Германският автомобилен концерн Volkswagen едва ли ще успее да настигне конкурента си Tesla по отношение на електрическите автомобили и през тази година. Американският концерн вероятно ще продаде около 1,35 милиона автомобила през 2022 г., смята Центърът за автомобилен мениджмънт (CAM) в ново проучване, получено от Handelsblatt. Според проучването Volkswagen вероятно ще предложи около 670 хил. нови електрически автомобила. По отношение на иновационната си сила Tesla също държи на разстояние своя германски конкурент.
Както и през предходната година, според CAM автомобилната компания от Волфсбург ще постигне само малко под половината от продажбите на Tesla. Всъщност в автомобилната индустрия се очакваше, че VW ще успее да преодолее разликата в продажбите спрямо Tesla по-бързо. Но компанията страда повече от американския си конкурент от продължаващия дефицит на чипове. Освен това липсват важни части от доставчиците заради войната в Украйна, което доведе до допълнително спиране на производството.
Главният изпълнителен директор на Volkswagen Херберт Дийс заяви на годишната пресконференция в средата на март, че групата възнамерява да удвои обема на продажбите на изцяло електрически автомобили през 2022 г. в сравнение с предходната година. Той говори за целеви продажби на между 800 хил. и 900 хил. автомобила. През 2021 г. бройката бе около 450 хил. единици. В същото време Volkswagen предупреди за трудно изчислимите рискове от войната в Украйна.
През 2022 г. Tesla ще се възползва преди всичко от разгръщането на новите си заводи за автомобили. Производството на средноразмерния SUV Model Y започна наскоро в Грюнхайде край Берлин. Вторият нов завод в Остин, Тексас, също се планира да започне скоро серийно производство.
Според изчисленията на CAM с тези две нови фабрики Tesla ще може да постигне значително увеличение на продажбите с около 45% през тази година. През 2021 г. американският производител е продал около 930 хил. автомобила в световен мащаб.
През тази година Volkswagen ще започне да произвежда електрически автомобили и други заводи, например в Емден в Източна Фризия или в Хановер. Въпреки това стартирането на производството ще отнеме повече време, отколкото при Tesla, тъй като съществуващите заводи за модели с вътрешно горене трябва първо да бъдат преоборудвани за новите електрически автомобили. В някои случаи производството на коли и с двигатели с вътрешно горене и на електроенергия ще се осъществява паралелно през преходния период.
От друга страна, американският конкурент строи изцяло нови заводи само за електрически модели. „Tesla е просто по-гъвкава", казва професорът от CAM Щефан Братцел. Компанията на Илон Мъск е „по-гъвкава" от Volkswagen, който се е развивал в продължение на десетилетия като „петролен колос“. Tesla може сравнително лесно да премества производствени обеми между отделните си заводи, пояснява експертът.
Това стана ясно още миналата година по време на кризата с доставките на полупроводници. „Tesla се справя далеч по-добре", добавя Братцел. Американският производител е променил софтуера на своите автомобили, когато не е могъл да достави определени видове чипове.
След това новият софтуер и чиповете за доставка се съчетават отново. Освен това, за разлика от други производители на автомобили, Tesla от дълго време участва в проектирането на полупроводниците, необходими за нейните автомобили.
CAM очаква разликата между Tesla и Volkswagen да се запази за известно време. „Volkswagen няма да се доближи до Tesla нито през 2022 г., нито през 2023 г.", казва Братцел. През 2024 г. може би ще е възможно нещо като равенство.
Предпоставка за това обаче е Volkswagen да постигне значителен напредък и в електрическата си офанзива в Китай. В момента германският концерн все още изпитва сравнително големи трудности да постигне това на най-големия пазар на продажби в света.
Братцел очаква продажбите на електромобили да продължат да се увеличават и в бъдеще въпреки продължаващата криза с чиповете и войната в Украйна. „Нито един от тези фактори не оказва значително влияние върху продажбите на електроенергия", казва той. За това допринася и „много благоприятната регулаторна среда" с високи държавни субсидии.
Купувачите на електрически автомобили обаче трябва да са готови и за увеличение на цените. Основният фактор за това са високите ръстове в цените на суровините. Наскоро Tesla Германия повиши цените на някои модели два пъти в рамките на няколко дни.
CAM цитира не само доброто управление на производството и продажбите на автомобилите на Tesla. „Те са далеч напред и по отношение на иновациите", обяснява автомобилният професор Братцел. В текущата класация за иновации на CAM за електрическо задвижване Tesla заема първо място, както и през предходната година.
Американският производител дори увеличи преднината си пред Volkswagen. Напредъкът, който Tesla постигна в областта на технологиите за батерии, например, е безспорен.
Братцел също така съветва да се гледа по-сериозно на китайските производители. „Те стават все по-силни в областта на електромобилността", подчертава той. През последните години в Китай се появиха производители на електрически автомобили, като BYD и Geely, които са абсолютно конкурентни на утвърдените доставчици в бранша.