Европейският пазар за таксита, задвижвани с водород, става все по-конкурентен, като френската компания Hype, която ги разработва в Париж от 2015 г., е сред водещите имена в сектора, пише Euractiv.
Около една трета (31%) от емисиите на парникови газове във Франция произлизат от транспортния сектор през 2019 г. Правителството вече обяви, че цели да намали тази цифра чрез насърчаване на употребата на водород в транспортния сектор.
Въпреки че фокусът е насочен към личните леки автомобили и тежкотоварния транспорт, особено важно е да се ангажират и таксиметровите автопаркове, които са активни през цялото денонощие.
„Водородът осигурява реална оперативна ефективност за произволни интензивни употреби като таксита“, споделя главният изпълнителен директор на Hype Матьо Гардие в интервю за Euractiv.
През 2015 г. Гардие вдъхва живот на своя бизнес в Париж, разработвайки парк от таксита, задвижвани с горивни клетки. По отношение на производителността тези таксита могат да се конкурират с аналозите с двигатели с вътрешно горене, тъй като могат да изминат 500-700 километра с едно зареждане, което отнема само пет минути.
Гардие също така инсталира зарядна станция в Париж, която предлага т.нар. „син водород“, което означава, че производството му отделя въглероден диоксид, който се улавя, съхранява и използва повторно.
Днес „всички производствени мощности, в които инвестираме, генерират зелен водород“, който се получава с помощта на процес, наречен електролиза.
До юни 2023 г. Hype се надява да разполага с десетина станции с капацитет от един тон на ден местно произведен зелен водород. Що се отнася до таксиметровия парк, той трябва да надхвърли 700 превозни средства до 2022 г.
По една станция на всеки 150 километра
Освен националната стратегия за чист водород, Франция наскоро прие закон, който задължава обновяването на автопарка от повече от 100 превозни средства с автомобили, които отделят ниски нива на емисии.
На ниво ЕС предложеният регламент за разполагане на зарядна инфраструктура за алтернативни горива включва създаването на водородни бензиностанции на всеки 150 километра до 2025 г. по основните европейски пътища
Тези законодателни стимули насърчават проекти за водородни таксиметрови паркове, които се разпространяват в цяла Европа.
„Водородът е идеалното гориво за таксита поради големия пробег, интензивната употреба и кратко време за презареждане“, коментира изпълнителният директор на Clean Hydrogen Partnership Барт Бийбюйк.
Изоставяне в производството
Евентуален бум на проекти за водородни таксита и автопаркове може да бъде възпрепятстван от някои пречки, включително от бюрокрацията.
„Процесът по договаряне, особено за зарядната инфраструктурата, понякога може да се проточи до две години. Това варира значително от страната и представлява огромно забавяне на внедряването“, изтъква Бийбюйк.
С надеждата да преодолее това препятствие, Партньорството за чист водород, водено от ЕК, е изготвило списък с препоръки за стандартизиране на процедурите.
Друг проблем е липсата на превозни средства, тъй като само няколко производители на автомобили са готови да заложат на тази технология.
Hype в момента разчита на Toyota и нейния модел Mirai за своите водородни решения. Но други производители като Hyundai, Stellantis и Renault произвеждат само по няколкостотин такива коли годишно.
Вместо това големите автоконцерни се насочват към електромобилите с батерии, тъй като са най-популярни сред потребителите.
10 000 водородни таксита до 2024 г
Независимо от това Hype планира да разполага с 10 000 водородни превозни средства в региона Ил дьо Франс до 2024 г.
Компанията също така иска да разгърне водородна зарядна мрежа, захранвана със зелен водород. Станциите ще бъдат отворени за всякакви цели, включително за търговски и логистични.
Гардие разчита на ефекта от Олимпийските игри в Париж, за да постигне целта за 2024 г. „Спортните събития са единствените събития, около които успяваме да обединим политици и индустриалци“, изтъква той.
преди 2 години Ако успеем да изолираме СО2 напълно (това за късмет е умряла работа), растенията ще умрат, защото СО2 е нужен за да съществуват, няма да могат да произвеждат вредния кислород и всичкото дообитък ще опъне търнаците. Земята без растения и животни, но със "спасен" климат. Според новите ОстапБендеровци. Но нарушаването на естествения баланс в природата ще доведе до катастрофи, много и различни. Вече наблюдаваме странни климатични явления, които доскоро изглеждаха невъзможни. И в САЩ и в Европа се развилняха снежни бури в комбинация с едър град, потопи, ураганни ветрове. И това в края на април. Природата се сърди на простотиите човешки и ще ни го върне тъпкано. Но пак ще пострадат редовите граждани. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Само като прочета - въглеродния диоксид се улавя, съхранява и използва поворно ми става ясно каква е работата...Интересно ми е как СО2 се използва повторно??? отговор Сигнализирай за неуместен коментар