Ключов производител на литий от Австралия, най-големият доставчик на суровината в света, призовава компаниите за електрически автомобили и производителите на батерии да се съюзят с него, твърдейки, че тяхната пряка финансова подкрепа е жизненоважна, за да се избегне евентуален недостиг на метала, който има решаваща роля в прехода към чиста енергия, пише Bloomberg.
Pilbara Minerals Ltd. се възползва от ангажимента на автомобилните производители да си осигурят доставки на материали за батерии, като търси нови сделки с клиенти за съвместно разработване на рафинерии, заяви в интервю за Bloomberg главният изпълнителен директор на австралийската фирма Дейл Хендерсън.
„Със сигурност има ниво на отчаяние от някои групи“, които са крайни потребители на литий и търсят по-голям достъп до продукцията, посочва той. „Ако вярвате на перспективите за търсенето и предлагането, ще има недостиг и автомобилните компании, които не са подсигурили своите вериги на доставки, ще имат проблеми“, предупреждава Хендерсън.
Търсенето на литий се очаква да нарасне тройно до средата на десетилетието спрямо нивото от миналата година, изчислява BloombergNEF в доклад от юли. Цените достигнаха нов рекорд в Китай миналия месец поради нарастващо потребление, като производителите на автомобили, включително BMW AG и General Motors Co., си осигуриха нови споразумения за доставка през последните седмици.
Pilbara Minerals, чиято пазарна оценка възлиза на около 8,5 млрд. долара, планира значително разширяване на своята мина в Западна Австралия през следващите две години, което почти ще удвои производството на литиеви суровини. В същото време компанията иска да използва текущото силно търсене, за да се дистанцира от дългосрочните сделки за доставки и да спечели повече ценова мощ.
Производителите на литий призоваха рафинериите, компаниите за батерии и производителите на автомобили да подкрепят индустрията, за да си осигурят финансиране за разработването на нови проекти. Тъй като сега анализаторите прогнозират, че цените ще останат високи след значителния ръст от тази година, миннодобивните компании вече са в по-добра позиция да изискват по-доходоносни сделки.
Дейл Хендерсън, ръководител на австралийската компания за добив на литий Pilbara Minerals Ltd. Снимка: Bloomberg L.P.
„Преди две години никой не искаше да инвестира в литий и телефонът не звънеше“, спомня си Хендерсън, добавяйки: „Сега телефонът не спира да звъни“.
Друга австралийска компания за добив на литий, Liontown Resources Ltd., демонстрира своята нарастваща роля в сектора през юни, когато сключи сделка с Ford Motor Co. Споразумението за доставка включва заем от 300 млн. австралийски долара (195 млн. щатски долара) от автомобилния гигант при сравнително нисък лихвен процент от 1,5%.
Докато Liontown търси финансиране за своя проект в Западна Австралия, Pilbara Minerals вижда шанс да заздрави позициите си в химическата обработка надолу по веригата - стратегия, предназначена да помогне на производителя да се диверсифицира далеч от волатилността при суровините.
Pilbara Minerals притежава 18% дял в съвместно предприятие с южнокорейската POSCO Holdings Inc. и очаква техният завод да започне да произвежда литиев хидроксид за батерии в края на следващата година. Австралийският концерн сега активно търси други подобни сделки, потенциално с автопроизводители, споделя Хендерсън.
Базираната в Китай Tianqi Lithium Corp. започна да произвежда литиев хидроксид в рафинерия в Западна Австралия - първият ѝ нов голям център извън Китай, като Albemarle разработва отделен обект наблизо. Малко вероятно е Pilbara да добави подобно ново съоръжение в Австралия, но компанията също планира да построи рафинерия, която ще превърне съдържащата литий руда - известна като сподумен - в междинен солен продукт.
Разширяването на мината на Pilbara ще добави допълнителни 400 хил. тона годишно литиева руда от твърда скала – което се равнява на около 50 хил. тона литий за батерии – през следващите две години, подчертава Хендерсън. Миналата година Австралия е изнесла общо 247 хил. тона литий, което представлява около 50% от световното предлагане.