Тъй като Seat изостава по отношение на електромобилите от по-луксозния си представител Cupra, Skoda вече може да бъде спокойна.
„Планирането на Skoda относно електромобилите подсигурява мястото на марката във VW Group като най-близкия бранд до Volkswagen“, коментира Чан.
Работата по продуктовия график на Skoda е доказателство за инерцията при електрификацията на автомобилите в Европа, тъй като марките започват да се справят на масовите пазарни сегменти, пише в бележка до клиенти Патрик Хумел, анализатор в банката UBS. „Предизвикателството относно това как производителите на автомобили могат да си набавят достатъчно батерии и суровини все още остава“, допълва той.
Целта на Skoda при продажбите е да бъде пета сред марките на масовия пазар в Европа, заяви от своя страна ръководителят на продажбите Мартин Ян на събитието в Прага. Сега Skoda е на седмо място, след Hyundai и Ford, след тежки седем месеца, през които проблемите с веригите на доставки свиха продажбите ѝ с 23%.
Търсенето на най-популярния ѝ модел, Octavia, варианти хечбек и комби, спадат с 43 на сто от началото на годината, според данни на Dataforce, след като производството беше допълнително засегнато от пожар във фабрика на доставчика Grupo Antolin през февруари.
Въпреки срива при продажбите приходите на Skoda за първото полугодие се увеличиха в сравнение със същия период на 2021 г., което показва по-силен микс, воден от модели като Kodiaq, отбелязал ръст на продажбите от 2,4 процента, и Enyaq с ръст от 47 на сто.
Спад на продажбите в Китай
Въпреки че бъдещето на марката в Европа изглежда сигурно, ситуацията в чужбина е много по-сложна.
През по-голямата част от последното десетилетие до 2020 г. най-големият пазар на Skoda беше Китай. Страната представлява до 30% от продажбите на марката, но миналата година този дял падна до 13 процента, като там бяха произведени само 54 401 автомобила.
Драматичният срив на марката в Китай продължи и през тази година с продажби от едва 27 675 броя, което представлява спад от 65 процента за първите седем месеца, според Bestsellingcarsblog.com.
Китай е толкова важен за Skoda, че марката проектира специфични за пазара модели като Kamiq GT и Kodiaq GT, по-спортни версии на настоящите SUV модели. Общо марката има девет модела на този пазар, както и четири монтажни завода, управлявани от съвместни предприятия на VW Group.
Това обаче не изглежда да носи устойчивост.
Skoda успя да продаде едва 507 броя Kodiaq GT в Китай през първите седем месеца на тази година.
„Нашата европейска стратегия е ясна, това е нашият ключов пазар. За Китай се нуждаем от нова стратегия“, признава Ян пред ANE.
Въпреки трудностите марката запазва рентабилността си в азиатската страна, добавя той. „Губехме пари, но сега сме на плюс за 2022 г. Фокусирахме се върху печелившите модели и не увеличаваме обемите“, допълва Ян.
Възходът на местните марки в Китай засегна много от чуждестранните автомобилни производители, ориентирани към обемите, но по-ниското ценово позициониране на Skoda там я направи особено уязвима.
"Китай е конкурентно бойно поле в момента и сме свидетели на силна ценова конкуренция", изтъква от своя страна Зелмер, добавяйки: "Не сме взели решение [за това какво ще правим], но ще ни бъде домашното".
Загубата на продажби в Китай означава, че Skoda се отдалечава от поставената през 2018 г. цел за 2 млн. продажби до 2025 г. Именно през 2018 г. марката достигна пик на продажбите от 1,25 млн. броя преди да се появи пандемията и последвалите я шокове във веригите на доставки през 2021 г. През миналата година глобалните доставки на Skoda достигат 878 000 броя.
Растежът на марката извън Европа остава един от най-големите проблеми. „Имаме нужда от решение. Не само за Китай, но и за останалия свят“, добавя Ян.