Американският технологичен концерн Apple използва популярността на iPhone, за да се наложи в автомобилната индустрия. Производителите на автомобили обаче са несигурни как се отнасят към това начинание, предава CNBC.
През юни Apple обяви следващото поколение на своя автомобилен софтуер CarPlay. Той превзема потребителския интерфейс на всички вътрешни екрани, като заменя дисплея с информация за наличието на гориво и циферблатите за скоростта с цифрова версия, захранвана от iPhone устройството на водача. Предполага се, че CarPlay помага на производителите на автомобили да продават повече автомобили.
Инженерният мениджър на Apple Емили Шуберт заяви, че 98% от новите автомобили в САЩ са с инсталиран CarPlay. Тя представи шокираща статистика: 79% от купувачите в САЩ биха си купили автомобил само ако той поддържа CarPlay. „Това е задължителна функция при покупка на нов автомобил", каза Шуберт по време на представянето на новите функции.
Автомобилната индустрия е изправена пред непривлекателен избор: да предложи CarPlay и да се откаже от потенциални приходи и от шанса да се възползва от голяма промяна в индустрията или да похарчи много средства за разработване на собствен софтуер за информационно-развлекателни системи и да задоволи потенциално намаляваща аудитория от купувачи на автомобили, които ще закупят нов автомобил без CarPlay.
Apple иска място на масата
Производителите на автомобили редовно и периодично продават на собствениците на автомобили допълнителни услуги и функции, тъй като автомобилите се свързват с интернет и придобиват функции за самоуправление.
Според доклад на McKinsey пазарът на софтуер за автомобили ще нараства с 9% годишно до 2030 г., което е по-бързо от растежа на цялата автомобилна индустрия. До 2030 г. продажбите на софтуер за автомобили могат да достигнат 50 млрд. долара, прогнозират анализаторите на McKinsey.
Apple иска да получи част от пая. GM, която не беше включена в слайда на Apple с производителите партньори, вече получава приходи от 2 млрд. долара годишно от абонаменти за автомобили и очаква те да нараснат до 25 млрд. долара годишно до 2030 г. Tesla, която не поддържа CarPlay, неотдавна се преориентира към продажба на своите функции за подпомагане на водача "FSD", включително автоматично паркиране и поддържане на лентата, като абонамент, който струва до 199 долара на месец.
Производителите на автомобили в Китай започват да създават електрически превозни средства, които се интегрират дълбоко със своите приложения, позволявайки на водачите да получават ремонти, да се свързват с други собственици или дори да подменят наетите си батерии.
„Смятаме, че това в крайна сметка може да доведе до предоставяне на услуги от Apple, използващи сензорни платформи за автомобили", написа през юни анализаторът на Goldman Sachs Род Хол за следващото поколение CarPlay.
Следващото поколение на CarPlay ще се нуждае от значителна подкрепа от страна на производителите на автомобили, за да предоставят на софтуера на Apple достъп до основните системи. Apple твърди, че си е осигурила сътрудничеството на няколко големи автомобилни производители.
„Автомобилните производители по целия свят са развълнувани да предоставят тази нова версия на CarPlay на клиентите", добави Шуберт, преди да покаже слайд с 14 марки автомобилни производители, включително Ford, Mercedes-Benz и Audi.
Наблюдателите в бранша смятат, че производителите на автомобили трябва да възприемат софтуерните услуги - дори да гледат скептично на предложението на Apple - или рискуват да изостанат.
„Това е наистина труден момент в индустрията, в който автомобилните компании смятат, че все още произвеждат автомобили. Това не е така. Те създават софтуер на колела, но не го знаят и не го продават като такъв", казва Конрад Лейсън, старши анализатор в AutoForecast Solutions.
CarPlay може да генерира нови приходи
Новата версия на CarPlay може да бъде огромен двигател на нови приходи за Apple.
Първо, ако потребителят хареса CarPlay интерфейса на iPhone, вероятността да премине към телефон с Android е по-малка. Това е стратегически приоритет за Apple, която генерира по-голямата част от приходите си чрез продажби на хардуер.
Второ, въпреки че компанията все още не начислява такса на производителите на автомобили или доставчиците, тя би могла да продава услуги за автомобили по същия начин, по който разпространява софтуера за iPhone.
През юни Apple разкри, че е проучвала възможности за интегриране на търговия в кокпита на автомобила. Според Ройтерс една от новите функции, обявени това лято, би позволила на потребителите на CarPlay да навигират до бензиностанция и да платят за горивото от таблото на автомобила.
