fallback

Хронология на едно уволнение: Как се стигна до смяната във VW

Единствено Херберт Дийс беше наистина изненадан от уволнението си, повечето от членовете на надзорния съвет го бяха отписали преди седмици

19:51 | 25.07.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Новината от миналия четвъртък беше пълна изненада за шефа на Volkswagen Херберт Дийс. Ръководителят на надзорния съвет Ханс Дитер Пьоч е поискал в кратки срокове среща по обяд и това, което шефът на VW е чул, е било немислимо за Дийс. Поне ако се вярва на разкази на източници от най-близкото обкръжение на автомобилния производител. В четвъртък Пьоч информира Дийс, че надзорният съвет не желае повече да работи с него.

Според близки до Херберт Дийс това е било шок за него, пише германският Handelsblatt. Мениджърът се е смятал за незаменим. Нима не той беше намалил разходите на VW за електромобилност? И не беше ли преживял всички управленски кризи до този момент? Вътрешнофирмено вече наричаха 63-годишния мъж непобедим, тъй като той неведнъж се е сблъсквал със спекулации за уволнението си - и винаги е оставал на поста си.

След това Пьоч свиква надзорния съвет на заседание сутринта в петък. Повечето от членовете на надзорния съвет са били наясно със ситуацията от дълго време.

В 16:30 ч. членовете на надзорния съвет се събират, за да вземат решение относно оставката на Дийс. За негов наследник е назначен Оливер Блуме, член на управителния съвет на VW и ръководител на дъщерното дружество за спортни стоки Porsche AG. „Това беше просто формалност, решението отдавна беше взето", казва един от ръководителите.

В 17:15 ч. Пьоч успява да прекрати заседанието и надзорният съвет изпрати новината за промяната.

В същото време Дийс, който все още е шеф, осъществява собствена комуникация. В същия час, в който заседава надзорният съвет, той се сбогува със служителите чрез кариерната платформа LinkedIn и излиза в отпуск. VW е постигнал много през първата половина на годината, каза Дийс. „В добра форма сме за втората половина на годината", пише той.

Изненадващото в промяната в най-голямата автомобилна компания в Европа е преди всичко това, че тя е изненадваща за Херберт Дийс. В края на краищата причините за заминаването му бяха ясни от дълго време. Бизнесът в Китай е слаб, кризата при полупроводниците засяга VW по-силно от другите производители на автомобили, а дъщерното дружество Cariad, създадено специално за разработване на нов софтуер, изостава. „В петък отново очертахме тези въпроси", каза член на надзорния съвет. „Но все пак знаехме точките“, допълва той.

Според висшето ръководство ръководителят на Надзорния съвет Пьоч не е бил наясно с отклоненията в плановете. Като бивш главен финансов директор той разполага с гъста мрежа от контакти в компанията, която го информира за важни събития. Но Пьоч не може да действа сам - необходимо му е одобрението на всички основни акционери. Семейство Порше/Пиех държи по-голямата част от правата на глас чрез холдинговото дружество Porsche SE. Вторият по големина акционер е провинция Долна Саксония, в чийто надзорен съвет влизат министър-председателят Щефан Вайл (Германска социалдемократическа партия) и министърът на икономиката Бернд Алтусман (Християндемократически съюз), а на трето място е Катар. След това са десетте представители на банката на служителите - традиционно много самоуверена фракция във Волфсбург. Всички лагери имат различни интереси.

В крайна сметка обаче всички са били единни: Херберт Дийс вече няма бъдеще начело на групата. Дългогодишната борба за власт с Дийс и около него приключи. Handelsblatt проследява хронологията на неговото изгонване.

2017 г.: Първият сблъсък с работниците

Първият сериозен сблъсък с работниците се състоя през 2017 г., когато Дийс още не беше работил две години във Волфсбург, където първоначално започна работа като ръководител на основната марка Volkswagen Passenger Cars, след като напусна BMW. По онова време Дийс иска да се проведе разследване дали членовете на профсъюзите във Volkswagen по принцип са били третирани преференциално при повишения. Това беше умишлена провокация срещу работническия съвет.

