Точно когато шведският производител на електрически превозни средства Polestar се подготвя да излезе на борсата, търговията с акции е обхваната от вихрушка на волатилност.
След като миналата есен компанията обяви плановете си да се листне, интересът към електромобилните акции беше достатъчно голям, за да тласне и други компании да се опитат да последват пътя на Tesla, пише Automotive News.
Впоследствие, изобилието от нови имена в сектора накара някои анализатори да определят ситуацията като балон, който може да се спука поради разминаването между реалните резултати на тези компании и техните смели планове.
Производителят на луксозни електромобили Lucid Group беше оценена на 42 млрд. долара, след като излезе на борсата през юли, а през ноември първичното публично предлагане (IPO) на американската Rivian Automotive ѝ осигури оценка от 66,5 млрд. долара, повече от доказани традиционни концерни като Volvo, Nissan или Suzuki.
„Всички се опитват да инвестират в „следващата Tesla“, коментира анализаторът на Morningstar Дейвид Уистън. "Но има само един Илон Мъск“, добавя той.
Сега, когато Polestar се готви да листне своите акции на Nasdaq следващия месец, балонът при електромобилите може да се спука заради покачването на лихвените проценти и задаващата се рецесия.
Акциите на Rivian поевтиняха - с повече от 80 процента от най-високата им стойност след IPO-то от 172 долара за книга в средата на ноември. Цената на книжата на Lucid се понижи с почти с две трети спрямо пика от над 55 за акция миналата зима.
В момента пазарната капитализация на Rivian е около 25,4 млрд. долара, докато тази на Lucid достига 30,27 млрд. долара.
„Ерата на лесните пари приключи“, изтъква Уистън. „Определено сега е по-рисково време за инвестиране в стартъпи за електромобили в сравнение с последните няколко години“, добавя анализаторът.
Достъп до пари
Това може да бъде проблематично за Polestar, която разчита на борсите, за да финансира своя агресивен план за растеж.
„Нашият бизнес план е изграден около стратегията за растеж, която се нуждае от определено финансиране“, призна главният изпълнителен директор на Polestar Томас Ингенлат пред Automotive News миналата година. Без този капитал „ще трябва да търсим финансиране от други места или ще бъдем принудени да намалим мащаба и да променим плана“, добавя той.
Звеното на Volvo се съгласи да се слее с компанията със специално предназначение (SPAC) Gores Guggenheim. Според анализатори сделката, която ще направи Polestar публична, може да осигури пазарна оценка на автомобилния производител до 25 млрд. долара.
„Polestar има стабилен бизнес, доказвайки това с доставката на хиляди коли месечно“, подчертава Ингенлат в имейл миналата седмица. „Инвеститорите могат да вземат решения въз основа на разрастващия се бизнес, генериращ приходи, а не на пазарни спекулации“, добавя шефът на концерна.
Различният стартъп
Джордж Джанарикас, старши анализатор в Robert W. Baird & Co., вярва, че е настъпила промяна в начина, по който светът гледа на електромобилните стартъпи.
„Част от това е свързано с промяната в настроението на пазара – отчасти с оперативните проблеми, с които компаниите се сблъскват преди да започне глобалната криза при веригите на доставка“, казва той.
Междувременно конкуренцията от страна на бързо електрифициращите се традиционни автомобилни колоси се засилва. Луксозните марки BMW и Mercedes-Benz вече успешно се конкурират на пазара с моделите на прохождащите стартъпи.
„Инвеститорите сега гледат към традиционните производители на оригинално оборудване, които преди да пренебрегвали“, изтъква Джанарикас.
Въпреки това Polestar има нещо, което липсва на Rivian и Lucid – дълга серия от рекордни приходи.
Polestar продаде 29 000 седана в световен мащаб миналата година и отчете около 1,5 млрд. долара приходи. През април компанията подписа сделка за доставка с Hertz на 65 000 автомобила. Петгодишното споразумение е на стойност над 3 млрд. долара.
„Да се нарече Polestar стартъп е грешно“, посочва Сам Абуелсамид, старши анализатор в Guidehouse Insights.
Докато се разраства, Polestar разчита на значителната производствена мощ, стабилна верига на доставки и инфраструктура за търговия на дребно, осигурени от компанията-майка, Zhejiang Geely Holding, която притежава и Volvo Cars.
Помощ при доставките
Volvo ще изгражда третия модел на Polestar – средно голям кросоувър - в фабриката си в САЩ близо до Чарлстън, Южна Каролина, започвайки в края на годината. Polestar заяви, че няма да е необходимо да строи нов завод, за да постигне целта си за годишен производствен обем от 290 000 превозни средства през 2025 г. – което е 10 пъти повече от миналогодишните доставки.
Джанарикас казва, че Polestar може „да използва мащаба на традиционните автомобилни производители, като в същото време започва с чист лист хартия, което има своите предимства“.
Polestar вероятно ще може да се ориентира по-добре в глобалната криза на веригите на доставка, отколкото Rivian и Lucid, които изграждат производствени мощности и вериги на доставка от нулата.
„Когато доставчиците се сблъскват с ограничено производство, те ще приоритизират своите дългогодишни клиенти, а не новите играчи на пазара“, смята Абуелсамид.