fallback

Новата кола става лукс за германската средна класа 

Цените на 30-те най-продавани нови автомобила с двигатели с вътрешно горене са се повишили със 7,5% през август на годишна база

09:19 | 03.09.22 г. 2
Автор - снимка
Създател

Онези, които са купили автомобил през последните месеци, в повечето случаи не могат да разкажат за особено приятно преживяване. Както новите, така и употребяваните автомобили станаха дефицитни и скъпи, а терминът „отстъпка" се чува все по-рядко в дилърските центрове. Но ситуацията ще се влоши, прогнозира Center Automotive Research на германския експерт Фердинанд Дюденхьофер. „Инфлацията настъпи и на германския пазар на нови автомобили", заявява екипът от базираната в Дуисбург анализаторска компания в актуален пазарен анализ, цитиран от Die Welt. 

Според анализа цените на 30-те най-продавани нови автомобила с двигатели с вътрешно горене са се повишили със 7,5% през август в сравнение със същия месец на миналата година. При чисто електрическите автомобили увеличението е дори 8,2 %. В резултат на това отстъпките за автомобилите спаднаха до десетгодишно дъно.

Само цените на плъгин хибридите, т.е. автомобили с двигател с вътрешно горене и електрически двигател, които могат да се зареждат с кабел, останаха почти непроменени в сравнение с предходната година. Според Дюденхьофер това е доказателство, че „плъгин хибридите са станали музейни експонати“. 

Досега разликата между търсенето и предлагането беше основният двигател на цените на пазара. Тъй като производителите на автомобили имат много повече поръчки, отколкото могат да произведат, те енергично повишават цените. Добър пример за това е Tesla, чийто уебсайт показва редовни увеличения на цените. Понастоящем Model 3 на американския производител струва най-малко 50 000 евро в Германия, а доставките започват през януари 2023 г.

При традиционните производители с повече от четири модела увеличението на цените не е толкова прозрачно, но все пак е огромно. То се дължи не само на простото увеличение на каталожните цени, но и на премахването на по-евтини модели с по-малко оборудване. „Това е тихо увеличение на цените", нарича го Дюденхьофер.

31 913
евро е средната цена за 30-те най-популярни автомобила с двигатели с вътрешно горене в Германия през август.

BMW например вече не предлага модела 320d Advantage, а само по-скъпа базова версия. През август Fiat прекрати предлагането на по-евтината версия Icon на 500e, което оскъпи базовия модел с 3000 евро. Средната цена за 30-те най-популярни автомобила с двигатели с вътрешно горене в Германия през август достига 31 913 евро, а при 15-те най-продавани електрически автомобила тя е средно 42 786 евро.

Като се има предвид, че средният годишен нетен доход на германците е около 25 000 евро, покупката на автомобил скоро ще се превърне в лукс за средната класа. Особено на фона на прогнозите за цените.

Повишаващите се лихвени проценти вдигат още повече цените

Цените със сигурност ще продължат да се повишават през следващите месеци, тъй като производителите ще започнат да прехвърлят настоящото увеличение на цените на суровините и енергията върху своите продукти. Има и втори, по-скъп ефект за клиентите: повишаването на лихвените проценти. Те оскъпяват не само автомобилните кредити, но и лизинговите вноски и разходите за абонаментни модели. „Тъй като повече от две трети от регистрациите на нови автомобили от частни клиенти се основават на договори за кредит, се наблюдава двоен инфлационен ефект", казва Дуденхьофер. „Пазарът на автомобили се намира в критична ситуация". 

Нови автомобили на Mercedes-Benz AG пред шоурума на Daimler AG във Франкфурт, Германия, в сряда, 21 април 2021 г. Снимка: Alex Kraus/Bloomberg

На фона на тази тенденция консултантите на EY очакват „нарастващи проблеми от страна на търсенето", които първо ще засегнат т.нар. обемни сегменти, т.е. пазара на масови автомобили от Fiat до VW. По данни на EY през изминалото второ тримесечие 16-те най-големи автомобилни компании в света са успели да увеличат приходите си с още 13%, въпреки че са продали с 10% по-малко автомобили. Както пише във всеки учебник по икономика, недостигът на чипове, който засяга всички производители, води до недостиг на предлагането и повишаване на цените.

42 786 евро  

е средната цена за 15-те най-продавани електромобили в Германия през август.

И до увеличаване на печалбите: Наскоро Mercedes-Benz постигна марж на печалбата от 12,7%, а Tesla - дори 14,6%. При BMW и Volkswagen обаче маржът вече се е свил през второто тримесечие в сравнение със същия период на предходната година до все още добрите 9,9% (BMW) и 6,5% (VW).

Сега обаче има опасност търсенето да намалее, докато производствените обеми отново се увеличават, тъй като предлагането на полупроводници ще се подобри в обозримо бъдеще. Запечалбите на концерните това означава, както казва съдружникът в EY Петер Фюс, „отминаване навремената на мечтаните маржове".

Най-късно тогава, когато компаниите ще са обработили дебелите си книги с поръчки. Понастоящем анализаторите на инвестиционната банка Bernstein оценяват средния срок за доставка на нов автомобил в Европа на 8,8 месеца от датата на поръчката. По техни данни времето за доставка на Tesla, Volvo и BMW напоследък е намаляло. Те тълкуват това като показател за по-слабо предлагане, а не все още - за спад на поръчките. Но това скоро може да се промени. „Най-голямото притеснение за нас е европейското търсене", пише екипът около анализатора Даниел Рьоска с оглед на започващата втора половина на годината.

Дилърите на автомобили също са обезпокоени от повишаващите се цени, недостига на автомобили и влошаващото се потребителско доверие. В проучване, проведено от наблюдателя на пазара Deutsche Automobil Treuhand (DAT) през юли, 48% от над 400 анкетирани дилъри заявиха, че очакват влошаване на бизнеса през втората половина на годината. Само десет процента изразиха оптимизъм.

Производителите на автомобили са заплашени от загуби

Дилърите се оплакват преди всичко от много слабото предлагане на автомобили: 92% от тях смятат, че ситуацията с доставките от страна на производителите е трудна, а също толкова търговци се оплакват, че нямат достатъчно количество на малко употребявани автомобили. Това вероятно се дължи, наред с другото, на сравнително малкия брой нови регистрации през последните три години и на увеличения среден период на притежание на частни автомобили.

А той може да се увеличи още повече, ако, както се очаква, германците се въздържат от покупки на автомобили през следващите месеци. Дуденхьофер счита, че пазарът на автомобили вече „изпада в рецесия заедно с икономиката като цяло". Той твърди, че през следващите няколко месеца ситуацията ще бъде напрегната: „Времето на загуби за производителите на автомобили не е далеч“, прогнозира той. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:30 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още