IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Skoda е готова да се бори за своето позициониране в рамките на Volkswagen

Докато компанията се радва на успехи в Европа по отношение на продажбите, в Китай тя започва да изпитва сериозни затруднения

14:57 | 12.09.22 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

В края на август третият главен изпълнителен директор на Skoda за последните три години излезе на сцената на O2 Аrena в Прага, за да отговори на въпроса, свързан с дилемата на чешкия автомобилен производител: Как да се разграничи от другите марки на Volkswagen Group и от външните конкуренти, без да навреди на дългата поредица от стабилни маржове на печалбата?

Клаус Зелмер, бивш шеф по продажбите в марката VW и дългогодишен мениджър в Porsche, който пое ръководството на Skoda на 1 юли, представи концепция на седемместен електрически SUV – допълнен с обновено лого – който също така ще постави нов курс при дизайна за Skoda, пише Automotive News Europe.

Опростеният, но модерен вид на концепцията Vision 7S ще се хареса на основния целеви пазар на Skoda от семейства, които обичат пикниците, без да „краде“ клиенти на марката VW, изтъкват от чешката компания.

„Ние не преследваме купувачите на леките автомобили на VW“, подчерта Зелмер пред Automotive News Europe. „Искаме да привлечем клиенти, които не са на масовия пазар. Ето защо направихме дизайна толкова различен от това, където сме днес“, добавя той.

Успехът на Skoda при продажбата на своите премиум хечбек, комби и SUV модели, изградени в Чехия, осигури маржове на печалбата, които надхвърлят тези на VW. Подобно е положението и когато се сравнят Skoda и испанския бранд на групата – Seat.

Използването на по-евтината работна ръка в Чехия и разчитането на икономиите от мащаба при платформите и технологиите на VW Group е печеливша комбинация – но също така това е довело до търкания в германската група.

Работниците на VW в Германия в миналото поискаха от ръководството част от производството на Skoda да бъде преместено при тях, за да се включат и неизползваните мощности, като същевременно Skoda трябва да плаща повече за използването на общите платформи.

Според една от предложените опции за Skoda е тя да стане конкурент на марки за масовия пазар като Dacia на френската група Renault.

През 2019 г. германската преса съобщи, че изпълнителният директор на VW Group Херберт Дийс е предложил продуктовата гама на Skoda да бъде насочена към по-ниските класове, за да привлече долната част на пазара. Миналата година шефът на продажбите във VW Кристиан Далхайм заяви, че Skoda е в „идеална позиция да се справи със сегменти, в които хората не могат да си позволят коли на по-високи цени“.

Skoda обаче силно се съпротивлява на всеки опит да се придвижи марката надолу в пазара. Разкриването на Vision 7S беше още едно ясно послание на Skoda - че нейното бъдеще в Европа ще представлява едно непрекъснато съперничество с марки като Renault, Ford, Peugeot, Hyundai и Toyota, а не само с техните базови и най-евтини модели.

Наистина Skoda показа, че може да се конкурира и да печели в най-големите сегменти, където нейните съперници изпитват затруднения. Средноразмерният SUV Kodiaq, например, е категоричният лидер в своя сегмент тази година с продажби от 42 660 броя, почти двойно повече от най-близкия до него конкурент с двигател с вътрешно горене, Peugeot 5008, показват данни на Dataforce.

Зелмер посочи, че половината от продажбите на Kodiaq представляват седемместната версия, което според него показва силно търсене на напълно електрическия еквивалент на модела. „Виждаме ясен пазар за автомобил като този“, изтъква той.

По време на речта си в Прага Зелмер обеща още 7,6 млрд. евро инвестиции в електрическа мобилност и 700 млн. евро в цифровизация до 2026 г. Той също така обяви три нови електрически модела, включително седемместния SUV, който ще бъде пуснат в продажба заедно с настоящия Enyaq iV купе и кросоувър.

Първият модел ще бъде компактен SUV, по-малък от Enyaq, с очакван пазарен дебют през 2024 г., докато вторият, който ще бъде пуснат в продажба през 2025 г., е малък автомобил, базиран на платформата MEB Entry на VW Group, за който беше съобщено по-рано тази година, че ще се произвежда в Испания.

Зелмер прогнозира, че до 2030 г. 70% от продажбите на Skoda в Европа ще представляват електромобили, подобно на планирания дял на електрическите коли в графика на VW Group за региона.

Планът на Skoda за пазарна реализация на електромобили е най-ясното доказателство, че позицията на марката е сигурна в рамките на VW Group, изтъква Сами Чан, анализатор в LMC Automotive.

Последна актуализация: 13:58 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още