IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Европа може да си осигури достатъчно метали за батерии, но не го прави

Докато САЩ и Китай се надпреварват да овладеят веригите на доставка за литий и никел, Европа търси петрол и газ от Близкия изток

11:29 | 04.05.22 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Докато светът следи с ужас продължаващата война на Русия в Украйна, европейските правителства продължават да спонсорират зверствата на Владимир Путин чрез внос на петрол и газ. Но все по-голяма част от обществеността призовава тази търговия да спре, като неправителствената организация Transport & Environment (T&E) се надява скоро да бъде въведено петролно ембарго, пише за Automotive News Europe Юлия Полисканова.

Зависимостта на Европа от руския петрол поставя 285 млн. долара на ден в джоба на Путин. Ако Европа загърби Русия, регионът ще трябва да разчита на автократични режими, като Саудитска Арабия или Иран, освен ако не намали драстично потреблението на петрол.

Най-добрият структурен начин да постигане на подобни съкращения е да се засили ангажимента към електрификацията. Продажбите на електрически превозни средства обаче са в застой в цяла Европа след облекчаване на правилата на Европейския съюз (ЕС) за чистите автомобили.

Някои твърдят, че ускоряването на електрификацията през това десетилетие не е възможно, тъй като няма достатъчно метали като литий и никел на разположение за изграждане на литиево-йонни батерии.

Нов доклад за T&E обаче показва, че проблемът е свързан с грешните политически приоритети, а не с недостига на суровини.

Достатъчно суровини

Максималните количества никел и литий, които се очаква да бъдат добивани и рафинирани в световен мащаб до 2025 г., са достатъчни за производството на 14 млн. електрически автомобили още през следващата година.

Това е с 55% повече от количеството електромобили, които LMC Automotive очаква да бъдат продадени в световен мащаб през 2023 г. 

Дори ако пазарът на суровини се затегне до 2025 г., 21 млн. електрически автомобила могат да бъдат произведени през тази година, което ще бъде с почти 50% повече от пазарните прогнози.

Ако Европа осигури една четвърт от това за своя пазар (приблизително подобно на дела на региона от световния пазар на електрически автомобили през 2021 г.), до половината от всички продажби на автомобили в Европа през 2025 г. могат да представляват електрически коли.

Това показва, че пазарът на електрически автомобили не е ограничен от доставките на суровини, които ще бъдат достатъчни за ускоряване на продажбите до 2025 г., изтъква Полисканова.

По-скоро европейският регламент за въглеродните мисии при автомобили диктува колко електромобила ще произведат автомобилните концерни. Тъй като европейските законодатели в момента преразглеждат това, анализът на T&E показва, че суровините няма да бъдат пречка за повишаване на краткосрочната амбиция за по-бързо загърбване на петрола в Европа.

(Въпреки че не е ограничаващ фактор за производството на повече електрически коли, анализът показва, че няма достатъчно литий и никел, за да се захранят всички гигафабрики за батерии, които се изградиха или се изграждат през последните години. Например, пазарът на литиев карбонат вече отчита недостиг. Ако всички гигафабрики работят на пълен капацитет, повече от 40 млн. електрически коли могат да бъдат произведени през 2025 г.)

батерии батерии

От фосилни горива към дипломация

Дори ако има достатъчно суровини в краткосрочен план, те не винаги могат да бъдат закупени лесно на световните пазари.

Настоящите високи спот цени на лития и никела будят основателна тревога. Години на недостатъчно инвестиране в доставки на нови метали, дългите срокове за изпълнение на проектите и внезапния ръст в продажбите на електромобили доведоха до сегашния затегнат пазар на метали.

Но в земната кора няма недостиг на метали, така че тези пикове вероятно са временни. Точно като краткотрайните опасения около цената на силиция, използван при фотоволтаиците през 2008 г.

Истинското предизвикателство е в това, че бързо нарастващите продажби на електромобили в Китай и САЩ показват, че европейският пазар се сблъсква със силна конкуренция за осигуряване на достатъчно големи обеми.

Китай и неговите компании се надпреварват с останалия свят за осигуряване на литий, който остава жизненоважен за производството на батерии. Междувременно, САЩ се позоваха на Закона за военно производство от средата на миналия век, за да увеличат доставките на подобни суровини.

Вместо това Европа лети към Катар и Иран и използва дипломатическите си мускули, за да си осигури петрол и газ, подчертава Полисканова.

Претърсването на земното кълбо за намиране на повече изкопаеми горива показва, че Европа има грешни политически приоритети.

Вместо това търговските отношения и дипломацията трябва да се използват за осигуряване на доставки на жизненоважни метали от страни, богати на ресурси.

В бъдеще ще е необходим централен орган, който да координира сигурността на доставките на тези метали, с правомощия да инвестира, да търси устойчивост и да преследва съвместни покупки.

Интелигентната индустриална и външна политика и недвусмисленото всеобхватно отношение към електронната мобилност от европейската автомобилна индустрия, подкрепени от строги правила за устойчивост, ще помогнат на Европа да остане в надпреварата. Търсенето на изкопаеми горива в света не предлагат подобна полезност, заключва Полисканова.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:40 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още