Първите велосипеди се появяват в различни размери, форми и стилове и имат интересни прякори. „Денди кон“, както е известен още Laufmaschine, няма педали и се задвижва чрез краката – по същество ходене с помощта на колело. „Пени фартинг“ от друга страна има педали, но предното колело е няколко пъти по-голямо от задното – подобно на разликата в големината между пени и фартинг. Велосипедите Boneshaker разполагат с железни и дървени колела, които не са подходящи за неравен терен. Общото между всички тях е, че са неудобни, опасни и скъпи, пише в коментар за Bloomberg Гари Смит.
В края на XIX век поредица от технологични иновации довеждат до създаването на „безопасни велосипеди“, които имат две еднакви колела, верижно задвижване, диамантена рамка и надуваеми гуми. Британската общественост прегръща безопасността, комфорта и цената на тези подобрени велосипеди. Британците от средната класа, които не могат да си позволят кон или карета, сега имат възможност да пътуват удобно през градовете и в провинцията - дори по лоши пътища. Велосипедите също са екологично чисти, предлагайки евтино решение за това, което става известно като „голямата криза с конски тор от 1894 г.“, препратка към факта, че конете, превозващи хора и стоки, са задръстили градовете с изпражнения, които на всичкото отгоре създават предпоставка за разпространяване на болести.
Броят на британските производители на велосипеди нараства двойно до 833 от около 163. Много от тях са финансирани чрез продажба на акции, като броят на публично търгуваните британски компании, произвеждащи велосипеди или гуми, се е увеличил от по-малко от 10 през 1895 г. до 127 през 1897 г. В своя пик през 1896 г. британските компании произвеждат 750 000 велосипеда годишно, много от които се изнасят за САЩ, Франция и други европейски страни, които също са влюбени в безопасните велосипеди.
Както при много спекулативни борсови балони, тази истинска технологична иновация води до ръст на компаниите, които печелят от нея, и до покачване на цените на акциите, което привлича спекуланти, които очакват цените да продължат да растат - самоизпълняващо се пророчество за известно време. Цените на акциите на велосипедните компании нарастват тройно за два месеца през 1896 г.
В крайна сметка емоциите надделяват над разума. По време на балона с луковици на лалета предлагането на луковици се увеличава, защото лалетата се размножават естествено. По време на велосипедния балон, появата на нови компании увеличава предлагането на велосипеди, особено на масово произвежданите американски велосипеди, които струват с 50% по-малко от ръчно изработените британски велосипеди. Ентусиастите отхвърлят притесненията относно доставките и залагат на бъдещето, при което велосипедите ще бъдат доминиращата форма на транспорт. Велосипедите безспорно са революционни, но цените на акциите на велосипедните компании започват да се дистанцират от състоянието на пазар на велосипеди.
След пика през 1897 г., цените на акциите на производителите на велосипеди се сриват със 73 процента през следващите няколко години. Велосипедният балон различен от балона на лалетата и балона с акциите на South Sea Company по това време – при него няма внезапно спукване, а постепенно изпускане.
Поглеждайки към настоящето и напредващата електромобилна революция, виждаме Илон Мъск, главната мажоретка на електрическата мобилност, който още през 2016 г. заяви, че всички превозни средства на Tesla Inc., излизащи от фабриката ѝ, разполагат с хардуер, необходим за пето ниво на автономност.
Уви, пътят от доказване на концепцията до представяне на жизнеспособен продукт може да бъде дълъг. В спектъра от шест нива на автономно шофиране, колите на Tesla все още си остават на второ ниво. Става въпрос за система, която поема част от функциите на водача, но все пак последният трябва винаги да държи ръцете си на волана и да обръща внимание на пътната обстановка.
Пазарната капитализация на Tesla Inc. надхвърли 1 трилион долара през октомври 2021 г., колкото е общата оценка на следващите 10 автоконцерна, повечето от които произвеждат в пъти повече автомобили от компанията на Мъск. На фона на продължаващия борсов спад през последните седмици пазарната капитализация на Tesla спадна до 800 млрд. долара, но въпреки това тя все още се оценява на повече от 100 пъти печалбата ѝ, докато популярни анализатори твърдят, че нейните акции са подценявани.
Инвеститорът Гари Блек прогнозира, че цената на акциите на Tesla, която в момента е около 700 долара, ще надхвърли 3000 до 2030 г.; още по-смело поглежда напред анализаторът на Ark Таша Кийни, който изтъква, че подобна стойност книжата на концерна може да бъде достигната още през 2026 г.
Прогнозата за 2030 г. предполага, че 60% от автомобилите, продадени в световен мащаб през въпросната година, ще бъдат електромобили и че 20% от тези автомобили ще бъдат модели на Tesla, което ще осигури на компанията около 10 млн. продажби в сравнение с малко под 1 млн. броя през 2021 г.
Прогнозата за 2026 г. предполага, че Tesla ще продаде между 5 милиона и 10 милиона коли през тази година.
Електромобилите на Tesla са добри коли, но има голяма разлика между добра кола и страхотна акция. Тези бурни прогнози създават невероятни паралели с необуздания ентусиазъм към велосипедите преди 125 години. Икономически релевантните електромобили са страхотна технологична иновация - както се вижда от енергичните усилия на новите и утвърдени автомобилни производители да изграждат електрически коли за сметка на такива с двигатели с вътрешно горене. Сега, както и тогава, изглежда, че ентусиастите не са обмисляли последиците от задаващата се експлозия в предлагането. Автомобили от висок клас като BMW, Mercedes-Benz и Audi ще се конкурират директно с Tesla, докато други компании като BYD Co. Ltd., General Motors Co., Hyundai Motor Co. и Nissan Motor Co. Ltd. ще предлагат атрактивни автомобили на половин цена. В момента Tesla държи 14% от световния пазар на електромобили (следвана от Volkswagen AG с 12% и SAIC Motor Corp. с 11%). Предположението, че световният пазарен дял на Tesla ще нарасне до 20% през следващите 10 години, е отвъд оптимистичното и граничи с делириум.
Tesla има (все още) преднина пред останалите по отношение на дизайна на батериите и системите за подпомагане на водача, но електромобилите с твърдотелни клетки са напът да разтърсят конкуренцията при батериите. Напълно самоуправляващите се автомобили са не само все още неприложими, но и се сблъскват с дълбоко недоверие от страна на потребителите. Tesla все повече се превръща в един от многото концерни, по същия начин, по който един от първите производители на велосипеди попада в подобна пазарна клопка.
Британският велосипеден балон завърши с хленчене. Същото вероятно ще важи и за балона на Tesla.