„Допълнителни разходи“
„Автопроизводителите се възползват от високите цени“, коментира Уейкфийлд. „Те са увеличили цените (на продуктите си) почти три пъти повече спрямо ръста на разходите“, добавя анализаторът.
При доставчиците няма такова увеличение на цените. В същото време разходите на тези компании също нарастват, подчертава Уейкфийлд.
В допълнение производството на автомобилни части е много по-малко ефективно през последните няколко години. Според AlixPartners са необходими около 263 работници, за да произведат компонент, който да покрие търсенето на 1000 превозни средства, спрямо около 200 работници през третото тримесечие на 2020 г.
На автомобилните производители сега са необходими около 127 работници, за да построят 1000 превозни средства, спрямо 89 души през 2020 г.
„Сега има много допълнителни разходи за всяко от тези превозни средства“, посочва Уейкфийлд. „Производителите на автомобили успяха да повишат цените, но доставчиците се сблъскват с трудности при подобни действия и са по-малко способни да покрият тези разходи“.
Това до голяма степен се дължи на договорите, които могат да блокират покачването на цените за продължителни периоди от време и корекцията при тях е сравнително трудна.
Но доставчиците все пак се опитват да намерят баланс.
„Трудни“ преговори
Пол Томас, вицепрезидент по решенията за мобилност в Robert Bosch, заяви пред журналисти по време на медийно събитие през юни, че германският гигант се обръща към всички свои клиенти, за да повиши цените си „в съответствие с увеличенията на разходите“. Той казва, че Bosch и автомобилните производители са обсъдили темата, както и намирането на по-евтини алтернативи на използваните материали. Компаниите са разговаряли и по въпроса за увеличаването на контрола върху веригите на доставка.
Bosch запазва първото място в класацията на Automotive News като най-големия доставчик на автомобилни части за 2021 г. по размер на пазарния дял. Концернът отчита приходи от продажба в размер на 49,14 млрд. долара.
По подобен начин канадският доставчик Magna International Inc. се обръща към своите клиенти, за да си осигури по-добра стабилност на финансите. Magna се класира на 4-то място в класацията с приходи от продажба в размер на 36,2 млрд. долара.
Въпреки многото предизвикателства, пред които са изправени доставчиците, сливанията, придобиванията и другите видове сделки продължават със стабилен темп, тъй като компаниите се опитват да се подготвят за растящото търсене на електрически автомобили и бързото развитие на технологиите за подпомагане на водача.
Може би най-популярната сделка през 2021 г. беше придобиването на мажоритарен дял в Hella от страна на Faurecia. Faurecia се класира на 8-о място в класацията по приходи, докато Hella е 41-ва.
Комбинираната компания вече е известна като Forvia и се нарежда на 7-о място за 2022 г.
направи своя дебют в списъка за 2022 г. на 7-мо място с приходи от продажба в размер на 25,88 млрд. долара.
Втори в подреждането е Denso Corp. с 43,57 млрд. долара приходи от продажба, следван от ZF Friedrichshafen (39,3 млрд. долара), Magna и Aisin Corp. (33,48 млрд. долара).
Continental, който достига 6-о място през 2020 г., пада до 8-а позиция през 2021 г. след отделянето на Vitesco Technologies. Приходите на компанията достигат 24,2 млрд. долара.
Все още оптимисти
На фона на натиска върху индустрията, много доставчици сигнализират с оптимизъм, че ще упорстват пред днешните предизвикателства и ще се борят да играят важна роля в ерата на електрическата мобилност.
Bosch обяви през юни, че ще инвестира 420 млн. долара в своите операции в Северна Америка, за да преоборудва заводите си за компоненти и да се подготви за електрификацията.
"Предстоят ли предизвикателства? Със сигурност. Ще има много такива", каза президентът на Bosch за Северна Америка Майк Мансуети. „Но въпреки тези предизвикателства ние оставаме оптимисти относно перспективите за Bosch в Северна Америка и продължаваме да инвестираме тук, в региона“, добавя той.