Потребителите по целия свят се тълпят пред шоурумите, за да си купят електромобил, дори когато цените на превозните средства нарастват, прекъсвайки близо 10-годишната тенденция на устойчиво поевтиняване на екологичните коли. Това преобръща всеобщото виждане, че само с постепенното понижение на цените електромобилите ще могат да се наложат на глобалния пазар с по-бърз темп.
Тази година търсенето на електромобили остава силно, дори когато средната цена на литиево-йонните батерии, основен и най-скъп компонент, расте до приблизително 160 долара за киловатчас (кВтч) през първото тримесечие от 105 долара за миналата година. Разходите се повишават поради прекъсванията в работата на веригите на доставка, санкциите срещу Русия и спекулациите на инвеститорите, пише Ройтерс.
За по-малко превозно средство като Hongguang Mini, най-продаваният електромобил в Китай, по-високите разходи за батерии добавят почти 1500 долара към стойността на колата, което се равнява на 30% от крайната ѝ цена.
Но разходите за бензин и дизелово гориво за превозните средства с вътрешно горене също растат, особено след като Русия нахлу в Украйна, като анализаторите отбелязват, че опасенията за околната среда също карат все повече купувачи да избират електромобили въпреки нестабилната икономика.
ev1
Автомобилни производители като Tesla и SAIC-GM-Wuling, която произвежда Hongguang Mini, прехвърлиха по-високите разходи върху потребителите чрез двуцифрено увеличение на цените за електромобилите.
А това може да не е краят на поскъпването на електрическите коли.
Анди Палмър, председател на словашкия производител на батерии за електромобили InoBat, споделя, че маржовете в индустрията на батериите са се свили, така че „нарастващите разходи ще трябва да бъдат прехвърлени върху производителите на автомобили“.
Производителите на превозни средства като Mercedes-Benz вероятно ще прехвърлят това увеличение към клиентите, ако цените на суровините продължат да се покачват. „Трябва да запазим маржовете“, категоричен е главният технологичен директор на втората по големина на пазарния дял луксозна марка в света Маркус Шефер пред Ройтерс.
ev2
Но феновете на електромобили изглежда нямат намерение да спрат с покупките. Световните продажби на електрически превозни средства през първото тримесечие на 2022 г. са скочили с близо 120%, според оценки на EV-volumes.com. Китайските концерни Nio, Xpeng и Li Auto реализираха рекордни продажби през март. В същото време Tesla достави рекордните 310 000 коли през първото тримесечие.
Различен повратен момент
„Налице е различен вид повратен момент, който изглежда сме достигнали – емоционален или психологически повратен момент за потребителите“, коментира Венкат Шринивасан, директор на Центъра за съвместни науки за съхранение на енергия в Чикаго. Според него „все повече хора“ ще купуват електромобили „независимо от цената на батерията и превозното средство“.
Този скок в разходите за батерии може да бъде пробив в дългосрочната тенденция, при която технологичните подобрения и нарастващото производство намаляват разходите в рамките на три последователни десетилетия. Индустриалните данни показват, че средната цена на батерията през 2021 г., 105 долара за кВтч, се е понижила с близо 99% от над 7500 долара през 1991 г.
Според анализаторите разходите за батерии могат да останат високи през следващата година, но след това вероятно се очаква друг голям спад, когато ще бъдат реализирани редица големи инвестиции от автомобилните производители и миннодобивните компании заедно с напредъка при диверсификацията на доставките.
Британската компания за батерии Britishvolt трябва да стартира производство в своя завод в Североизточна Англия през 2024 г. Главният стратегически директор Изобел Шелдън споделя, че съветът, който компанията е получила от доставчиците на суровини, е „не фиксирайте цените си сега, изчакайте следващите 12 месеца и тогава го направете, защото всичко ще бъде по-балансирано”.
Търсенето надвишава предлагането
Индустрията отдавна се стреми да достигне ценови праг при батериите от 100 долара за кВтч, което ще помогне на елкетромобилите да постигат ценови паритет с конвенционалните коли. Но с покачването на цените на бензина и промяната на потребителските предпочитания, това може вече да не е от толкова голямо значение, смятат анализатори.
Търсенето на електромобили в Китай и на други пазари "нараства по-бързо, отколкото хората са очаквали - по-бързо от предлагането на суровини и материали" за батерии, коментира Стан Уитингам, разработчик на литиево-йонните батерии и Нобелов лауреат за 2019 г.
Опасенията относно климата и околната среда също мотивират потребителите, особено по-младите, за да изберат електромобил през такъв с двигател с вътрешно горене, посочва Крис Бърнс, главен изпълнителен директор на Novonix, базиран в Халифакс доставчик на батерии.
„Много по-млади хора, които тепърва навлизат на пазара, решават, че ще карат единствено електромобили, защото са по-щадящи за климата“, изтъква Бърнс.
преди 2 години В началото на 20 век, около 40% от колите са били електрически... неее, бяха 140% и всичките изобретени в русия... вие кви наркотици взимате,незнам ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години да бе, повярвах ти на поредната измислица ... я кажи как си взел тъщата от Владивосток с едно зареждане си се прибрал и после ти е останал бензин в Ладата да идеш до Ванкувър за 7те ти инакомислещи, неутрални към войната и неваксинирани деца, които говорят руски перфектно ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години В началото на 20 век, около 40% от колите са били електрически. Предимствата на ДВГ ги праща почти в небитието. Сега се завърнаха отново на мода с тези "екологични" страсти. И след 100 години проблемите им са си същите - калпавите батерии! Иначе мисля, че плъгин хибридите са най-смисленият компромис от двете технолигии. Другото е за "еко" маняци или такива с психични отклонения. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Мислиш ли, че някой ще си губи времето, че да ти обяснява на тебе??! Я по-сериозно :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години През ваканцията детето беше на екскурзия. На втория ден на обяд ми се обадиха че дигнала температура и не е добре. Качих се на колата, карах 360 километра, взех детето. Обърнах колата, то спи на задната седалка, аз въртя още 360 км. в обратна посока. Докато я закарам при майка й, общо извъртях 740 километра. Без да броим че сутринта бях ходил насам-натам из града с кола. Накрая трябваше да отида и до денонощна аптека за едно-друго. На отиване спрях за 5 минути на бензиностанция и заредих догоре. Като приключи дерта, ми оставаше за 450 км гориво според компютъра. Ха сега да ми кажете какво щях да правя, ако имах безполезна, инвалидизирана електрическа играчка, заблуждаващо наричана "автомобил". За два дена щях да си ги карам тия близо 800 километра, и то ако имаше зарядно за електрически играчки в Търговище. отговор Сигнализирай за неуместен коментар