Waymo, собственост на Alphabet, компанията-майка на Google, предлага услуга с роботаксита в райони на Финикс от октомври 2020 г. Пътуването на репортера с такъв автомобил отнема около три пъти повече време, отколкото с личната му кола отчасти поради проблеми с достигането на мястото, където се намира превозното средство.
Междувременно, цената на услугата се позиционира между услугите на Uber и Lyft.
„Ние предлагаме на нашата общност от клиенти надеждно автономно изживяване, за което вярваме, че е на разумна цена въз основа на търсенето и предлаганите от нас услуги“, споделя говорител на Waymo пред Nikkei.
Основният проблем тук е откриването на местонахождението на клиента, който си е поръчал автономен превоз. Приложението на Waymo дава инструкции на потребителя да отиде до най-близкия паркинг, на който има роботакси. В случая с репортера на Nikkei този паркинг се оказва от противоположната страна на четирилентова двупосочна улица без пешеходна пътека.
Според говорителя на Waymo става въпрос за грешка при някои от данните на Google Maps, „на които разчитаме“.
3
Роботаксита на Waymo. Снимка: Waymo
Самото пътуване е до голяма степен плавно, като роботаксито стриктно спазва всички правила на движение. Като недостатък Ифан Ю посочва внезапните спирания и ускорявания, характерни за много автономни превозни средства.
Waymo отказва да разкрие приходите, които е генерирал след пускането на услугата с роботаксита във Финикс, но заяви, че планира да разшири тази дейност в района на залива на Сан Франциско, където се намира и централата на компанията. Waymo вече предлага безплатни автономни превозни на потребители, които са се регистрирали да тестват услугата, както и на служителите на Waymo в района.
Година и половина след дебюта си във Финикс, Waymo остава единствената компания в САЩ, предоставяща напълно автономни таксита на търговска основа.
Комерсиализирането на роботакситата в мащаб се развива бавно в САЩ, тъй като всеки щат има свои собствени регулации за автономните превозни средства.
Междувременно в Китай една от най-големите пречки е предпазливостта на властите към внедряването на технологията. Дори получаването на разрешително за тестване на автономни превозни средства е сложен процес.
Според бивш служител, отговарящ за регулациите при тази технология, автономните превозни средства в Китай трябва да преминат тест от посочена от правителството трета страна, преди да им бъде предоставен пробен лиценз. Тестът е разделен на строги фази, които превозните средства трябва да преминат последователно.