Свийте се, за да оцелеете
Ходове като отделно листване или вътрешна реорганизация може да са болезнени за настоящите служители и да са съпроводени от риск за заинтересованите страни - но те ще бъдат все по-необходими, категорични са анализаторите.
Общоприетото мнение е, че е нужен плавен преход към електрическата мобилност, за да се защитят работните места. Но това мислене може да се окаже остаряло, тъй като пазарният дял на електромобилите нараства бързо, призивите за декарбонизиране на икономиката стават все по-настоятелни, а новите участници на пазара, които не са натоварени с операции с двигатели с вътрешно горене заплашват да отнемат пазарния дял от ръцете на традиционните концерни.
„От 2021 г. нататък темпът, с който производителите на оригинално оборудване ще пренасочват капитал от своя основен бизнес с конвенционални коли и ще го свиват, може да има голямо значение за крайните цели, отколкото инвестициите в електрическа мобилност“, смята Филип Хучоа от Jefferies.
Според него автопроизводителите сега се намират във втора фаза на прехода. В първата фаза те увеличиха капиталовите разходи, за да стартират; сега концерните "започват да изтеглят капитал от бизнеса с двигатели с вътрешно горене и по-стари технологии", за да компенсират по-високите разходи за електромобили и автономни превозни средства.
И Хучоа, и Проф предупреждават, че компаниите трябва да избегнат момента, при който маржовете от бизнеса с конвенционални коли се топят по-бързо, отколкото се покачват тези при електромобилите.
„Фондовите борси са по-склонни да възнаграждават традиционните производители на оригинално оборудване, които проактивно свиват традиционните активи“, смята Хучоа.
Според него трета фаза ще включва свиване или отделяне на съществуващи активи, например излизане от сегменти или марки или комбиниране на активи с двигатели с вътрешно горене извън основния баланс, като например споразумението между Mercedes и Geely.
Твърде рано е да се каже как ще се развие тази ситуация.
Миналия месец Hertz подписа споразумение с Polestar за закупуване на 65 000 електрически автомобила през следващите пет години, а главният изпълнителен директор на електромобилния концерн Томас Ингенлат заяви, че очаква оценката на компанията да бъде надхвърли 20 млрд. долара - цифра, която ще я постави наравно с Volvo Cars, въпреки че Polestar е продала само 29 000 превозни средства през 2021 г. в сравнение със 700 000 за Volvo.
В същото време Renault не е дал окончателен отговор на въпроса в коя посока ще тръгне, но инвеститорите вече приветстват намерението на производителя да претърпи радикална промяна.
„Разделянето на бизнеса с конвенционални коли и електромобили може да се окаже отдавна закъснялото стратегическо решение, което връща Renault в полезрението на инвеститорите“, смята Хучоа.
Автомобилните производители гледат със завист пазарната капитализация на Tesla и на наскоро листнатите компании като Rivian, Nio и Xpeng, докато преосмислят бъдещето.
„Пазарната капитализация на електромобилните концерни създава голям натиск върху традиционните автомобилни производители, които трябва да покажат на капиталовите пазари, че са устойчиви играчи“, коментира Чизнер от McKinsey.
Както казва Проф от Deloitte: „Те искат да бъдат оценявани като технологични компании, а не като производствено предприятие, което използва активи, които хората вече не искат“.
В сравнение с пионерите при електромобилите като Tesla, "те не са в толкова удобна позиция. Те трябва да спечелят парите за трансформацията", подчертава Проф.