Краят на продължилото десетилетия присъствие на западната автомобилна индустрия в Русия е съпътстван от големи загуби и отписвания за повечето компании. Над 400 концерна напуснаха страната, откакто Москва нахлу в Украйна на 24 февруари, пише Automobilwoche.
Компанията, която е най-сериозно обвързана с руската автомобилна индустрия, е Renault чрез мажоритарния си дял в „ АвтоВаз“, производителят на марката автомобили „Лада“.
Френската група наскоро оцени дела си в руския концерн на 2,2 млрд. евро.
Но Renault трябва да отпише тази сума изцяло.
След много колебания главният изпълнителен директор на компанията Лука де Мео, притиснат от политици и общественост, реши да продаде 68-процентния дял в „АвтоВАЗ“ на руски купувач. Сега изглежда такъв е намерен.
Руската информационна агенция (РИА), позовавайки се на руския министър на търговията Денис Мантуров, съобщи в сряда, че руският автомобилен изследователски институт NAMI ще поеме целия дял на Renault - за символичната сума от една рубла. В момента това съответства на 1,3 евроцента.
Първоначално Renault не коментира тази информация, нито френското правителство, което държи 15 процента в концерна.
Заводът на Renault близо до Москва очевидно е отчужден
Според Интерфакс обаче Renault си е осигурила опцията да изкупи обратно своя дял в „АвтоВаз“ в рамките на пет-шест години - на каква цена обаче остава неясно. Мантуров поне обясни, че ако руската страна направи нови инвестиции, тези разходи ще бъдат начислени на Renault в случай на по-късно обратно изкупуване. „Тук няма да има подаръци“, категоричен е Мантуров.
Според Интерфакс руският министър също така е обявил, че заводът на Renault край Москва ще бъде предаден на управата на Москва и по този начин на държавата. Тогава това ще бъде първият случай на държавна експроприация на западни индустриални компании, след като множество чуждестранни дружества напуснаха страната.
Mercedes губи 700 милиона евро в Русия
Други големи компании също прекратяват частично или напълно своята дейност в Русия дори с цената на финансови жертви.
Френската Schneider Electric обяви в сряда, че ще продаде своите производствени мощности и дейности в Русия и в Беларус. Купувачът са местните власти. За целта ще трябва да бъдат отписани около 300 млн. евро.
Оттеглянето на Mercedes също струва много пари на автомобилната група от Щутгарт: краят на износа на превозни средства и резервни части за Русия и спирането на производството в заводите на компанията там лишават Mercedes от 709 млн. евро през първото тримесечие.
Въпреки това групата ще продължи да плаща на своите приблизително 1000 служители в завода в Москва, а 15-процентният ѝ дял в руската група за камиони и оръжия „Камаз“ ще бъде запазен за момента. Според наличната информация засега Mercedes не е в състояние да прехвърли тези акции на новото независимо звено на Daimler Truck.