Ако международните автомобилни производители смятат, че могат да засилят доминацията си в Китай в ерата на електрическата мобилност, може да бъдат неприятно изненадани.
Кралете на ерата на двигателя с вътрешно горене, като General Motors и Volkswagen, изостават от местните играчи на процъфтяващия пазар на електрически превозни средства, който е от ключово значение за финансирането и развитието на техните стратегии с фокус върху това и следващото десетилетие, пише Ройтерс.
Тиана Чен, офисслужутел в Пекин, е изправена пред дилема, когато решава да купи електрически кросоувър на Xpeng за 180 000 юана (27 000 долара) – дали да не избере кола на BYD или такава на Nio? Тя не разглежда като алтернативи предложенията на западните концерни.
„Ако купувах бензинова кола, може би щях да разгледам чуждите марки“, споделя 29-годишната Чен, докато се прибира от работа. „Но аз исках електромобил и освен Tesla, малко чуждестранни марки прилагат правилно усъвършенстваните интелигентни технологии“, добавя тя.
Подкрепени от потребители като Чен, продажбите на електрически автомобили продължават да се увеличават с бърза скорост на китайския автомобилен пазар на стойност около 500 млрд. долара, най-големият в света.
През първите четири месеца на 2022 г. броят на новите леки коли, използващи нов вид енергия (NEV) - чисти електромобили и плъгин хибриди - се е увеличил над два пъти спрямо същия период преди година до 1,49 милиона автомобила, според данни на Китайската асоциация на автомобилните производители.
Този сегмент представлява 23% от общия пазар на леки коли в Китай, който се свива с 12% за същото време поради по-слабото търсене на бензинови коли.
В NEV сегмента не присъства нито една чуждестранна марка от началото на годината с изключение на американския концерн Tesla, който е на трето място.
Всички останали са китайски марки, от BYD и Wuling до Chery и Xpeng. Пазарният лидер BYD е продал около 390 000 електромобила в страната през тази година, над три пъти повече, отколкото са доставките на глобалния първенец Tesla в страната. Най-високо класиралият се традиционен автопроизводител е съвместното предприятие на Volkswagen и FAW Group, който заема 15-то място.
Според Чен чуждестранните марки, независимо дали става въпрос за Buick или ID, не могат да предоставят това, което тя търси: електрическа кола, способна да ѝ осигури „комфорта“ по отношение на новите технологии.
„Чуждестранните марки са толкова далеч от моето ежедневие и от начина ми на живот“, признава Чен, чийто дигитален асистент борави с приложения като Alipay и Taobao и „прави всичко вместо мен - от отваряне на прозорците до пускане на музика“ в превозното средство.
Това е изненадващ обрат. Глобалните марки доминират в Китай от 90-те години на миналия век, като общият им дял там достига 60-70% от продажбите на леки автомобили през последните години. През първите четири месеца на 2022 г. този дял се свива до 52%, като месечният им дял през април е 43%.
Виждайки предизвикателството, пред което са изправени традиционните автомобилни производители, главният изпълнителен директор на Nissan Макото Учида заяви пред Ройтерс, че някои марки "може да изчезнат след три до пет години" в Китай.
„Местните марки стават все по-силни“, изтъква Учида, който преди отговаря за бизнеса на Nissan именно в Китай. Според него качеството на електромобилите на китайските производители се е подобрило значително за кратко време, като напредъкът е постигнат в рамките на месеци. „В Китай ще има много голяма трансформации и трябва внимателно да наблюдаваме ситуацията“, предупреждава Учида, добавяйки, че автопроизводителите трябва да бъдат пъргави при проектирането, разработването и пускането на нови модели на пазара.