fallback

За да оцелеят, автоконцерните трябва да подходят умно към основния си бизнес

Докато преходът към електрическа мобилност набира скорост, някои автомобилни производители смятат, че най-добрата стратегия е да се разделят своите операции

18:30 | 21.05.22 г.

Автомобилните производители са прекарали повече от век в усъвършенстване на бензинови и дизелови двигатели - и в създаването на мрежа от фабрики и изследователски центрове, където да ги произвеждат и разработват. Сега те са изправени пред тревожна перспектива: ускоряващият се преход към електрически автомобили рязко обезценява тези активи, заплашвайки не само краткосрочните печалби, но и дългосрочното оцеляване на концерните, пише Automotive News Europe. 

Това е въпрос, който вълнува всеки автопроизводител, смятат анализатори. През последните месеци някои от тези концерни предприеха действия като разделиха бизнеса с електромобили от този с конвенционални превозни средства, прехвърлиха дейностите с двигатели с вътрешно горене на други компании или осъществиха отделни листвания на операциите си.

По този начин те се надяват да осигурят собственото си бъдеще и да отключат част от капитала - и вниманието - които заляха Tesla и други стартъпи за електромобили, докато цената на собствените им акции е в застой.

„От оперативна гледна точка най-непосредственият аспект, който в момента занимава много производители на оригинално оборудване, се отнася до планирането на прекратяването на производството на продукти с двигатели с вътрешно горене“, пише Том Де Влеешауер от IHS Markit. „С други думи - как грациозно или поне методично да напуснат пазара на двигателите с вътрешно горене без претърпят твърде много щети като намаляване на маржа на печалба, съкращения, драстично изменени продуктови планове и в крайна сметка блокирани производствени активи“, добавя анализаторът.

Някои от най-пресните примери за подсигуряване на бъдещето са свързани с европейските и американски традиционни автопроизводители.

Polestar, бизнесът за електрически автомобили, отделен от Volvo Cars под опеката на Geely, планира да излезе на борсата през това тримесечие чрез сливане с компания със специално предназначение (SPAC). Френската група Renault проучва възможността за създаване на отделно подразделение за своите активи за електромобили, което може да доведе до отделно листване, сподели по-рано главният изпълнителен директор Лука де Мео. Американската Ford Motor Co. обяви нова корпоративна структура с отделни подразделения Model e, което ще се фокусира изцяло върху електромобилите, и Blue – насочено към двигателите с вътрешно горене.

В същото време производителят на луксозни автомобили Mercedes и неговият миноритарен акционер, Geely, препозиционираха производителя на градски автомобили Smart като съвместно предприятие с равно дялово участие, което ще произвежда електрически автомобили с европейски дизайн в Китай.

Други автоконцерни премахват от активите си дейностите, свързани с конвенционалните коли.

Geely и Volvo създадоха Aurobay като отделна компания за разработване и продажба на задвижващи системи за коли с двигатели с вътрешно горене, включително на външни клиенти, докато Mercedes и Geely обявиха, че ще разработят заедно малки хибридни двигатели, които ще се използват от Volvo.

Германската група BMW  AG пренасочва производството на двигатели с вътрешно горене в Австрия и Великобритания, тъй като преоборудва германските си фабрики за изграждане на електрически автомобили и свързаните с тях компоненти.

Volkswagen Group и Daimler отделиха своя бизнес за производство на камиони през последните две години. Концернът от Волфсбург направи това с Traton, докато Daimler се разцепи на две - Mercedes-Benz Group, който ще произвежда леки автомобили, и Daimler Trucks. Това позволи на всяка от двете компании да се съсредоточи върху изграждането на електрически автомобили – семейството ID на VW и серията EQ на Mercedes.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:58 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още