VinFast, автомобилното подразделение на най-големия конгломерат във Виетнам, изненада всички с решението си да навлезе на пазара на електрически превозни средства в САЩ. Отделните анализатори гледат по различен начин на този план – според някой това е смел опит на една малко известна компания да се превърне в следващата Tesla, докато други виждат в това един твърде скъп „донкихотовски“ подход, който е обречен на провал, пише Nikkei Asia Review.
Виетнамският автопроизводител представи няколко електрически превозни средства на изложението в Лас Вегас CES през януари и започна да приема предварителни поръчки. Два месеца по-късно той заяви, че ще започне да произвежда електромобили в САЩ през 2024 г., като построи в Северна Каролина завод на стойност 2 млрд. долара с годишен капацитет от 150 000 коли.
През април компанията подаде документи за първично публично предлагане (IPO) в САЩ и разкри планове да търси финансиране от Министерството на енергетиката в опит да повиши популяризира своята марка на втория по големина автомобилен пазар в света.
Отделно, VinFast обяви, че планира да построи завод в Германия.
Vingroup, компанията-майка, е основана през 2001 г. като строителна компания, след като Фам Нат Вуонг, основател и председател на групата, продава своята компания за преработка на храни, чийто бизнес води своето начало от Украйна. След това Vingroup се диверсифицира в разработването на курорти, търговия на дребно, образование и управление на лечебни заведения. За кратко произвежда смартфони и телевизори.
Дружеството може да се похвали с пазарна стойност от около 12,4 млрд. долара, което я нарежда сред най-големите компании в страната.
Vingroup обявява плановете си да навлезе в автомобилната индустрия през 2017 г. Две години по-късно компанията започва да произвежда автомобили с двигатели с вътрешно горене в завод в северния виетнамски пристанищен град Хайфон.
Звеното VinFast успява да се развие значително само за две години, в страна, където подобна индустрия е слабо развита, фокусирайки се върху сглобяването на платформи, двигатели и ключови компоненти като подизпълнител на концерни от ранга на BMW, Bosch и General Motors.
VinFAst
„Искам да направя своя автомобилен бизнес успешен не за моята компания, а за моята страна“, изтъква Вуонг, който е подкрепен от местното правителство, което предлага данъчни облекчения за купувачите на електромобили, след като VinFast пусна в продажба своите първи електрически модели в края на миналата година.
Тясното сътрудничество между виетнамската компания и правителството напомня за проекта Proton, разработен от Малайзия през 1983 г. за създаване на национална автомобилна марка. Махадир Мохамад, който по това време е министър-председател на страната, използва японската група Mitsubishi, за да помогне на новия автомобилен производител да расте и да превърне автомобилната индустрия в основен двигател на индустриализацията на Малайзия. По-късно Proton изпада във финансов колапс и е спасен от китайската Zhejiang Geely Holding, която преструктурира компанията.
Какви уроци могат да извлекат Виетнам и VinFast от Proton? Внимателен поглед върху последните ходове на Vingroup и виетнамското правителство показва че техните цели се различават от тези на Proton и Малайзия.