми през миналата година.
Според автомобилните концерни и търговците обаче повечето нови превозни средства, които излизат от производствените линии, се разграбват веднага от купувачите.
През август общо 1,3 млн. автомобила са били доставени до автокъщи или шоуруми, което е с 10% повече спрямо юли с 19% над нивата от август 2021 г., изчислява Wards Intelligence.
GM заяви в понеделник, че наличността на полупроводници се е повишила и производството се е стабилизирало, което позволява на концерна да складира повече коли и да увеличи продажбите.