И все пак, предвид историческото доминиране на батериите на базата на никел и кобалт в САЩ, мащабът на използването на LFP клетките от Tesla през първото тримесечие на 2022 г. – внедрени в приблизително 150 000 произведени автомобила - изненада някои анализатори.
Mitra Chem, съоснована на бившия мениджър в Tesla Вивас Кумар, работи върху обработката на материали за LFP батерии в Калифорния. Компанията очаква цените на никела да останат волатилни поради разместванията във веригите на доставка.
„Най-добрата застраховка, която могат да направят автомобилните производители... е да включат повече катоди на базата на желязо в своето портфолио“, изтъква Кумар.
Американският стартъп за електрически превозни средства Fisker, който планира да използва LFP батерии в своите SUV модели от по-нисък клас, ще заложи първоначално на технология, доставена от CATL. Но главният изпълнителен директор Хенрик Фискер каза, че води преговори с доставчици за батерии, произведени в САЩ, Канада или Мексико, за доставка от 2024 или 2025 г.
тесла
Местните източници са важни, защото е скъпо да се доставят тежките пакети от Азия, особено за евтини превозни средства, според Fisker.
Други автопроизводители също се фокусират върху химията след избухването на войната в Украйна, включително Audi на Volkswagen, които не е използвали LFP батерии досега.
„Възможно е да наложим LFP батериите в по-голяма част от автопарка в средносрочен план“, сподели главният изпълнителен директор на Audi Маркус Дюсман през март. „След войната ще възникне нова ситуация; ние ще се адаптираме към нея и съответно ще изберем технологиите и спецификациите на батериите“, добавя той.
Директорът по доставките в BMW Йоаким Пост заяви наскоро, че компанията проучва предимствата на LFP технологията. „Разглеждаме различни технологии, за да сведем до минимум използването на ресурси и също така търсим оптимизиране на химията“, признава той.
По отношение на плюсовете на технологията, при LFP клетките има по-малък риск от възпламеняване в сравнение с NCM технологията и могат да се зареждат напълно без това да съкращава техния експлоатационен живот.
С разширяването на глобалния пазар на електромобили се очаква химията да намери своя път в рамките на базовите и по-евтини модели, където не се залага на големия пробег.
И все пак пред широкото внедряване на LFP клетките има препятствия. Трябва да се намерят решения за подобряване на енергийната плътност – по този начин да се намалят размерът и теглото – както и да се реши въпросът с нарастващите разходи при лития.
Междувременно изграждането и увеличаването на производството на LFP клетки в САЩ и Европа ще отнеме време, подчертавайки предизвикателството пред западните икономики и компании да намалят зависимостта си от Китай.
Американските стартъпи са изправени пред тежка битка за увеличаване на мащаба, за да се конкурират с CATL, която е подкрепена от китайските правителствени субсидии и доставя продукти на Tesla.