Главният изпълнителен директор на производителя на електромобили Tesla Inc. Илон Мъск постави своята компания по пътя към агресивно разширяване, за което нито един друг изпълнителен директор дори не е мечтал. Но този път е осеян с препятствия, които могат да забавят или дори да спрат това разширяване, пише Ройтерс.
Дръзката цел на Мъск да продаде 20 млн. електрически превозни средства през 2030 г. е в основата на неговото обещание за растеж към акционерите и ангажимента му да стимулира употребата на устойчива енергия. Ако бъде постигнато, това ще направи Tesla два пъти по-голяма компания по отношение на обемите на продажба от който и да било друг автомобилен производител в историята, осигурявайки му близо 20% от глобалния пазар на автомобили.
Но такъв експоненциален растеж - 13-кратно увеличение спрямо очакваните продажби на 1,5 млн. превозни средства за тази година - ще дойде на безпрецедентна цена от стотици милиарди долари, сочи анализ на Ройтерс.
„Бих сравнил това с проекта „Манхатън“ през Втората световна война“, казва анализаторът Майкъл Трейси от The Agile Group, визирайки огромните усилия на САЩ да създадат атомна бомба.
Визията на Мъск поставя зашеметяващи предизвикателства пред 19-годишния автомобилен производител, базиран в Тексас, не на последно място от които е осигуряването на достатъчно батерии и основни суровини, като литий и никел, за изграждането на 20 млн. превозни средства.
Tesla направи значителни промени в индустрията, но тази нова фаза на растеж, ако бъде осъществена, ще прекрои изцяло сектора, както и добива и търговията на суровини за батерии.
По пътя към това Tesla ще трябва да изгради още седем или дори осем гигафабрики – средно по една на около 12 месеца – да отнеме от дела на всеки свой конкурент и да разшири бизнеса си до комбинирания размер на Volkswagen и Toyota – най-големите автомобилни концерни в света по обем на продажбите и производството.
Освен това компанията на Мъск ще се нуждае от около 30 пъти повече капацитет за производство на батерии, за да снабдява всички свои превозни средства.
Цената ще бъде висока: Tesla вероятно ще трябва да инвестира около 400 млрд. долара или дори повече през следващите осем години за изграждане на нови заводи за сглобяване на автомобили и батерии по целия свят и още 200 млрд. долара или повече за производство или закупуване на батерии, като тук влизат и разходите за суровини.
Канада, Индонезия, Индия и други страни по света вече се надпреварват да привлекат Tesla, която търси място за строеж на своите бъдещи гигафабрики.
Производството на 20 млн. превозни средства годишно би изисквало от Tesla да разшири както собствения си капацитет за производство на батерии, така и капацитета на своите партньори.
„В дългосрочен план очакваме да произвеждаме батерии от порядъка на 3000 гигаватчаса, или 3 тераватчаса годишно“, посочва Мъск пред инвеститорите през юли. Текущият капацитет за производство на батерии на Tesla е 100 гигаватчаса.
Benchmark Mineral Intelligence, която следи глобалната индустрия за батерии за електромобили, очаква Tesla да се нуждае от 2 млн. тона литий, 1,3 млн. тона никел, 0,2 млн. тона кобалт и 3,5 млн. тона графит, за да поддържа производството на батерии в размер на 3 тераватчаса през 2030 г.
Това е четири пъти повече литий и никел, два пъти повече кобалт и седем пъти повече графит, отколкото глобалната електромобилна индустрия ще изконсумира през настоящата година.
Benchmark описва целите на Мъск за 2030 г. като „много амбициозни“.
Tesla, която рядко разкрива отношенията си с доставчиците, в момента може да се похвали със сделки с повече от 20 доставчици на суровини по целия свят.
Капацитетът за добив на суровини, необходим за поддържането на планираното производство на Tesla през 2030 г., днес не съществува, казват експерти.
Продажбите на Tesla зависят също зависят от фактори, които са извън контрола на Мъск.
Конкурентните автопроизводители увеличават производствения си капацитет за електромобили и вече могат да се конкурират с моделите на Tesla.
Китайски компании като Xpeng Inc., Nio Inc. и Li Auto все още изостават от Tesla по обем на продажбите, но скъсяват разликата.
Един от пазарните лидери BYD, която залага на евтини електромобили и хибридни, оспорва лидерската позиция на Tesla в глобален план, докато Ford Motor Co. и Rivian вече имат преднина на пазара на електрически пикапи в Северна Америка.
Майк Трейси е скептично настроен към способността на Мъск да развие глобална производствена мощ през следващите осем години с производствен капацитет, който надхвърля почти двукратно този на Toyota.
„Това би било изключително постижение, като се има предвид, че на Toyota бяха нужни десетилетия, за да изгради сегашния си мащаб“, изтъква той.