Apple вече генерира десетки милиарди от App Store и може да ги увеличи, ако някога реши да таксува услугите в автомобилите.
През 2021 г. например Apple е реализирала между 70 и 85 млрд. долара общи продажби от своя App Store - от които взема между 15 и 30% в зависимост от приложението. Понастоящем Apple не взема процент от покупките, направени в приложенията за iPhone, за физически стоки или услуги.
Новият CarPlay също така позволява на Apple да събира знания и данни на високо ниво за това как хората използват своите автомобили. Това е ценна информация, ако някога се стигне до пускане на собствен автомобил, който се разработва в условията на строга секретност от години. (Автомобилната група на Apple и екипът на CarPlay са организирани в отделни отдели.)
Например, когато хората използват приложението Maps на Apple, компанията получава информация за това кои маршрути са най-популярни и кога трафикът е най-голям. Освен това тя е в състояние да види кои CarPlay приложения набират популярност и изтегляния.
В бележка от началото на тази година анализаторите на Morgan Stanley предполагат, че напредъкът при автономността може да освободи трилиони часове годишно, които Apple може да използва за нови услуги и продукти - потенциално огромен пазар.
„Колко струва един час човешко време в кола, в която няма какво да правите? Зависи кого ще попитате... но (и това е само наше мнение) 1,2 трилиона часа, умножени по нещо, е МНОГО ГОЛЯМО ЧИСЛО", написаха анализаторите на Morgan Stanley по-рано тази година.
Автомобилните компании изглеждат скептични
Apple твърди, че сериозни играчи като Honda, Nissan и Renault са „развълнувани" да поддържат новия CarPlay. 14-те марки, представени на слайда на Apple, са доставили повече от 17 милиона автомобила през 2021 г.
Но автомобилните компании може да не са толкова развълнувани, колкото предполага Apple. Малко от тях са обявили модели, които ще поддържат новия CarPlay, а повечето не са ангажирани.
Land Rover, който се появи на слайда на Apple, "работи с Apple", за да види как може да бъде "част" от неговата информационно-развлекателна система, заяви негов говорител. "Твърде рано е да се коментират бъдещи продуктови предложения", добави говорителят на Land Rover и Jaguar.
Mercedes-Benz описа ангажимента си към CarPlay като "обсъждане" с Apple.
„По принцип оценяваме всички потенциално значими нови технологии и функции вътрешно", заяви говорител на Mercedes-Benz.
Липсата на ангажимент от страна на автомобилните производители може да е въпрос на време и продуктов цикъл: Apple твърди, че автомобилите ще започнат да се обявяват „в края на следващата година". Но хладната реакция може да се дължи и на факта, че новият CarPlay представлява сериозна промяна в отношенията на Apple с автомобилите.
Новият CarPlay ще изисква от системите на автомобила в реално време да предават тази информация обратно към iPhone на потребителя, където тя ще бъде анализирана и интегрирана в собствения софтуер на Apple и изобразена на екраните на автомобила. Интерфейсът на Apple ще включва и управлението на автомобила. Потребителите могат да докоснат бутон на сензорния екран, проектиран от Apple, за да включат климатика, според рекламното видео на Apple.
„Получаването на контрол върху тези основни функции е забележително, тъй като на практика прехвърля преживяването в автомобила от ръцете на производителя на автомобили към Apple", пише основателят на Loup Funds Джийн Мюнстър в изследователска бележка.
Дали производителите на автомобили ще се откажат от този контрол върху преживяването в автомобила може да бъде от стратегическо значение за автомобилната индустрия. Опитните производители на електрически автомобили, които се ориентират към цифровите технологии, като Tesla и Rivian, избягват Apple CarPlay въпреки протестите на своите потребители, най-вероятно по стратегически причини (въпреки че главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук съобщи, че се е возил в камион на Rivian по-рано този месец).
Ако компютрите и дисплеите в автомобилите в крайна сметка показват предимно интерфейса на Apple, тогава производителите на автомобили ще имат по-малка възможност да продават тези услуги на своите клиенти. И може да загубят възможността да определят взаимоотношенията си с клиентите чрез онлайн услуги и приложения.
Целта на играта ще бъдат производителите на оригинално оборудване: „Трябва да имат място на масата някъде, така че когато тези услуги се появят, да имат пръст в пая", каза Ричард Уиндзор, анализатор на Radio Free Mobile. „За да се постигне това, смартфонът на потребителя трябва да остане в джоба му, когато той се качи в автомобила. В момента, в който той включи CarPlay или Android Auto, или Android Automotive, или нещо друго, производителят на автомобили е в истинска беда“.