IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

От дефицит на чипове до война: Проблемите за автопроизводителите нямат край

Геополитическите сътресения будят притеснения относно дългосрочните доставки на ключови суровини и материали за електромобилите

19:55 | 30.03.22 г. 1
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Dimas Ardian/Bloomberg</em></p>

Снимка: Dimas Ardian/Bloomberg

„Тези метали не са толкова важни, колкото петрола и затова е по-вероятно да бъдат изложени на рискове относно доставки или да станат обект на санкции“, коментира Такаюки Хонма, старши икономист в Sumitomo Corporation Global Research. 

Още преди войната в Украйна автомобилните производители предупреждаваха, че нарастващите цени на суровините се отразяват на финансите им. Toyota заяви на 9 февруари, че увеличението на тези разходи генерира отрицателно въздействие от 630 млрд. йени за настоящата фискалната година, докато Nissan съобщи предишния ден, че покачването на цените на ключови суровини оказва отрицателно въздействие от 81 млрд. йени за деветте месеца до декември 2021 г.

За потребителите това може да означава по-висока цена на следващата им кола. Американският електромобилен концерн Tesla Inc. през март повиши на два пъти цените на своите превозни средства в Китай и САЩ поради по-високи материални и логистични разходи. А сега същата тази вълна може да се пренесе и в Япония.

През февруари Honda Motor заяви, че очаква скок на разходите с 290 млрд. йени през тази фискална година поради покачването на цените на суровините.

суровини суровини

„Обикновено поемаме разходите чрез нашите вътрешни усилия за намаляване на разходите, но увеличението е твърде голямо, за да го направим“, призна финансовият директор на Honda Кохей Такеучи. Компанията планира да увеличи цените на автомобилите в Северна Америка и може да обмисли подобен ход за Япония, "ако е необходимо", добавя той.

Автомобилните производители търсят решения навсякъде, където могат да намерят такива.

Алиансът Nissan-Renault-Mitsubishi заяви, че намаляването на разходите за суровини е "продължаващ процес" и че споделя ключови суровини като никел и литий в рамките на алианса.

Други компании инвестират в изследвания, за да намерят алтернативи на труднодостъпни или по друг начин рискови суровини, като кобалт, чието производство е свързано с нарушения на правата на човека.

Наохиро Нимура, партньор в японската консултантска компания за суровини Market Risk Advisory, споделя, че автомобилните производители се нуждаят от по-фундаментална промяна в своя подход.

„Системата „точно навреме“ се основава на предпоставката, че автопроизводителите могат да набавят необходимите суровини по всяко време и отвсякъде“, посочва Нимура.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 0
evlogi
преди 2 години
Бе да им имам проблемите.През миналата година почти всички отчетоха рекордни печалби и маржове, заради по-високите цени и увеличените доставки на по-луксозните модели.Не те имат проблеми, а средните потребители...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още