fallback

Мистерията при зареждането на електромобил: Колко време отнема това?

Параметрите, предоставени от автомобилните компании, очертават този процес в една идеална среда, която се различава значително от условията при шофьорите

09:14 | 21.05.22 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Колко време отнема зареждането на електрически автомобил? Е, това зависи от колата… и от зарядната станция… и от това колко други коли са включени към нея… и колко разредена е батерията … и, о, да, времето също има значение.

Ако зареждането на конвенционален автомобил е като детска игра, зареждането на електрическо превозно средство е по-скоро като 3D шах или като 10-буквена дума от „Скрабъл“, пише Кайл Сток за Bloomberg.

Имайте предвид, че по принцип не трябва да е толкова сложно. За всеки конкретен модел автомобилните компании посочват колко електричество може да поеме и колко бързо - като се следва най-добрия сценарий. Полученият график се нарича крива на зареждане. С един поглед може да отговори на повечето въпроси на един уморен пътен воин, който се опитва да разбере къде да спре и за колко време, за да зареди колата си.

„Тази крива дава представа за това кога да заредите колата“, посочва Том Молоуни, който има канал в YouTube за съвети, свързани със зареждането на електромобили. 

В случая, оста X изобразява до каква степен е заредена батерията в скалата от 0 до 100%, докато оста Y показва колко електроенергия поглъща автомобилът в даден момент. Когато батерията е почти напълно разредена, тя се зарежда по-бавно.

Проблемът е, че за да се намерят тези диаграми, човек трябва да прегледа множество видеоклиповете или да се порови в дълбините на интернет за няколкото индустриални консултанти.

Кривите на зареждане все още не са достъпни за широката общественост – поне не и тези, с които разполагат производителите на автомобили.

„Мисля, че (те) са притеснени да не направят електрическите си превозни средства твърде сложни“, смята Молоуни.

Вместо това, ръководителите на автоконцерните се опитват да превърнат този спектър от изключително нюансирани данни в няколко точки за бързи данни, като се фокусират върху километри и минути, а не върху това колко електрона машината консумира за даден период от време.

Porsche, например, споделя, че батерията на Taycan се зарежда от 5% до 80% за 22,5 минути. Ford Motor от своя страна твърди, че батериите на електромобилите му увеличават заряда си от 15% до 80% за това време. На EV6 на Kia са необходими 18 минути, за да се зареди батерията от 10% до 80%.

Производителите на автомобили може да се справят с математиката, но без стандартен еталон, сравнението е трудно. „Навсякъде е така“, споделя Стив Косовски, мениджър по дългосрочно планиране и стратегия в Kia America. "Това се превърна в нещо като ново, конкурентно бойно поле“, добавя той.

Тъй като гамата от електрически превозни средства непрекъснато нараства, бъдещето на пазара – всъщност печелившите и губещите като цяло в автомобилната индустрия – ще се определя до голяма степен от това колко бързо и надеждно се развиват тези машини, пише Сток.

„Проблемът вече е не толкова с пробега, колкото с времето за зареждане“, смята Чарлз Пуун, директор „Инженеринг“ във Ford Motor. Потребителите обаче не получават напълно прозрачна картина в тази връзка, докато се опитват да определят коя кола най-добре отговаря на техните нужди.

И не се заблуждавайте, феновете на електромобилите изглеждат нетърпеливи да търсят повече информация.

Каналът на Молоуни State of Charge може да се похвали с 36 хил. абоната, като представя клипове, които обикновено са дълги около 45 минути и предлагат поглед върху зареждането на електромобил на различни места. 

Все пак има логика в това автомобилните компании да предпочетат загадъчността. От една страна, кривата на зареждане на всяко конкретно превозно средство е тясно свързана с експлоатационния живот на неговата батерия. Докато автопроизводителите се опитват да ускорят процеса на налагане на електромобилите в САЩ, последното нещо, което биха желали, е някои потребител да е наясно още преди покупката на даден електромобил кога ще се наложи да смени батерията на стойност над 10 хил. долара.

Второ, кривите на зареждане могат да дадат на клиентите нереалистични очаквания. В автомобилна компания тези криви се изготвят на базата на лабораторни изследвания и полеви тестове при определена температура. В действителност лъскавите, нови електромобили ще се сблъскат със счупени зарядни станции или прекъснати кабели, които пречат на по-бързото и пълно зареждане на батерията. Дори един по-студен ден би оказал негативен ефект върху процеса.

„Има толкова много фактори, които оказват влияние върху числата“, коментира Андерс Хокенстрьомю от Polestar. „Така че колкото повече числа предоставяме, толкова по-голяма е вероятността някой да се размине с тях“, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:25 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още