Австралия е един от най-големите изоставащи в света по отношение на налагането на електрическите превозни средства, но изглежда, че скоро страната ще възприеме друг подход спрямо технологията, пише Bloomberg.
По време на предизборната кампания преди три години премиерът Скот Морисън заяви пред своите съграждани, които, подобно на американците, са влюбени в колите си, че електромобилите не са достатъчно мощни, за да теглят ремаркета или лодки.
„Автомобилите с батерии ще доведат до смъртта на излетите“, предупреждава Морисън.
По това време в страната електрическите коли представляват една на всеки сто продадени нови коли. Дори тракторите се срещат по-често, отколкото този вид превозни средства.
Но ето че картината се променя. Продажбите на електромобили в Австралия се ускоряват - водени от Tesla Model 3 - като на пазара се появяват все повече марки и модели. Националните избори в събота могат да се окажат решаващи за налагането на електрическата мобилност: Морисън, който отхвърли въвеждането на субсидии за електрически автомобили, изостава в социологическите проучвания. Междувременно, опозиционната Лейбъристка партия предлага освобождаване от данъци.
Скокът в търсенето доведе до утрояване на продажбите на електрически коли в Австралия през 2021 г. до около 20 665 броя, като темпът се запазва и през първите месеци на 2022 г., коментира Бехиад Джафари, главен изпълнителен директор на базирания в Сидни Съвет за електрически превозни средства (Electric Vehicle Council – EVC).
Политиците вече познават по-добре технологията и ползите от нея и сменят подхода, като промяната може да помогне на Австралия да приеме глобалните стандарти за емисиите.
„Никой вече не смее да бъде враждебен към електрическите превозни средства”, изтъква Джафари.
Кабинетът на Морисън заяви, че неговият фонд Future Fuels Fund в размер на 250 млн. австралийски долара (172 млн. щатски долара) трябва да достави инфраструктура за зареждане на електромобили на 50 000 домакинства и да финансира изграждането на 1000 обществени зарядни станции. Но все още няма признаци за финансова подкрепа за покупка на електромобили.
Лейбъристите предлагат финансиране на зарядната инфраструктура по основните пътни артерии в страната, както и освобождаване от 5-процентен данък за внос и 47% данък върху електромобилите, които работодателите предоставят на служителите за лична употреба.
Докато преди Морисън се присмиваше на електромобилите, лидерът на лейбъристите Антъни Албанез насърчава въвеждането на електрическа мобилност, опитвайки се да спечели гласове. Миналия месец той посети завод на Tritium, местен производител на бързи зарядни станции. Албанез нарече листната в Nasdaq компания, с пазарна оценка от 1,4 млрд. долара, „чудесна история за успех на австралийска фирма“.
Все още обаче електрическите коли съставляват едва 2% от всички продажби на нови автомобили в Австралия, според индустриални данни. В това отношение страната изостава значително от глобалното средно ниво от 13%, отчетено през последните три месеца на 2021 г.
В Австралия също липсват стандарти за горивна ефективност, които биха могли да премахнат най-замърсяващите превозни средства от пазара и да направят повече място за EV. Това накара производителите на автомобили да дадат приоритет на други нации за новите модели, което означава, че тези, които преминават към електрически коли, са изправени пред ограничен избор и се нуждаят от търпение - времето за изчакване на доставката за някои модели понякога продължава с месеци.
Дори и да не се стигне до смяна на кабинета след новите избори, политическите ветрове вече се изменят. Миналата седмица Запада Австралия обяви отстъпки в размер на 3500 австралийски долара за покупка на електромобил. По този начин всеки отделен щат в страната вече е въвел някаква форма на подкрепа за електрическата мобилност.