В последното си проучване за пътния транспорт BloombergNEF прогнозира, че автономните превозни средства ще имат дял от 8% при общите километри, изминати от пътническите превозни средства до 2040 г.
Все пак съществува голяма доза несигурност относно темпа на технологично развитие на този сектор, което означава, че прогнозите подлежат на корекция. Но едно нещо е сигурно: определянето на дела при изминатите километри на автономните превозни средства в бъдеще ще бъде възходяща крива.
Общото убеждение в тази тенденция спомага за осигуряването на повече от 53 млрд. долара инвестиции в частни технологични компании за автономни превозни средства от 2014 г. насам. Автомобилните производители изиграха важна роля при определянето на това как този капитал ще бъде разпределен. Те са инвестирали директно чрез своите корпоративни фондове за рисков капитал и отдели за сливания и придобивания и са изразили доверие в стартъпи за самоуправляващи се превозни средства, които се нуждаят от чужда подкрепа, за да развиват своята технология.
Като част от работата на BloombergNEF по проследяване на разработките на автономни коли, отделът поддържа база данни за външни инвестиции, съвместни предприятия, партньорства и други операции, свързани с най-големите автомобилни производители в света. Най-очевидният извод от събраната информация за тези дейности е, че при повечето големи производители има нежелание да поставят всичките „автономни яйца“ в една кошница.
BNEF делът на автономни коли при общите изминати километри да се увеличи до близо 8% към 2040 г. Източник: BNEF
Разпределянето на инвестиции и обособяването на партньорства между множество компании не е гаранция за успех, но много инвеститори ще кажат, че това наистина увеличава шансовете за такъв. В допълнение към теорията за разнообразното портфолио има и други причини автомобилните производители да искат да хеджират своите залози.
Много компании за автономно шофиране тестват и развиват технологиите си с автомобили, но също така гледат и на други области. Компанията за автономни превозни средства за доставка Nuro, която миналата седмица обяви партньорство с Uber, тества прототип на софтуера в автомобили, докато чака федерално одобрение за търговска експлоатация на своите персонализирани търговски превозни средства.
Разнообразието при автономните приложения и бизнес моделите – било то роботиксита, автономни камиони, роботи за доставка или по-нишови превозни средства, като улични метачки и камиони за боклук – може да се разглежда като начин да се гарантира, че дори ако вие, като инвеститор, изберете компания, която не в крайна сметка с най-добрата технология, поне ще е стартирала първа в конкретна дейност, генерираща приходи.
Проследяване на връзките между автомобилните концерни и компаниите за автономни превозни средства. Източник: BNEF
Друга причина да заложите на автономното шофиране е географията. В някои отношения регионалните различия престават да бъдат ограничаващ фактор. Подкрепеният от General Motors стартът Cruise, например, обяви планове за бързо разширяване в нови области, разполагайки своите превозни средства във Финикс и Остин, Тексас. Компанията очаква да може да се наложи в нови населени места, да извършва триизмерно картографиране и да започне да предлага търговски превози без шофьор, всичко това в рамките на 90 дни. Ако Cruise успее да постигне тази цел, това ще бъде значително развитие за индустрията и ясна демонстрация за това как технологията може да се разраства.
Географията остава пречка по други начини. Някои региони изглеждаш все по-неохотни да позволят на компаниите за автономни коли да споделят данни с фирми от друга област. Тази тенденция преобладава в данните на BNEF за корпоративна стратегия на производителите на автомобили, като много компании извършват значителни инвестиции в западни компании за автономно шофиране и други инвестиции във фирми, базирани в Китай.
Както при всяка развиваща се индустрия, не всяка компания ще бъде успешна и вероятно ще станем свидетели на голяма консолидация в сектора. Въпреки това, при конкретни приложения, географски региони и бизнес модели, ще има много победители и глобалните автомобилни гиганти искат част от всичко това.