С налагането на елкетромобилите по света се оформят различни модели на покупка. В някои страни автопроизводителите се насочват най-вече към високия клас и си проправят път надолу по отношение на ценовите нива. Други подхождат мащабно и атакуват едновременно сегмента на масовите автомобили и този на луксозните, пише Bloomberg.
Типичен пример за подобни пазари са САЩ и Китай. Производители като Tesla успяха да се наложат на премиум сегмента в САЩ като сега постепенно се разширяват към сегмента на средния клас и колите с по-големи размери. През 2019 г. на американския пазар са продадени едва 322 хил. електрически превозни средства. За тази година BloombergNEF очаква продажбите да нараснат до 1,4 млн. броя.
В Китай електромобилите се налагат успоредно както в премиум сегмента, така и в по-долните класове. Приблизително 567 хил. електрически коли са продадени в страната само през юли, което представлява ръст от 120% на годишна база, а BNEF очаква около 6 млн. електромобила да бъдат продадени през 2022 г. там.
Делът на електрическите автомобили от общите продажби на нови леки коли в Китай се движи около 24% до момента през годината.
Това е общата картина за Китай, като ситуацията при сегментите в страната е още по-интересна. Ако се разделят автомобилите по размер, ситуацията с налагането на електромобилите приема формата на менгеме.
Електромобилите доминират в сегмента на малките коли, благодарение на успеха на Hongguang Mini на SAIC-GM-Wuling, който се предлага при цена от 5000 долара и е най-продаваният електромобил в Китай от началото на годината. Електрификацията пробива и при големите автомобили, където делът на електрическото задвижване достига близо 30% от общите продажби. Тук властват компании като BYD и Volkswagen.
Сегментите на компактните автомобили и компактните SUV-ове – средната зона – са сегменти на коли, представляващи около половината от китайския автомобилен пазар. Степента на внедряване на елкетромобилите тук обаче е много по-ниска - около 16% от продажбите. Тези два сегмента са доминирани от утвърдени производители като Nissan, Toyota и VW. Тъй като горната и долната част на пазара вече се електрифицират, това е мястото, където ще се разиграят бъдещите битки между компаниите.
Новите модели, разширяващата се зарядна мрежа и споделените паркове за мобилност биха могли да помогнат за повишаване популярността на електромобилите в тези сегменти, но може да отнеме малко повече време преди електромобилите да изместят конвенционалните коли.
Това е така, защото историята на успеха на електромобилите при най-малките автомобили се движи до голяма степен от градските купувачи, които са фокусирани върху разходите и търсят евтина и удобна опция за пътуване до работното място. В същото време високите маржове в премиум сегмента го направиха подходящо място за реализиране на новите модели на автоконцерните, които искат да компенсират увеличените разходи. Тези модели също привличат много купувачи, които търсят достъп до най-новите дигитални технологии, като безжични софтуерни актуализации и функции за подпомагане на водача.
Не трябва да се забравя обаче, че агресивното внедряване на електромобилите в Китай е свързано с индустриалната политика на Пекин за намаляване вноса на петрол и за подобряване качеството на въздуха в градовете. И докато електромобилите вече доминират в премиум сегмента и при малките коли, може да се очаква, че през следващите години китайските власти ще пренасочат тези политики към стимулиране на електрификацията на средните сегменти.