Автомобилните производители процъфтяват през 2021 г. въпреки недостига на чипове, умерените продажби и нарастващите разходи за суровини. Най-големите автомобилни концерни отчетоха рекордни печалби и маржове, докато се сблъскват с редица предизвикателства.
Но каква е магията тук?
Според изчисленията на Automotive News Europe, общата оперативна печалба на най-големите европейски, американски и южнокорейски производители на автомобили се е удвоила до 104,3 млрд. евро през 2021 г. от 46,5 млрд. евро през 2020 г. В същото време нетната им печалба расте до 90,2 млрд. евро от 21,7 млрд. евро преди това, което представлява увеличение от 315 процента.
Японските автомобилни производители, при които фискалната година обикновено завършва на 31 март, също се готвят да запишат рекордно силно представяне след три успешни тримесечия.
Автоконцерните успяха да се възползват от редица фактори през 2021 г. – до голяма степен от способността си да налагат по-високи цени за своите продукти поради недостига на чипове – но кризата в Украйна може да затрудни следването на същата формула през 2022 г.
ANEurope разглежда годишните и тримесечните отчети на 10 от най-големите автомобилни производители: BMW, Ferrari, Ford Motor, GM, Hyundai-Kia, Mercedes-Benz, Renault, Stellantis, Tesla и Volkswagen.
По региони, европейските автомобилни производители бележат ръст на печалбата от 130 процента до 69,5 млрд. евро. Нетната печалба расте с 285% до 54 млрд. евро, отчасти благодарение на 9,2-та милиарда евро извънредна печалба, записана от Mercedes-Benz при отделянето на Daimler Trucks от основния бизнес. Mercedes заяви, че приходите ѝ са се увеличили с 30 на сто през 2021 г., стимулирани от продажбите на премиум модели.
Акционерите се възползваха от представянето на автомобилни производители: европейските концерни заявиха, че ще изплатят общо 16,5 млрд. евро дивидент, което се равнява на 30 процента от общата им нетна печалба.
В САЩ печалбата на компаниите се увеличава със 113% до 30,8 млрд. долара. А южнокорейската Hyundai Group (включително Kia) отчете ръст на печалбата от 114 процента до 11,75 трлн. вона (10,5 млрд. долара).
Volkswagen е най-печелившата европейска група с оперативна печалба от 19,3 млрд. евро, изпреварвайки Stellantis (18 млрд. евро) и Mercedes-Benz (16 млрд. евро).
Сред американските групи печалбата на GM отчита ръст от 47 процента до 14,3 млрд. долара, докато тази на Ford Motor се увеличава с 260 на сто до 10 млрд. долара. Печалбата на Tesla расте до 6,5 млрд. долара от 2 млрд. долара през 2020 г.
Големите японски автопроизводители отчитат значителен ръст на печалбата през първите девет месеца на фискалната 2021 г. Общата оперативна печалба на Toyota, Nissan и Honda се увеличава с 86 процента до 3,4 трлн. йени (28,4 млрд. долара).
Toyota e напът да се затвърди като глобален лидер по отношение на оперативната печалба, която към края на декември възлиза на 19,5 млрд. евро, повече от целогодишната печалба на втория в класацията Volkswagen.
Оперативният марж също нарасна рязко в рамките на индустрията. В Европа средното ниво на маржа е малко под 10 процента (от 4,8 процента през 2020 г.), като подобно е положението на маржа при американските автомобилни производители, който възлиза на 9,7 процента спрямо 5,2 процента през 2020 г. Маржът на Hyundai Group расте до 6,3 на сто от 3,4% преди това. Японските автомобилни производители записват среден марж от 8,5% за периода април-декември 2021 г.
По-високи цени, по-голяма печалба
Приходите бяха основният двигател за повишената рентабилност сред автоконцерните: приходите растат с 12 процента в Европа, с 13 на сто в САЩ и с 15% в Южна Корея въпреки стагниращите или намаляващи продажби.
Това се дължи на факта, че автомобилните производители успяха да накарат потребителите да плащат повече за автомобилите им чрез по-високи цени и намаляване на стимулите, до голяма степен защото липсата на полупроводници рязко сви производството.
Компаниите от индустрията използваха наличните чипове за производството на модели с по-висок марж, подобрявайки ценовия микс и повишавайки маржа на печалбата.
Двуцифрените увеличения на цените на някои пазари и сегменти компенсираха напълно въздействието върху маржовете от по-ниските обеми и разходите за електрификация. Например, Stellantis отчете 20-процентно нарастване на средната стойност на транзакциите на пазара на дребно в САЩ, движено както от увеличението на цените в шоурумите, така и от спада в стимулите и от по-богатия продуктов микс.
Перспективи за 2022 г
Не е ясно дали автомобилните производители могат да повторят представянето си през 2021 г. тази година. Нахлуването на Русия в Украйна в края на февруари предизвика нови трусове в глобалните вериги на доставка и принуди много компании да ограничат отново производството заради недостига на компоненти.
Войната може да доведе до нов шок за световната икономика, точно когато много страни се сблъскват с ускоряваща се инфлация, каквато не е виждана от десетилетия насам. В петък (18 март) Allianz заяви, че е ревизирала надолу прогнозата за растежа на брутния вътрешен продукт на еврозоната за годината до 2,6% от 3,8% преди това, като очакванията на банката за инфлацията в региона сочат ниво от 5,5% спрямо предишната прогноза за 3,8 на сто.
BMW, например, намали през миналата седмица насоките си за маржа за 2022 г. на 7-9 процента от 8-10 процента, преди това позовавайки се на ефекта на войната върху веригите на доставка.
Въпреки че повечето автопроизводители разполагат с малка експозиция спрямо Русия, Renault има мажоритарен дял в „АвтоВАЗ“, производителят на колите „Лада“, и руският пазар представлява значителна част от приходите и печалбата на фреската група.