Дори по време на кризата с полупроводниците и произтичащия от това фокус върху по-скъпите превозни средства, шефът на Mercedes-Benz Group Ола Калениус установи, че по този начин могат да се генерират значително повече пари. Рекордната печалба от 5,2 млрд. евро, която беше постигната през първите три месеца на 2022 г., доказва това. С оглед на успеха, стратегията сега трябва да бъде засилена. Една от целите е да се увеличи броят на автомобилите в сегмента от най-висок клас с 60% до 2026 г. в сравнение с базата от 250 хил. превозни средства. Тук влизат S-Class, Maybach, SL, EQS и свързаните с тях SUV, GLS, G-Class и всички автомобили AMG, пише Automobilwoche.
„Вече няма да увеличаваме пазарните си дялове чрез неикономични канали, но ще поддържаме самодисциплината от последните няколко години“, заяви финансовият директор Харалд Вилхелм в конферентен разговор с журналисти.
Мотото е растеж, създаващ стойност, която има предимство пред обема. То важи независимо от това какво прави конкуренцията. Въпреки това, като средносрочна цел, според Вилхелм, Mercedes планира увеличение на продажбите от порядъка на 5% годишно. Това обаче трябва да се случва главно в по-горните сегменти, т.е. от S-Class надолу до C-Class. Три четвърти от всички инвестиции ще бъдат насочени именно там.
От друга страна моделите за масовия пазар в компактния клас, които някога бяха замислени като база за марката и всъщност инициираха подмладяването на клиентите в Европа и САЩ, ще бъдат значително намалени. В Китай, от друга страна, купувачите на S-Class често не са по-възрастни от 30 години, поради което аргументът за въвеждане на скъпи превозни средства вече не играе роля. Със следващото поколение на компактния клас, планирано от 2024 г., три от седемте модела трябва да бъдат елиминирани. Според Automobilwoche това трябва да бъде B-Class, седанът A-Class и CLA Shooting Brake. От друга страна A-Class, GLA, GLB и CLA остават, въпреки че тяхното обозначение може да бъде променено.
Базовите модели на марката вече трябва да се позиционират по-високо от преди и да отговарят на новите стандарти за луксозни коли по отношение на технологиите и качеството. Например, следващият A-Class, която ще ползва платформата MMA, ще бъде първият, който ще предлага новата операционна система MB.OS, което значително увеличава набора от приложения и функции. В допълнение, компоненти от технологичната платформа EQXX, като компактната батерия или новата трансмисия, ще бъдат наложени в компактния клас.
Въпреки че по-малкото на брой модели означава и по-малък обем при компактните превозни средства, Калениус не предвижда необходимостта от коригиране на капацитета. В Унгария например се произвеждат предимно компактни модели. Гъвкавостта на заводите позволява преразпределение, без служителите да се притесняват за работните си места.
Двигателят Китай
Междувременно, Mercedes разработва нови модели, особено в по-високите сегменти. В допълнение към електрическия SUV Maybach, базиран на дизайна на EQS, ще се появи и нов, изцяло електрически AMG през 2025 г.
Гамата от лимитирани версии трябва да бъде разширена. Калениус цитира „черната серия“ на AMG като модел за подражание, предизвикала сериозно търсене. Друг пример е изданието Maybach, ограничено до 150 броя и вдъхновено от художника Върджил Абло. Очаква се и допълнение към G-Class.
Ключов двигател за стратегията на компанията е китайският пазар, където Mercedes от години продава голяма част от своите особено скъпи превозни средства, като S-Class и Maybach.
„Все още очакваме значителен растеж тук през следващите десет години“, изтъква Калениус. Но и в Европа все още има потенциал за разрастване, тъй като броят на богатите хора се увеличава, дори пазарът на превозни средства да е наситен.
По-малко промени може да се очакват при E-Class и C-Class, които се считат за гръбнака на концерна. Новият C-Class току-що се появи на пазара. През 2023 г. на пазара ще се появи и нов E-Cass.
С новодефинираната стратегия самочувствието в Mercedes също расте, когато става въпрос за рентабилност. С марж на оперативната печалба от 16,4 процента, марката вече демонстрира през първото тримесечие какво е възможно, когато има недостиг на предлагане и силно търсене. Следователно, целите за възвръщаемост бяха повишени. При благоприятни пазарни условия сега Mercedes трябва да се постигне възвръщаемост от 14 процента. При много неблагоприятни условия тя се очаква да бъде 8%.
„Тръгваме по пътя, който ще ни позволи да постигнем значително по-голяма устойчивост“, казва Вилхелм.