fallback

Seat агонизира без опция за електрическо бъдеще

Volkswagen не включва в плановете си разработване на електромобили с марка Seat, докато се насочва към тотална електрификация на своето портфолио

18:55 | 13.04.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

По време на годишната пресконференция на Seat главният изпълнителен директор на испанската марка, част от групата на Volkswagen, Уейн Грифитс говори предимно за сестринския бранд Cupra. Четири нови модела Cupra ще бъдат пуснати на пазара до 2025 г. А нови коли с марка Seat? Нито една, пише Handelsblatt.

„Устойчивата бъдеща жизнеспособност на нашата компания е много тясно свързана с растежа на Cupra. Ние виждаме нашата нова марка като лост за увеличаване на рентабилността“, подчертава Грифитс в средата на март.

Испанското дъщерно дружество на Volkswagen наистина има проблем с рентабилността. Това е единствената автомобилна марка в групата, която остана на червено през предходните две години. С Cupra VW се надява, че ще върне към печалба своя испански бизнес. Но растежът на Cupra е за сметка на традиционната испанска автомобилна марка Seat. Групата инвестира основно в нови модели Cupra. Тя ще се превърне в нова спортна електрическа марка в рамките на Volkswagen през следващите години.

Четирите нови модела, обявени от Уейн Грифитс, ще бъдат електрически. В същото време Seat не може да предложи дори плъгин хибридни коли. Не се говори нищо и за напълни електрически автомобили. Това може да означава, че Seat ще спре да съществува до края на десетилетието като марка за коли с двигатели с вътрешно горене. 

„Не можем да си позволим допълнителни загуби“, посочи Грифитс по време на пресконференцията през март. Само с марката Cupra може да бъде осигурено устойчивото бъдеще на компанията. Всички усилия трябва да бъдат съсредоточени върху гарантирането, че дъщерното дружество на Volkswagen може да продължи да расте, според Handelsblatt. „Cupra осигурява бъдеще на Seat, а бъдещето е електрическо. Бъдещето е Cupra“, подчертава Грифитс.

За първи път Seat започва да предлага автомобили Cupra преди четири години. Основната сила на новата марка е, че превозните ѝ средства са от по-висок клас и ценови сегмент спрямо колите на Seat.

Сега моделите Cupra се приемат от все по-широк кръг от потребители. Испанското дъщерно дружество на Volkswagen е най-малкото автомобилно подразделение в цялата група. С годишно производство от около 500 хил. превозни средства е трудно да се генерира адекватна възвръщаемост.

Seat е автомобилна марка с фокус върху купувачи с по-скромен бюджет. Ето защо испанското дъщерно дружество на Volkswagen предлага предимно по-малки по размер модели.

Поради тази причина стратезите от Волфсбург излязоха с идеята преди няколко години да обособят отделна марка Cupra. Преди всичко тя трябва да привлече клиентите с по-агресивен вид на по-висока цена и по този начин да осигури устойчиво по-високи маржове.

И докато купувачите на Seat са предимно млади хора, които тепърва ще трупат опит като шофьори, тези на Cupra са на възраст между 40 и 45 години.

Започналият преход към електрическа мобилност предоставя на Volkswagen възможност да начертае ясна разделителна линия между Cupra и Seat. Докато първата марка означава електрическо бъдеще, втората представлява миналото, доминирано от дизелови и бензинови двигатели.

Обозримият край на марката Seat неминуемо ще предизвика вълнения сред служителите на испанския филиал на Volkswagen. В края на март се състоя и заседание между представителите работническите съвети и ръководството на марките на Volkswagen за масовия пазар.

На срещата имаше размяна на словесни удари между главния изпълнителен директор на Volkswagen Херберт Дийс и шефа на работническия съвет на Seat Матиас Карнеро.

Карнеро изрази недоволството си от последните разработки на Seat. „Никой не разбира, че оставяте марка с 60-годишна история да умре“, изтъква той. „Seat означава същото за Испания, както Volkswagen за Германия“, добавя Карнеро.

Според ръководителя на работническия съвет служителите на Seat остават в неведение какво ще се случи с марката. Задължение от страна на компанията сега е да предостави яснота.

Марката няма да бъде електрифицирана, работниците вече разбраха това. Но Cupra не може да компенсира цялата загуба. Трябва да има отговори. Очакват се сериозни проблеми със заетостта в Испания през 2025 и 2026 г., пише Handelsblatt.

Най-сериозно се очаква да бъде засегнат завода на Seat в Марторел, близо до Барселона. В обекта работят около 13 хил. души.

Херберт Дийс отговори на Карнеро, че испанското дъщерно дружество на Volkswagen може да очаква инвестиции от 7 млрд. евро през следващите години.

Това е огромна сума и в сравнение с това, което групата обяви за чешката марка Skoda. Следователно няма причина от страна на Seat да обвинява групата в липса на ангажимент в Испания.

Volkswagen наскоро обяви, че испанските заводи на Seat и едноименната германска марка ще бъдат напълно пригодени за производство на електромобили. Това включва и производството на батерии в напълно нов завод за клетки близо до Валенсия. „5 млрд. евро от обещаните инвестиции ще отидат само във фабриката за батерии“, посочва Карнеро пред Handelsblatt.

От 2025 г. нататък Volkswagen иска да произвежда малки електрически модели в заводите в Марторел и Памплона, където сега се сглобяват автомобили на Seat и Volkswagen. 

Очаква се това да бъдат електрически коли с размерите на VW Polo, които ще се предлагат на цени под 25 хил. евро.

От гледна точка на Volkswagen това е решаваща стъпка към превръщането на електромобилността в истински масов бизнес за групата.

Тези електромобили ще бъдат налични за марките VW, Skoda и Cupra, но не и за Seat. „Без електрически вариант марката Seat ще умре през 2029 г.“, предупреждава Карнеро. „Cupra носи повече рентабилност, но Seat носи обем“, добавя той.

Според него е нужна нова платформа, която да се отнася за моделите на марката, които да се сглобяват в Марторел.

„Там може да се произвежда електрически вариант на Cupra Formentor или други електрически модели от групата”, изтъква Карнеро. Около 30 процента по-малко работно време е необходимо за изграждането на електрически автомобили – което така или иначе ще доведе до намаляване на броя на служителите. Ако обаче се произвеждат и по-малък обем превозни средства, това би намалило търсенето на работна ръка още повече. „Не искаме такъв драстичен спад“, заяви ръководителят на работническия съвет на Seat.

Дийс не пожела да се ангажира с осигуряване на втора платформа, като избегна да коментира опасенията за края на Seat.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:10 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още