 

 

Ако профсъюзната карта е била предварително условие за повишение, това би се считало за „явно нарушение на правилата", заяви мениджърът през февруари 2017 г. Преди това се появиха докладни записки на Дийс, според които той е питал за профсъюзното членство на шестима служители, когато са били повишени във висшия мениджмънт.

По онова време работническият съвет и синдикатът IG Metall смятат, че подобно запитване е нарушение на трудовото законодателство, тъй като работодателят не е длъжен да се интересува от членството на служителите си в синдикатите. IG Metall искаше действията на Дийс да бъдат преразгледани юридически.

Последваха помирителни преговори със семейството собственици Порше/Пиех в Залцбург. През пролетта на 2017 г. Херберт Дийс беше на път да бъде уволнен за първи път. Дийс се извини на работническите съвети и успя да задържи работата си като управител на марката VW.

2019 г.: Критика за публични изявления

И по отношение на социални и политически въпроси главният изпълнителен директор на VW Group също не прояви тактичност. През пролетта на 2019 г. Дийс призова на вътрешна среща на най-високо ниво с топ мениджъри да се засили рентабилността на компанията на всяка цена. Главният изпълнителен директор използва фразата „Ebit ви прави свободни" (Ebit означава оперативна печалба).

Дийс не е обърнал внимание на факта, че тази фраза силно напомня на лозунга „Arbeit macht frei" (работата те прави свободен) - фраза, която нацистите са поставяли на порталите на концентрационните лагери. Шефът на VW също реагира по изпитания начин и се извини за своя гаф.

Малко след това Дийс привлече вниманието със следващия лапсус. В интервю за британската BBC той заяви, че не знае нищо за лагерите за превъзпитание в китайската провинция Синдзян. Volkswagen управлява завод за автомобили в региона; китайското правителство е заподозряно в сериозни нарушения на човешките права в областта.

След това пресаташетата на компанията се опитаха да омаловажат грешната стъпка на собствения си шеф. Говорителите отговориха, че Дийс е добре запознат с проблемите в Синдзян. Но по това време изявлението на Дийс вече видя бял свят и предизвика голямо раздразнение, особено в англосаксонските медии.

Лятото на 2020 г.: Дийс трябва да предаде част от отговорностите си

През лятото на 2020 г. Дийс беше на път да бъде сменен за първи път като главен изпълнителен директор. Пред собствените си топ мениджъри шефът на VW обвини членовете на изпълнителния комитет на надзорния съвет в изтичане на вътрешна информация за компанията към медиите. „Това са криминални престъпления, които се случват в президиума на надзорния съвет и очевидно могат да бъдат проследени там", твърди Дийс по онова време. Реакцията на членовете на надзорния съвет не закъсня. На спешно свикано извънредно заседание на надзорния орган беше обсъдено и уволнението на главния изпълнителен директор. Както обикновено, Дийс се извини на надзорния съвет за изказването си и му беше позволено да остане.

За първи път обаче Дийс трябваше да се откаже от част от властта си. По настояване на надзорните органи той се отказва от допълнителното председателство на марката VW и от този момент нататък се концентрира върху управлението на групата.

Конфронтацията нарастваше от пролетта. Бернд Остерло, ръководител на работническия съвет, критикува бавното начало на производството на новия Golf. Остерло заяви, че постоянните проблеми с качеството са довели до невъзможност да се постигне планираният брой единици. Фактът, че Херберт Дийс обвинява членовете на надзорния съвет в издаване на тайни, по-късно се разглежда в компанията като отговор на обвиненията, отправени от лидера на работническия съвет Остерло.

Лятото на 2021 г.: Удължаването на договора не донесе спокойствие

Засега уволнението е предотвратено, но конфронтацията между главния изпълнителен директор и надзорния съвет е силна. През декември 2020 г. Дийс обвърза два въпроса, свързани с изпълнителния съвет, с предсрочното удължаване на собствения си договор до 2025 г. Надзорният съвет одобри желаните въпроси, свързани с личностите, но не и удължаването на договора. В надзорния орган се заговори за "опит за изнудване".

Но Дийс не се отказа: с отлични данни за тримесечието той направи нов опит през лятото на 2021 г. С успех: на 9 юли 2021 г. Дийс получава желаното удължаване на договора си. Вместо до 2023 г., договорът е сключен до 2025 г.

