Дръзки копия, лошо качество: китайските производители на автомобили все още се ползват със съмнителна репутация в Европа. Споменът от заснетото на видео падане на дръжката на вратата на Landwind на изложението IAA във Франкфурт през 2005 г. все още е твърде ярък за мнозина. Такива неприятни примери могат да бъдат открити и в близкото минало - от Zotye SR9, евтин клонинг на Porsche Macan, до Suda SA01, който напълно се провали на краш теста на ADAC (съюза на германските автомобилисти) в началото на 2021 г.
Подобни плачевни резултати обаче отдавна са изключение. Кривата на обучение на китайците е „изключително стръмна", казва пред германския Handelsblatt топ мениджър в Mercedes-Benz. А с бума на електрическите задвижвания някога отхвърляната конкуренция нахлува все по-бурно в Европа.
По данни на анализаторската компания Jato Dynamics през миналата година производителите на автомобили от Китай са успели да увеличат продажбите си в ЕС, Великобритания, Норвегия и Швейцария повече от два пъти - до около 66 хил. единици. През януари и февруари китайците продължават да растат, като в Европа са доставени почти 13 хил. автомобила. Това представлява увеличение от 167%.
Всъщност цифрите би трябвало да са още по-високи, поне в абсолютни стойности. Това е така, защото Jato Dynamics извежда данните за моделите Polestar и Lynk & Co, които се произвеждат в Китай, поотделно – в данните си за Volvo заради нейната компания майка Geely. Ако се вземат предвид тези доставки на Polestar и Lynk в Европа, китайските автомобилни производители са продали над 93 хил. автомобила през 2021 г. и почти 19 хил. бройки през първите два месеца на тази година.
Малък дял, но бърз ръст
Като цяло китайският пазарен дял на континента вече възлиза на 1,2%. Това все още е пренебрежим дял, но темповете на растеж са забележителни. И за разлика от миналото, новите китайски нападатели са „много сериозни конкуренти", заявява Фердинанд Дуденхьофер, ръководител на Центъра за автомобилни изследвания (CAR). „Почти без изключение китайските брандове предлагат напълно електрически автомобили или хибриди от типа "plug-in" и много софтуерни функции“.
Компаниите от Народната република се опитват да завладеят пазара с „многофазен модел", отбелязва Дуденхьофер. Експертът от бранша разделя вълната от китайски атаки, която се надига в момента, на три групи.
Компаниите от първата категория поемат по обичайния път на масовия пазар. Сред тях са преди всичко държавните производители на автомобили като SAIC, които стоят зад марки като MG и се обръщат към ценово ориентираните клиенти. Втората група е хибридна. Това са автомобили, които се произвеждат в сътрудничество със западни партньори. Пример за това е марката за малки автомобили Smart, с която Mercedes сега иска завладее Китай заедно с Geely.
Третата група се състои от стартиращи предприятия като Nio или Xpeng, както и от първокласни марки на утвърдени производители като Great Wall. Техните автомобили впечатляват с усъвършенствани решения в областта на развлеченията и автоматизираното шофиране. Отчасти те ще определят бъдещето състояние на софтуерния сектор, заявява Дюденхьофер. „По този начин премиум китайският автомобил се доближава повече до Tesla, отколкото до Stellantis или Toyota, например“.
Първият нов китайски стартъп за електрически превозни средства, който пусна автомобил в Европа, беше Aiways. Базираната в Шанхай компания достави първите бройки от своя средноразмерен SUV U5 в края на 2020 г. Срещу по-малко от 40 хил. евро клиентите получават около 400 км пробег с електричество и усъвършенствани системи за подпомагане.
„Възприемането на китайските автомобилни марки в момента се променя значително", казва Александър Клозе, изпълнителен вицепрезидент за чуждестранните пазари в Aiways. През последните няколко години в Народната република е натрупано огромно количество ноу-хау чрез съвместните предприятия на германските производители на автомобили с местни китайски доставчици. „По-голямата част от нашия инженерен персонал преди това е участвал в такива съвместни предприятия. Това европейско влияние сега се проявява в дизайна и качеството“, казва той.
Клозе е ветеран в автомобилната индустрия. Мениджърът вече е работил за BMW, Ford или Volvo. При Aiways и други китайски производители на превозни средства той забелязва високите стандарти, които компаниите си поставят. „Ето защо автомобилите ще се наложат в Европа много по-бързо, отколкото преди няколко години това пробваха да направят доставчиците от Япония или Корея“.
За 2021 г. Aiways е успяла да достави над 3000 превозни средства в цяла Европа. През тази година компанията очаква продажби в петцифрен диапазон. До 2024 г. продажбите в Европа се очаква да достигнат шестцифрено число, отчасти защото производителят иска да пуска нов модел всяка година. Например през четвъртото тримесечие на 2022 г. в Германия е планирано пускането на пазара на U6 - електрически SUV във формата на купе.
Стойността на Nio надхвърля 33 млрд. долара
От края на годината в Германия ще се предлага и Nio ET7 - изцяло електрически луксозен седан с пробег от 700 км. Nio се смята за една от най-големите надежди на китайската автомобилна индустрия. Стойността на стартъпа на фондовата борса вече надхвърля 33 млрд. долара.
Бърз поглед върху технологията показва, че Nio е поне на едно ниво с германските производители. Автомобилите са оборудвани с лидарни сензори, а централният компютър за автоматизирано шофиране в ET7 вече използва чипове на Nvidia, които Mercedes ще инсталира в своите автомобили едва през 2024 г.
Според компанията софтуерът за автоматизирано шофиране също е собствена разработка на Nio, както и гласовият асистент Nomi. Това означава, че Nio има по-висок дял на собствени разработки на важни компоненти на софтуера, отколкото много европейски производители на автомобили.
Xpeng вече предлага своите автомобили в Норвегия. В лицето на P7 китайският стартъп има пряк конкурент на ET7 на Nio в своята гама. Xpeng използва и най-новото поколение чипове на Nvidia. Преизчислен в евро, P7 се предлага в Норвегия за 46 500 евро. След скандинавската страна Xpeng ще бъде пуснат на пазара в Швеция, Дания и Нидерландия през тази година.
Най-големият конкурент от Китай обаче е BYD. В поднебесната империя брандът вече изпревари своя конкурент Volkswagen по отношение на електрическите автомобили. Докато VW продаде около 93 хил. електрически автомобила в Китай миналата година, при това с големи трудности, BYD продаде над 320 хил. единици. В Европа засега се предлага само един модел - SUV Tang. От началото на продажбите в Норвегия през август 2021 г. BYD вече е продала около 1000 автомобила в тази сравнително малка страна.