Калифорния обяви амбициозен план за ускоряване на своя преход към по-екологични превозни средства. Щатският Съвет за въздушни ресурси (CARB) представи предложение, което предвижда прекратяването на продажбата на бензинови и дизелови автомобили и лекотоварни превозни средства до 2035 г., което е в съответствие с политиките на редица европейски страни и някои други държави в глобален план.
Според New York Times новата инициатива на CARB ще изисква 35% от новите пътнически превозни средства, продавани в щата до 2026 г., да се захранват с батерии или чрез водород. В момента 12,4% от новите превозни средства, продавани в Калифорния, представляват коли, които не отделят емисии на парникови газове. До 2035 г. всички автомобили трябва да бъдат въглеродно неутрални по отношение на отделяните в движение въглеродни емисии.
Ако CARB финализира плана през август, както се очаква, това може да вдигне летвата за цялата американска автомобилна индустрия. Калифорния е най-големият автомобилен пазар в САЩ и 10-ият по големина в света.
„Това е изключително важно“, посочва Даниел Сперлинг, член на CARB и директор на Института по транспортни изследвания в Калифорнийския университет. Според него предложеното правило, което вероятно ще бъде прието, изпраща сигнал до световния автомобилен пазар. „Други страни и други щати гледат какво прави Калифорния и това ще отекне по целия свят“, смята Сперлинг.
В съвместно изявление миналата година Ford, General Motors и Stellantis заявиха, че се ангажират със „споделен стремеж“ да увеличат пазарния дял на електромобилите от общите си продажби на 40-50% до 2030 г. Те добавиха, че ще се нуждаят от държавна подкрепа и от „пълен набор от политики за електрификация“, за да отговорят на новите изисквания.
Алиансът за автомобилни иновации, индустриална група, която говори от името на повечето автомобилни производители в САЩ, заяви, че индустрията е „отдадена на електрификацията и бъдещето на въглеродно неутрален транспорт“, но повдига въпроси относно драстичното изместване на графика.
„Автомобилните производители със сигурност ще действат, за да отговорят на всички стандарти, които в крайна сметка бъдат приети, но тези изисквания ще бъдат изключително предизвикателство дори в Калифорния и може да не са постижими във всички щати, които в момента следват програмата на Калифорния“, предупреждава лобистката група.
Калифорния е най-големият пазар за нови превозни средства в САЩ, но не е единственият, който призовава за прекратяване на продажбите на автомобили, работещи с изкопаеми горива. Щатът Вашингтон наскоро си постави като краен срок 2030 г. за поетапно прекратяване на продажбите на конвенционални автомобили в рамките на своите граници, а щатът Ню Йорк вече обяви 2035 г. за годината, от която се забранява продажбата на бензинови и дизелови автомобили.
Предложената мярка следва изпълнителна заповед, издадена от губернатора Гавин Нюсъм през 2020 г., която изисква 35% от новите леки коли и лекотоварни автомобили, продавани в Калифорния от 2026 г., да не отделят емисии. Мярката предвижда този дял да нарасне на 68% през 2030 г. и до 100% през 2035 г. Планът позволява 20% от продажбите на нови коли да представляват плъгин хибриди.
Според регулаторите в Калифорния, мярката ще елиминира 384 милиона метрични тона емисии на парникови газове между 2026 и 2040 г. – повече от общите щатски емисии през 2019 г.