IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Войната в Украйна увеличава разходите за производство на електромобили

Нарушените доставки на жизненоважни суровини, добивани в Украйна, може да доведат до увеличаване на разходите за изграждане на Tesla Model Y с до 8000 долара

10:55 | 04.04.22 г. 1
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Krisztian Bocsi/Bloomberg</em></p>

Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg

Последствията за веригите на доставка от войната в Украйна може да оскъпят допълнително производството на електрически превозни средства, тъй като цените на суровините продължават да се увеличават. Това е поредната трудност за автомобилните концерни, които продължават да търсят изход от кризата с полупроводниците, пише Automotive News Europe.

Увеличените разходи за производство може да попречи на по-широкото налагане на електромобилите сред потребителите в момент, когато автомобилните компании инвестират десетки милиарди евро за електрификация, предупреждава S&P Global Mobility в нов индустриален доклад.

Новият логистичен проблем може да засегне батериите, които захранват електрическите коли, и потенциално да „изяде“ печалбата на съответните производители.

Заради руската инвазия в Украйна популярният кросоувър на Tesla Inc. Model Y може да се сблъска с ръст на производствените разходи с около 8000 долара през тази година.

В същото време разходите за закупуване на нужните суровини за батерии за електрическия EQS на германската група Mercedes-Benz могат да нараснат с около 11 хил. долара спрямо тези от 2021 г. Въпреки това наскоро главният изпълнителен директор на компанията Ола Калениус заяви, че Mercedes остава твърдо ангажиран с инвестиционните си планове за електромобилите въпреки по-високите разходи. 

Проблем с никела

S&P Global Mobility заяви, че инвазията на Русия в Украйна е засилила ценовия натиск чрез надуване на цените на суровините. Доставките на никел се превръщат в особено голям проблем, тъй като Русия е третият по големина доставчик на метала в света. Norilsk Nickel, най-големият производител на висококачествен никел в света, използван в батериите за електромобили, е базиран именно в Русия.

Германският химически гигант BASF, който произвежда никел и кобалт за автомобилни батерии, заяви, че няма да подписва нови споразумения с Norilsk Nickel заради инвазията. Според S&P други производители се присъединяват към BASF.

Въпреки че руският концерн все още не е обект на икономически санкции, наложени от САЩ или други западни страни, несигурността относно това откъде компаниите ще доставят никел разтърси пазара, както и продължаващата заплаха от допълнителни санкции, наред с други фактори.

Никелът, който се търгуваше при цена от 10-20 хил. долара за тон през последното десетилетие, поскъпна до около 100 хил. долара за тон на 8 март, което предизвика едноседмично спиране на търговията с никел на Лондонската метална борса. След това цените започнаха да спадат.

„Ясно е, че ако тези ценови повишения продължат през 2023 г. и след това, вероятността от забавяне на процеса на прекратяване на продажбите на автомобили с двигател с вътрешно горене и постигане на паритет в разходите при електромобилите значително се увеличава“, изтъкват от S&P.

Според анализаторите никелът се е превърнал в жизненоважен метал сред производителите на батерии, тъй като се използва като заместител на кобалта. Добивът на кобалт е свързан с нарушения на човешките права в Конго, която произвежда голяма част от световните доставки на метала.

Ефекти върху индустрията

Продължават да възникват нови проблеми в световната автомобилна индустрия в резултат на руската инвазия.

Mercedes заяви, че активи за около 2,2 млрд. долара в Русия са изложени на риск, ако Москва реши да експроприира собствеността на чуждестранни компании, които са напуснали страната заради нейната инвазия. Руските законодатели предложиха да поемат временен контрол върху активите на напускащите компании, в които чуждестранната собственост надвишава 25 процента.

Stellantis от своя страна обяви, че ще премести част от производството на микробуси от Русия в Западна Европа и ще замрази инвестиционните си планове в страната. Концернът притежава завод с Mitsubishi в Калуга, югозападно от Москва. Там Stellantis произвежда микробуси за марките Peugeot, Opel и Citroen.

Главният изпълнителен директор на Volkswagen Херберт Дийс каза, че неговата компания ще прехвърли част от руското си производство в Китай и Северна Америка заради войната в Украйна. В резултат на това американските дилъри на VW очакват увеличен инвентар от кросоувъри през следващите месеци. Дийс посочи, че очаква волатилността на пазарите на суровини да се задържи до 2026 г.

BMW заяви, че очаква по-нисък марж на печалбата в своя автомобилен бизнес през 2022 г. поради войната в Украйна, прогнозирайки възвръщаемост в диапазона от 7 до 9 процента, което представлява спад от предишната цел за над 10 процента.

S&P Global Mobility понижи прогнозата си за глобално производство на превозни средства с 2,6 млн. броя за 2022 и 2023 г. поради общото въздействие на инвазията в Украйна и глобалния недостиг на чипове. Компанията сега очаква през 2022 г. да бъдат произведени 81,6 милиона превозни средства и 88,5 милиона през следващата година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:10 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 1
Alex Silver
преди 2 години
Електрокарите са много подходящи за водене на война. Дръпнеш шалтера и всичко умира за ден-два. И като няма електроцентрали, сичката техника става идеално за скрап. И няма как бързо да бъде заредена и изтеглена. Просто се изоставя. Като тези елтротинетки, дето стърчат с дни по улиците.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още