Каква е цената на прекъсванията на веригите за доставка? За Toyota Motor тя е около 520 долара за автомобил.
Това е очакваното покачване на производствените разходи за превозно средство за най-големия автомобилен производител в света, тъй като войната в Украйна хвърли в хаос веригите на доставка и тласка цените на суровините допълнително да растат. Ако умножим тези 520 долара по 10 милиона автомобила, които Toyota планира да направи тази година, сумата придобива внушителни размери, пише Nikkei Asia Review.
Общо седемте японски автомобилни компании са изправени пред увеличение на разходите за суровини от около 1,4 трлн. йени (11,5 млрд. долара) за фискалната година, в сравнение с предходната фискална година, според Сейджи Сугиура, анализатор в Tokyo Research Institute.
Toyota, Nissan и другите местни индустриални играчи изпитват затруднения да увеличат производството поради глобалния недостиг на чипове и скорошното земетресение с магнитуд от 7,4 по Рихтер, което удари Североизточна Япония в средата на март.
„Очаква се автопроизводителите да се справят с част от нарастването на разходите чрез усилия за намаляване на същите тези разходи, но ще бъде трудно да се справят с всички увеличения“, коментира Сугиура.
Но проблемът надхвърля покачването на разходите за материали и суровини и поразява сърцето на световната автомобилна индустрия: свръхефективната система за доставки „точно навреме“, която гарантира, че 30 хил. части, необходими за сглобяването на едно пътническо превозно средство, са на разположение, когато е необходимо, и нито миг по-късно.
„Предпоставката, че „ако направите поръчка, частите ще бъдат незабавно доставени“ се срива“, предупреждава Санширо Фукао, сътрудник в Itochu Research Institute.
Недостигът на чипове, който притисна индустрията в края на 2020 г., вече принуди компаниите да преосмислят своята стратегия и да се запитат дали трябва да започнат да трупат повече полупроводници като запас.
С началото на войната в Украйна и увеличаващите се санкции срещу Русия, сега фокусът е върху металите.
Цените на паладия, никела и алуминия се повишиха до рекордно високи стойности в началото на март. Паладият се използва при производството на автомобилните катализатори, никелът - при батериите, а алуминият - при частите от купето.
Около 40% от производството на паладий се осигурява от Русия, по-специално от "Норилский никел". Южна Африка съставлява още 40%, а за останалите отговарят Канада, САЩ и Зимбабве. Апетитът на автомобилния сектор към катализаторите представлява над 80% от общото търсене на метала.
Изправени пред ситуация, в която трябва да се снабдяват с метали от санкционирана Русия, купувачите търсят алтернативни източници. Хиро Сузаки, президент на южноафриканския производител на метали Impala Platinum Japan, посочва, че неговата компания е отправила редица запитвания за доставки в индустрията.
преди 2 години Бе да им имам проблемите.През миналата година почти всички отчетоха рекордни печалби и маржове, заради по-високите цени и увеличените доставки на по-луксозните модели.Не те имат проблеми, а средните потребители... отговор Сигнализирай за неуместен коментар