Мирът с контролния орган обаче не трае дълго. През септември главният изпълнителен директор изведнъж изказа предположение пред надзорния съвет за загуба на до 30 000, а може би и 37 000 работни места във Volkswagen; в сравнение с Tesla групата е твърде тромава, твърди Дийс. Не само работниците, но и провинция Долна Саксония и Катар не бяха против уволнението на Дийс. Но фамилията Порше/Пиех го задържа на поста, макар и само с цената на компромис. На заседание на надзорния съвет през ноември Дийс трябваше да обещае, че занапред ще се въздържа от по-нататъшни провокации.

Твърди се, че решаващ фактор за компромиса е било обещанието на семейството да освободи Оливер Блуме като бъдещ шеф на VW. Блуме оглавява дъщерното дружество за спортни автомобили Porsche и е член на борда на директорите на групата. Тъй като компанията от Волфсбург иска да пусне Porsche на борсата, Блуме е смятан за незаменим на върха на компанията.

Волфганг Порше обаче все още не иска да скъса с Дийс. „Той застана твърдо зад него, дори преди няколко седмици", каза член на надзорния съвет. 79-годишният Порше публично заяви, че Дийс е правилният човек за тази работа.

Май до юли 2022 г.: Катастрофата с Cariad

Доверието обаче продължи да се срива. Особено на заседание на надзорния съвет на 20 май. Шефът на VW трябваше да обясни как може да създаде софтуерното дъщерно дружество Cariad по такъв начин, че да бъде наличен операционният софтуер, необходим за бъдещите поколения автомобили. В интервюта от предишните дни Дийс заяви, че решението е налице. Но това не е вярно, както стана ясно на надзорниците по време на срещата.

„В този ден стана ясно, че Дийс е шеф на повикване", съобщават участниците. Самият Дийс обаче очевидно все още не се съобразява с настроенията в надзорния съвет.

Според близки до семейството обаче някои членове на семейството около Волфганг Порше все още не искат да се откажат от него. Мотивите им: под ръководството на Дийс групата преодоля кризата, предизвикана от измамата с дизеловите автомобили, които струваха на VW над 30 млрд. евро.

В началото на миналата седмица Дийс загуби последните си поддръжници. В семейството е надделяло мнението, че Дийс е станал рисков, защото не е успял да реши проблемите, съобщават няколко души, запознати със събитията. Председателят на Надзорния съвет Пьоч е получил зелена светлина и от Волфганг Порше за възможно най-скорошно разделяне.

Първоначално Пьоч съгласува процедурата с изпълнителния комитет, в който са събрани висшите членове на надзорния съвет, а в четвъртък информира Дийс за смяната му.

Оливер Блуме вече е знаел за повишението си. Но 54-годишният не е предател. Въпреки всички конфликти той не се е стремял да се качи на стола на Дийс, твърдят от средите на компанията. „Той поема тази работа от чувство за дълг“, се посочва.

Блуме е от Долна Саксония, работи в VW повече от три десетилетия и е доказал в Porsche, че може да структурира сложни процеси. „Той обещава толкова, колкото може да изпълни", казва един от членовете на борда.

 

 

Това е и причината, поради която работническият съвет и провинция Долна Саксония са го предпочели като алтернатива на шефа на VW Дийс при компромиса от ноември.

В предварителните разговори Блуме вече е изразил ясно своята позиция. Той иска да сформира екип от управителния съвет, който да се справи заедно с Cariad, Китай и другите проблеми. Докато програмата му не бъде определена обаче, той все още смятал да проведе разговори с останалите мениджъри, твърдят от средите на компанията.

Това съвпада с изявлението на председателя на Надзорния съвет Пьотч от миналия петък: „Блуме трябва да продължи да движи трансформацията напред заедно с целия Изпълнителен съвет - с култура на мениджмънт, която поставя в центъра концепцията за екипа".

А какво ще стане с Дийс сега? Във вторник е последното заседание на управителния съвет на VW преди ваканцията в завода. Херберт Дийс със сигурност ще присъства. Формално той все още ще бъде шеф, но Оливър Блуме ще бъде отговорен за провеждането на среща. Всички погледи ще бъдат насочени към него. Дийс е в историята, казва един от топ мениджърите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:19 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още