Илон Мъск пледира за повече инвестиции в литий, сребристобелият метал, който е от решаващо значение за производството на батерии за електрическите автомобили. Наскоро той се оплака от „безумните" разходи за метала и каза, че всеки, който влезе в добивния бизнес, основно получава "лиценз за печатане на пари".
Милиардерът има право. В момент, в който автомобилната индустрия се отклонява от мръсните изкопаеми горива към по-чисто захранване на батерии, литият е в светлината на прожекторите. Търсенето на метала рязко нарасна през последните години, както и цената му. Все още остават въпроси относно това дали светът ще успее да добие, рафинира и транспортира достатъчно литий, за да подкрепи зелената революция, която ще се случи през следващото десетилетие и след това. BusinessInsider излага основите на това защо литият е толкова важен и какво може да се случи след това.
Какво е литий и каква е неговата роля за електрическите автомобили? Това е критичен материал във високоволтовите литиево-йонни батерии, които задвижват електрическите автомобили. Има го и в батерии за лаптопи и други подобни. Защо Мъск говори за това? Тъй като автомобилните компании увеличиха продажбите на електрически превозни средства през последните години - и направиха амбициозни обещания за своето електрическо бъдеще, търсенето на литий експлодира. Към началото на март цените на лития са се повишили с 550% спрямо предходната година според McKinsey. Търсенето на метала ще изпревари предлагането поне през следващите пет години, а дефицитът може да продължи до 2030 г., казват от S&P Global Commodity Insights. На този фон е ясно защо Мъск призовава предприемачите да преработват повече литий. Въпреки че суровият литий е в изобилие, той трябва да бъде пречистен, преди да може да се използва в батерийни клетки. Осигуряването на достатъчно литий за батерии е едно от най-големите предизвикателства, пред които са изправени производителите на автомобили в близкото бъдеще, казва и Сам Абуелсамид, главен анализатор за електронна мобилност в Guidehouse Insights. Източниците на метала все още са доста ограничени, тъй като нямаше голямо търсене за него, докато електромобилите не започнаха да излитат масово от заводите, каза той. Но индустрията работи за увеличаване на предлагането. „В следващите три до пет години вероятно ще бъдем добре“, каза Абуелсамид. „Ако тези други източници на литий не бъдат разработени сравнително бързо, през втората половина на десетилетието определено има много висок риск да нямаме достатъчно литий“.А какво правят автомобилните компании в тази насока? Несигурността около доставките на литий накара автомобилните производители да се насочат директно към източника на проблема и да осигурят собствени доставки. През миналата седмица Ford обяви споразумения с литиеви компании, които ще му позволят да произвежда 600 000 електромобила годишно от 2023 г. нататък. General Motors сключи подобни сделки. И двете компании се стремят да сключват сделки с доставчици, базирани в САЩ. След като бяха засегнати от продължаващия недостиг на компютърни чипове, производителите на автомобили искат да избегнат прекомерната зависимост от вноса, казва Абуелсамид. По-голямата част от настоящите доставки на литий се добиват в Южна Америка или Австралия и се преработват в Китай. Tesla заяви, че проучва възможността да преработва литий сама. „Работим и върху дейността по рафиниране на лития сами, защото най-добрият начин да се научиш как да ускориш нещо е да го направиш сам", заяви наскоро финансовият директор Закари Къркхорн.