IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Нови играчи заплашват лидерската позиция на CATL при батериите

По-високите разходи за литий свиват маржовете на фона на геополитическите сътресения

17:45 | 28.04.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

Доминацията на световния пазар на електромобилни батерии на китайската Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) е разклатена въпреки рекордната печалба за 2021 г. Все повече нови играчи набират инерция в рамките на бързо развиващата се индустрия, докато търканията между САЩ и Китай хвърлят сянка върху плановете на китайските концерни за разширяване отвъд граница, пише Bloomberg.

CATL се класира на първо място в света по пазарен дял при електромобилните батерии за пета поредна година през 2021 г. Нетната печалба на компанията нараства 2,9 пъти през миналата година до 15,9 млрд. юана (2,47 млрд. долара) при 2,6-кратно увеличение на приходите от продажби до 130,3 млрд. юана. И двете стойности са рекордни за CATL и подчертават нейното пазарно лидерство.

Компанията притежава 38,6% дял от глобалния пазар на батерии за 2021 г., което е с 12,6 процентни пункта повече спрямо предходната година, според данни на базираната в Токио Techno Systems Research.

LG Energy Solution остава на второ място с дял от 18,2%. 

Силата на CATL произтича от нарастващия пазар в Китай за електрически автомобили. Продажбите на превозни средства, използващи нов вид енергия, са се увеличили в страната 2,6 пъти през 2021 г., като CATL разширява производствения си капацитет, за да отговори на нарастващото търсене.

Но въпреки успеха на компанията се появяват опасения относно статута и на глобален шампион.

Маржът на печалбата на основния бизнес на компанията с батерии се свива до 22% през 2021 г. от 34% през 2018 г. Цената на акциите ѝ на фондовата борса в Шънджън е намаляла с около 30% от началото на годината, а пазарната ѝ капитализация падна под 1 трилион юана за първи път от 10 месеца в сряда (27 април).

Маржът на CATL „става жертва на по-високите цени нагоре по веригата“, пише в бележка до клиенти Джонсън Уан, анализатор в Jefferies.

Нарастващата конкуренция в Китай и в чужбина също предизвиква главоболие за ръководството на CATL. Компанията е отговорна за над половината от автомобилните батерии, инсталирани в Китай през 2021 г. Но делът ѝ пада под 50% през първите три месеца на 2022 г., тъй като съперници като BYD и China Aviation Lithium Battery (CALB) увеличиха своето пазарно присъствие.

Междувременно, в Южна Корея производителите на батерии работят с автоконцерните, за да увеличат международния си капацитет и да сключат дългосрочни договори, възползвайки се от бързия глобален преход към електрическа мобилност.

LG Energy изгражда съвместно с  General Motors три фабрики в САЩ и си партнира със Stellantis в Канада и с Hyundai Motor в Индонезия.

SK Innovation стори завод за батерии в САЩ и в Турция чрез съвместното си предприятие с Ford Motor.

Политическото напрежение между Китай и САЩ също се засилва. Спекулациите, че Вашингтон ще наложи санкции срещу CATL, привлякоха медийното внимание през февруари, което накара компанията да излезе с изявление, в което отхвърли "злонамерените" слухове.

Китайското правителство подкрепя концерните, свързани с електромобилите, като част от целта си да превърне страната в глобален електромобилен хъб. В същото време растежът на CATL може да предизвика по-големи опасения за икономическата сигурност в САЩ и Европа в близко бъдеще.

Откриването на нова фабрика на CATL в Германия е отложено с повече от година за края на 2022 г. Европейските власти може да преразгледат предоставянето на разрешително за производство, според източник, запознат с темата.

CATL генерирал едва около 20% от приходите си в чужбина и ще трябва да се разшири значително, за да си гарантира устойчив растеж. Компанията ще изгради повече производствени мощности отвъд граница и ще създаде система за обучение на служители, които не са базирани в Китай, посочва представител на концерна.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:32 | 14.09.22 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още