IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Предупреждението на Мъск – като канарче във въглищна мина

Макар че твърдението на милиардера се различава от мнението на останалата част на автомобилната индустрия, историята показва, че Мъск не бива да се пренебрегва

16:11 | 06.06.22 г. 2
<p>
	<em>Ръководителят на Tesla Илон Мъск.&nbsp;Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Ръководителят на Tesla Илон Мъск. Снимка: Bloomberg L.P.

„Суперлошото предчувствие“ на главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск за американската икономика може да се тълкува като предупреждение за автомобилната индустрия за предстояща рецесия, въпреки че останалите водещи фигури в сектора не показват признаци на притеснение, пише Ройтерс.

Сигналите на Мъск представляват „канарче във въглищна мина“ – предупреждение за предстоящи (нови) неприятности за автомобилната промишленост. Милиардерът заяви в имейл до мениджърите, че неговата компания, най-големият производител на електромобили в света, е принудена да съкрати около 10% от работната си сила. 

„Tesla не е просто някое канарче във въглищна мина. Тя е по-скоро като кит в литиева мина“, пише анализаторът на Morgan Stanley Адам Джонас, визирайки метала, който се използва при производството на батерии за електромобили.

„Ако най-голямата компания за електромобили в света отправя предупреждение за работните места и икономиката, инвеститорите трябва да преразгледат своите прогнози за маржовете и растежа на най-високо ниво“, добавя той.

Коронавирусът помрачи автомобилния сектор през 2020 г., замразявайки голяма част от активността. Спирането на производството предизвика поредица от събития, в това число и недостиг на полупроводници, което допълнително затрудни възстановяването на индустрията.

Сега проблемите във веригите на доставка, изострени от руската инвазия в Украйна, удрят продажбите. Покачването на цените на автомобилите в същото време ускорява допълнително инфлацията.

„Рискът от рецесия е висок, така че това, което Мъск казва, със сигурност не е екстремно“, коментира Джеф Шустър от LMC Automotive.

Uber Technologies Inc. и Lyft Inc. заявиха миналия месец, че ще забавят наемането на нови работници и ще намалят разходите, докато онлайн търговецът на употребявани автомобили Carvana посочи, че ще намали с 12% своята работна сила.

„Ние не сме толкова песимистични като Илон Мъск, но сме предпазливи по отношение на наемането и разходите“, споделя Джон Дън, главен изпълнителен директор на Clean Energy Systems за Америка, подразделение на Plastic Omnium.

„Склонен към действие“

Джош Сандбулте, главен инвестиционен директор на Greenhaven Associates, фирма за доверително управление, голям инвеститор в General Motors Co., посочва, че финансовите директори сега гледат с тревога към перспективите.

Въпреки че имейлът на Мъск звучи много по-песимистично от мнението на други лидери в производството, Сандбулте смята, че се е научил да не игнорира главния изпълнителен директор на Tesla, защото той много пъти е доказвал, че е прав.

Други автомобилни ръководители продължават да твърдят, че търсенето остава силно.

Представители на индустрията изтъкват, че Tesla има свои собствени проблеми, включително бързите темпове на наемане на персона, които изпреварват растежа на компанията. 

Броят на служителите на концерна е нараснал двойно от края на 2019 г., като Джонас от Morgan Stanley отбелязва, че приходите на Tesla на служител в размер на 853 хил. долара не са много по-високи от тези на Ford - 757 хил.  долара, въпреки че детройтската компания е значително по-голяма по отношение на заводи и брой работници.

Освен това продажбите на Tesla в САЩ са силно концентрирани в Калифорния и особено в района на залива на Сан Франциско, който е дом на компании от Силициевата долина.

Работещите в технологичния сектор служители с пари, вложени в акции, са основната и най-важната клиентска база на Tesla. Но сега някои големи технологични компании съкращават персонал, а по-малките стартъпи все по-трудно си осигуряват финансиране.

При всички положения страховете на Мъск не могат да бъдат пренебрегнати, смята Бари Енгъл, бивш мениджър във Ford и GM и основател на Qell.

„Икономическият спад става все по-вероятен“, коментира той. "Илон и всички останали го знаят. Разликата е, че като предприемач той е естествено по-склонен към действия и да казва истината, дори и тя да не е популярна“, добавя Енгъл.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:49 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 3
mrynmryn
преди 2 години
"историята показва, че Мъск не бива да се пренебрегва", нали знаете за грешния часовник? Същият казваше, че цената на тесла щяла да падне до еди си колко $, това в продължение на няколко години. Или тунела, дето щеше да реши задръстванията...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 2
khao
преди 2 години
демек целата работа на "инвеститорите" е да слушат някои авторитет и ако той пръъъдне, значи ще има растеж в бизнеса с тоалетна хартия! .. ама да знаете че и оня ви е разбрал как действате и как мислите с гладките си мозъци! ... с такива инвеситори и аз мога да ви кажа че имам лошо предчувствие на икономиката !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още