Повече от десетилетие откакто кланът Порше помаха за сбогом на своята перла в короната, семейството е напът да си върне по-директното влияние върху производителя на премиум автомобили Porsche AG, докато компанията майка Volkswagen AG напредва с подготовката на едно от най-големите първични публични предлагания (IPO) в Европа, пише Bloomberg.
Продажбата на акции, която може да оцени най-рентабилното звено на германската автомобилна група на 85 млрд. евро, приблизително колкото е пазарната капитализация на VW, ще донесе около 10,6 млрд. евро приходи за последния. Фамилията Порше, която все още се ръководи от някои от лицата, които изгубиха контрола над Porsche през 2009 г. след опит за придобиване на VW, ще се сдобие с блокиращо малцинство.
Това би представлявало своеобразно завръщане за наследниците на Porsche, останали ощетени след дръзкия опит на марката да „преглътне“ своя много по-голям конкурент. Двете компании споделят обща история, както по отношение на инженерното наследство, така заради семействата основатели. Волфганг Порше, който остава доайенът на фамилията, е братовчед на покойния Фердинанд Пиех, дългогодишен ръководител на VW, който изгражда автомобилния производител в мултибрандовия гигант, какъвто е днес.
Делът на Порше и Пиех в тяхната едноименна холдингова компания е на стойност около 10,5 млрд. долара, като двете фамилии са получили най-малко 2,9 млрд. долара през последното десетилетие чрез дивиденти, според изчисления на Bloomberg Billionaires Index.
Още през 2005 г. Porsche се зае да придобие дял във VW, компания по това време 15 пъти по-голяма от премиум марката, с план в крайна сметка да получи пълен контрол на нея. Но тъй като финансовата криза опустоши пазарите по целия свят, Porsche Holding беше принуден през 2009 г. да се откаже от офертата и VW отвърна на удара, като погълна Porsche AG.
Продължителната битка кулминира в среща на ръководството под проливния дъжд през юли 2009 г., където ръководството на Porsche и представители на фамилиите признаха поражението. Волфганг Порше все пак остана непоколебим, заричайки се, че „легендата на Porsche е жива и никога няма да изчезне“.
Това, което последва, беше сложна сделка, при която Porsche постепенно се интегрира в портфолиото от марки на VW заедно с Audi, Lamborghini и Bentley. Сега семействата се появяват като основен акционер в компанията майка.
Сложна корпоративна структура във Volkswagen Group. Източник: Bloomberg
Наследството на фамилиите води началото си от дядото на Волфганг Порше, Фердинанд Порше, който създава VW People Car, който по-късно става Beetle. Синът на Фердинанд Порше, Фери Порше, поставя начало на бизнеса със спортни автомобили. Първото превозно средство, носещо името Porsche, е регистрирано през 1948 г., това е 356 „No.1“ Roadster.
Кланът днес се състои от няколко десетки потомци, макар че малцина от тях играят активна роля в бизнеса и вместо това развиват кариери, вариращи от медицина през кино до електронна търговия. Мнозина живеят в Австрия в алпийския регион Цел ам Зее, където Волфганг Порше обича да се оттегля в ловната си хижа, а членовете на семейството обикалят по криволичещите пътища с ретро автомобили.
Отделянето на спортните марки проработи и при други богати автомобилни фамилии. Акциите на Ferrari NV поскъпнаха с около 265%, откакто италианската марка се листна на Нюйоркската фондова борса, осигурявайки на Пиеро Ферари – син на основателя на компанията Енцо – богатство в размер на приблизително 4,1 млрд. долара.
След като се отказва от контрола в миналото, сега новото поколение членове на двете фамилии вижда огромен потенциал за отключване на акционерна стойност чрез IPO-то на Porsche AG, коментира Майкъл Дийн , автомобилен анализатор в Bloomberg Intelligence.
„Трябва да запомните, че това всъщност е семеен бизнес“, изтъква Дийн.
Листването на Porsche ще бъде характерно с двойната структура на акциите, подобна на Volkswagen – книжа с право и без право на глас. Липсата на свобода на действие за марката - ръководителят на Porsche Оливер Блуме вече изпълнява и длъжността главен изпълнителен директор на VW – буди опасения относно управлението и сложната структура на групата.
VW продава 12,5% от общия акционерен капитал, разделен на 25% от преференциалните акции без право на глас, предлагани на външни инвеститори, и 25% плюс една акция от обикновените книжа на Porsche SE. За да може семейната компания да финансира покупката за милиарди евро, VW ще изплати за целта специален дивидент.
Това ще даде на Порше и Пиех властта да налагат вето върху основните стратегически решения в Porsche - след поглъщането от VW марката понякога трябваше да се съгласява с ходове, които в крайна сметка бяха против нейните интереси, като например плана за производство на електромобили с Audi в завода в Хановер. Все пак двете компании ще останат тясно свързани една с друга - и с германската провинция Долна Саксония, друг основен акционер във VW и дом на най-голямата фабрика на концерна.