IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Възходът на електромобилите разтяга прекомерно веригите на доставка на суровини

Ново проучване на GlobalData показва, че страните с най-големи продажби на електромобили са най-уязвими към недостиг на жизненоважни минерали

20:30 | 25.04.22 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Нов индекс на уязвимост във веригата на доставки

Оценка на уязвимостта на веригата на доставки за електромобили, използваща методология, разработена от компанията-майка на Energy Monitor, GlobalData, показва, че страните с най-големи продажби на електрически коли са и най-уязвими по отношение на доставките, с изключение на Китай.

Докато Германия и САЩ се нареждат на второ и трето по обем на продажбите на електромобили, тези страни също така отчитат най-голяма уязвимост на веригите на доставка, тъй като разчитат предимно на внос на компоненти за батерии или дори на готови крайни продукти, според анализ на GlobalData.

Както вече стана ясно, Китай прави изключение. Страната отчита почти 1,2 млн. продажби на електромобили през 2020 г. и 3,4 милиона през 2021 г., като същевременно доминира на пазара на батерии и свързаните с тях материали. Китай стои зад над 70% от световния производствен капацитет на електромобилни батерии, като износът на тези продукти възлиза на 16,9 млрд. долара само през 2020 г.

ev3 ev3

Пазарът на литий

Бързото налагане на елкетромобилите означава, че търсенето на суровини, които влизат в състава на батериите и превозните средства, също се очаква да расте.

Електромобилите могат да използват различни видове батерии. Повечето такива превозни средства разчитат в момента на литиево-йонни батерии. Необходимите за тях минерали могат да се различават в зависимост от химията на катодите, но литият, кобалтът, никелът, графитът и манганът се считат за ключови материали.

„Днес данните показват очертаващо се несъответствие между засилените световни климатични амбиции и наличието на критични минерали, които са от съществено значение за реализирането на тези амбиции“, предупреждава Фатих Бирол, изпълнителен директор на МАЕ в специален доклад за ролята на жизненоважните минерали в преходи към чиста енергия.

Според него правителствата трябва да действат сега, за да намалят рисковете от нестабилност на цените и прекъсванията на доставките.

ev ev

„Ако не се обърне внимание, тези потенциални уязвимости биха могли да забавят и оскъпят глобалния напредък към бъдеще на чиста енергия – и следователно да попречат на международните усилия за справяне с изменението на климата“, допълва Бирол.

Общото търсене на минерали за електромобили през 2020 г. дострига 0,4 млн. тона. Въз основа на своя сценарий за устойчиво развитие, МАЕ прогнозира това търсене да нарасне почти 30 пъти, до 11,8 млн. тона през 2050 г. Очаква се литият да отчете най-голям ръст, следван от никела и графита.

Проблемът с покриването на търсенето не е в недостига на залежи. Според последните данни от Геоложката служба на САЩ са идентифицирани 89 милиона тона резерви от литий. Оншорните залежи на кобалт се изчисляват на 25 млн. тона, докато тези на никел надхвърлят 300 млн. тона. Отделно се предполага, че съществуват още много залежи под океанското дъно.

Проблемът е в изграждането на нови добивни мощности. Реализирането на подобен проект отнема средно 16,5 години, според МАЕ. Нарастващите опасения за околната среда и липсата на правителствена подкрепа могат да забавят или спрат даден проект. В Португалия (за която се смята, че притежава най-големите литиеви резерви в Европа), местните жители се противопоставят срещу новите проекти за добив, което в крайна сметка доведе до замразяването на работата по обекта в Монталегре.

Последна актуализация: 19:10 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 3
Императорът
преди 2 години
Ще се усетите, че за такова мащабно производство няма да стигнат ни кобалтът, ни литият, ни никелчецът или пък ще бъдат на баснословни цени. После ще се чудите: откъде мед за електрификацията - защото и медчицата просто я НЯМА. После ще се чудите откъде да вземете енергията, щото вятърните мелници се показаха като скапан източник на енергия. Британците отварят мините за въглища страшно екологическо - да караше електромобил с ток от въглище - отделно замърсяването при самият добив на суровините за тоя електромобил.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още