Преди десетилетие Илон Мъск се присмиваше на идеята, че китайската BYD може да бъде конкурент. Понякога и големите грешат, пише Анджани Триведи за Bloomberg, цитиран от Bloomberg TV Bulgaria.
Подкрепяната от Уорън Бъфет компания вече е готова да изпревари най-близкия си конкурент в Китай в лицето на Tesla. Миналата седмица изпълнителният директор на BYD заяви, че неговата компания „се готви да доставя батерии на Tesla много скоро“. Потенциалното споразумение ще помогне на BYD да се превърне в един от най-известните и най-големите производители на електромобили и батерии в света.
Това е умен ход. BYD направи някои подобрения през последните две години с гама от електрически превозни средства и високотехнологични батерии, което ѝ позволи да спечели пазарен дял. Компанията планира да продаде 1,5 милиона бройки през тази година, което ще ѝ даде над 30-процентен дял на пазара на електрически превозни средства в Китай през 2022 г.
През април BYD се нареди сред най-добрите производители на електрически превозни средства по продажби и стана третият по големина производител на автомобили по пазарна капитализация в света. Същият месец компанията продаде над 46 хиляди бройки - в сравнение с 1728 бройки за Tesla - и обяви, че е спряла да произвежда превозни средства, работещи с двигатели с вътрешно горене – първа сред всички производители. През май, дори когато мерките за овладяване на коронавирусната пандемия в Шанхай бяха в сила, продажбите на електромобили се повишиха с 250% на годишна база.
Споразумението на BYD с Tesla все още няма ясни очертания, но китайската компания вероятно ще доставя на Tesla своята батерия Blade - която използва иновативен подход към десетилетната литиево-желязо-фосфатна формула.
Междувременно производителят на електромобили и батерии до голяма степен успява да заобиколи проблемите по веригата за доставки поради тесните си отношения с доставчиците и постоянно пуска линии автомобили. Като част от своя вертикално интегриран бизнес модел BYD активно се стреми да осигури ресурси като литий.
BYD прави това, което Tesla иска да прави: създава батерии и осигурява ресурси по веригата на доставки. Компанията също така постигна целта на конкурента си – да се превърне в един от най-големите производители на електрически превозни средства в света.
Междувременно дружеството на Мъск все още се сблъсква с предизвикателства по отношение на батериите. В това отношение BYD е далеч по-напред. Трябва да се отбележи, че електромобилите на китайската компания изостават по отношение на външния си вид спрямо тези на Tesla, но се продават. Сега батериите им ще са в моделите на Tesla.
За Tesla целта е в осигуряване на захранване за електромобилите ѝ и избягване на предизвикателствата по веригите на доставка в Китай. Разнообразяването на доставките е практично, въпреки че един от съществуващите партньори на компанията е CATL – най-големият производител на батерии в света.
Между капацитета за производство на автомобили и батерии, BYD изглежда готова да завоюва най-голям дял на автомобилния пазар в света. Засега единственото нещо, което стои на пътя ѝ, е CATL. Дори обаче CATL да я изпреварва технологично, BYD печели от предвидливата си и добре изпълнявана стратегия. Именно тя я задържа пред Tesla.