Южнокорейската LG Energy Solution залага на задгранични съвместни предприятия, за да се конкурира по-успешно с основния си съперник при производството на електромобилни батерии - Contemporary Amperex Technology (CATL).
Миналия месец LG Energy обяви, че ще си партнира с японската Honda Motor за изграждането на завод за батерии в САЩ. Тя е създала подобни съвместни предприятия, включително с General Motors в САЩ и Stellantis в Европа, за изграждането на шест нови завода по целия свят.
По този начин компанията се подготвя да отговори на очаквания бъдещ ръст в търсенето на батерии, докато автомобилната индустрия засилва ангажимента си за електрификация.
„Нашето съвместно предприятие с Honda, което се радва на добра репутация, е още един крайъгълен камък в нашата средносрочна и дългосрочна стратегия за насърчаване на електрификацията на бързоразвиващия се пазар в Северна Америка”, изтъкна Квон Йон-су, изпълнителен директор на LG Energy, по време на церемония по подписване на споразумението с президента на Honda Тошихиро Мибе в Сеул.
Звеното за батерии на южнокорейската LG Chem, което беше отделено през 2020 г., листна своите акции на борсата в Сеул през януари. Пазарната му капитализация достигна 108 трлн. вона (79,8 млрд. долара). Това го поставя на второ място в Южна Корея след Samsung Electronics и пред Honda Motor.
LG Energy, вторият по големина производител на батерии в света, и Honda ще инвестират 4,4 млрд. долара в съвместно предприятие, като капацитетът на планирания завод се очаква да достигне 40 гигаватчаса. Съоръжението трябва да бъде въведено в експлоатация през 2025 г.
LG Energy и GM изграждат три завода в САЩ и разработват батерии от следващо поколение, като общата инвестиция възлиза на 10 млрд. долара. Планираният комбиниран производствен капацитет се очаква да бъде 130 гигаватчаса.
Отделно LG Energy работи по реализирането на съвместно производство със Stellantis и Hyundai Motor.
Компанията вече си е спечелила поръчки за батерии на обща стойност от 310 трлн. вона (228 млрд. долара) към края на юли. Това е 17 пъти повече спрямо приходите от продажби на LG Energy през 2021 г.
„Стана трудно производителите на автомобили да произвеждат батерии сами, защото таксите за технологични патенти и разходите за научноизследователска и развойна дейност се увеличиха твърде много“, изтъква Квон.
През юни LG Energy отложи за неопределено време началото на работата по своя завод в Аризона.
Какво провокира решението на LG Energy да си партнира с Honda?
На пръв поглед пазарът на батерии изглежда, че осигурява завидни постъпления, но приходите всъщност не са нараснали толкова, колкото им се иска на производителите. Приходите и печалбата на LG Energy са намалели през трите месеца до юни. Това отчасти се дължи на извънредни фактори, включително на прекъсване на производството на клиенти в Китай, но растежът на печалбата на компанията очевидно се забавя от 2021 г.
Ключов фактор тук е увеличението на разходите. Доставянето на материали за производство на батерии, включително литий, става по-трудно, което доведе до увеличения на цените на суровината. Цените на два други два ключови метали, никел и кобалт, се повишиха след нахлуването на Русия в Украйна. Разходите за изграждане на заводи остават във възходяща тенденция, като нарастващите разходи за строителни материали и труд свиват печалбите.
Според южнокорейската SK Securities, LG Energy е отложила старата по изграждане на завода си в Аризона след 37% ръст на цената за закупуване на терена и 70% ръст на цените на стоманата в сравнение с ценовите нива преди две години.
Съвместното предприятие с Honda позволява разделяне на инвестициите и намаляване на маркетинговите разходи.
LG Energy разполага със собствени заводи за батерии в чужбина, включително в Китай, Полша и САЩ. Всички нейни скорошни проекти обаче са съвместни предприятия с големи автомобилни производители, с изключение на отложения завод в Аризона.
Тази стратегия е в контраст с плана на CATL, най-големия производител на електромобилни батерии в света, който продължава да изгражда заводи сам.
Автомобилните концерни от своя страна имат желание да си партнират с производителите на батерии, за да стабилизират доставките.
Европейските, японските и американските автомобилни производители също се стремят да избегнат прекомерната зависимост от CATL, особено на фона на прекъсванията на веригите на доставки, причинени от неотдавнашните търкания между САЩ и Китай.
Сред автомобилните концерни, които предпочитат сами да си осигурят батериите чрез вътрешно производство, изпъкват имената на Toyota Motor и германския Volkswagen.
Квон вярва, че тенденцията към обособяване на съвместни предприятия ще продължи, тъй като производителите на батерии и автомобилните компании се стремят към сигурност при доставките и продажбите. Междувременно LG Energy демонстрира интерес към японските производители на автомобили.