За сравнение, Калифорния, чиято регулаторна рамка се разглежда като златен стандарт за тестване на автономни превозни средства в САЩ, не изисква тест от трета страна за компаниите, за да кандидатстват за пробен лиценз в щатския отдел по моторни превозни средства.
Въпреки пречките в Китай местните компании имат едно предимство – обществените настроения към технологията са значително по-благоприятни спрямо тези в САЩ.
В скорошно проучване на мозъчния тръст Pew Research Center почти половината от анкетираните пълнолетни жители в САЩ смятат, че широкото използване на автомобили без шофьор би било в ущърб за обществото. Според доклад на J.D. Power, китайският индекс на потребителско доверие за автономни превозни средства достига 50 пункта от максимум 100, което е много повече спрямо 36-те пункта при американците.
Очаква Пекин да засили опитите си да популяризира сектора на автономните превозни средства като част от националната си стратегия за технологично развитие.
„Китай иска да задмине другите страни при автономните технологии“, коментира Цуей Дунгшъ, генерален секретар на Китайската асоциация за леки автомобили. „По този начин правителството насърчава развитието на бизнеса с автономно шофиране и стартира редица пилотни зони. Освен това новата инфраструктура, свързана с тази индустрия, може да помогне за стимулиране на икономическия растеж“, добавя той.
4
Роботакси на Cruise. Снимка: Cruise
Според 14-ия петгодишен план на Пекин търговското прилагане на автономно шофиране в определените зони ще се осъществи през 2025 г. Експертите от индустрията очакват, че съответните правила и разпоредби, позволяващи търговски таксиметрови операции без шофьор, също ще бъдат въведени от същата година.
„Това означава, че след 2025 г. повече градове ще разполагат с гъвкава политика, за да позволят автономното шофиране“, посочва говорител на Baidu пред Nikkei.
По думите му пълната комерсиализация на роботакситата ще достигне своя връх между 2028 г. и 2030 г.
САЩ все още не разполагат с такава обща визия за технологията, като само отделни щати възприемат подобни политики.
Cruise призова администрацията на президента Джо Байдън да подкрепи разпоредбите, които ускоряват налагането на автомобили без шофьор по пътищата на страната, тъй която изостава от Китай.