Докато много стартъпи и утвърдени производители на батерии работят върху революционна клетъчна технология, която би увеличила радикално пробега на електрическите превозни средства, като същевременно намали разходите, електромобилният лидер Tesla и японският му партньор Panasonic напредват по отношение на еволюционна стъпка, която може да осигури значителни подобрения за кратък период от време, пише Automotive News.
Новият формат на батерията на Tesla, известен като 4680, отразява склонността на компанията да използва цилиндрични клетки, произведени от фокусирани върху масовия пазар разработчици като Panasonic. Но формат 4680 е различен, защото има повече от пет пъти по-голям обем от клетката 2170, използвана в голяма част от електромобилите на Tesla, както и структурни промени за подобряване на цената на киловатчас.
Името на този формат, 4680, идва от размер на клетката. Тя е широка 46 милиметра, като височината ѝ достига 80 милиметра. Предлага шест пъти по-голяма мощност в сравнение с формата 2170, изтъкват от Tesla. Батерия от такива клетки осигурява до 16% по-голям пробег с едно зареждане.
Това е продукт, който предлага по-ниски разходи с подобрени характеристики в условия на ускоряваща се глобална инфлация.
По време на събитието ‚Денят на батерията“ от септември 2020 г. ръководителите на концерна заявиха, че е възможно да се намалят разходите с 56 на сто за киловатчаса с формата 4680 при търговско производство.
За разлика от някои от обещанията на Tesla, като внедряване на софтуер за напълно автономно управление и пазарната реализация на електрическия пикап Cybertruck, клетките 4680 вече са реалност и се произвеждат в ограничени количества.
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск през януари, че формат 4680 вече се използва в някои превозни средства Model Y, произведени наскоро откритата фабрика в Тексас.
Дрю Балино, вицепрезидент на отдела за енергийно инженерство, заяви, че Tesla ще увеличи производството на клетките 4680 през тази и следващата година, като същевременно се ангажира с основните доставчици за външно производство на този формат, за да отговори на търсенето.
Tesla заяви през февруари, че е произвела 1 милион клетки 4680.
Други играчи
Tesla не е единствената компания, която налага формата 4680. Panasonic заяви, че ще произвежда такива клетки за Tesla в Япония. Местната телевизия NHK съобщи през март, че технологичният конгломерат търси също така и терен в САЩ, за да построи фабрика за батерии близо до завода на Tesla в Тексас.
В допълнение, някои китайски производители на батерии заявиха, че ще започнат да произвеждат подобни клетки със собствена химическа формула и производствени иновации за автомобилни концерни.
Въпреки че Tesla планира да наложи своите базирани на никел клетки 4680 в бъдещи модели като Cybertruck и Semi, компанията също така увеличава употребата на по-евтините литиево-желязо-фосфатни клетки, доставяни от китайски концерни като Contemporary Amperex Technology Co. (CATL).