Китай е изнесъл близо 500 хил. електрически автомобила през 2021 г. – повече от която и да е друга страна в света – благодарение на увеличаването на продажбите в Европа и Югоизточна Азия, съобщава Nikkei Asia Review.
Според митническата администрация на Китай броят на изнесените леки електромобили през 2021 г. се е увеличил 2,6 пъти до 499 573 коли.
Междувременно Германия удвои износа на електрически превозни средства до около 230 хил. броя, докато САЩ отчитат спад в това отношение с 30% до около 110 хил. коли, а износът на Япония се увеличава с 24% до 27 400 броя, според данни, събрани от Германската асоциация на автомобилната индустрия и Японската организация за външна търговия.
Китай представлява 60% от глобалното производство на електромобили, след като оглави класацията при цифровите продукти. Страната е най-големият производител на смартфони, на който се падат малко под 70% от световното производство. Освен това е отговорна за 60% от световния производствен капацитет за течнокристални дисплеи, използвани при телевизорите.
Китайският износ на електромобили за ЕС нараства, след като Брюксел обяви целта за прекратяване на продажбите на нови хибридни и бензинови автомобили през 2035 г. Износът на китайски електрически коли за региона нараства петкратно до 230 000 броя, като приблизително половината от глобалния износ на електрически коли на Китай е насочен именно към Европа. Белгия е внесла 87 хил. китайски електромобила, а Великобритания - 50 хил. броя.
От въпросните около 500 000 изнесени китайски електрически коли, приблизително 100 хил. принадлежат на Tesla, която произвежда в своя завод в Шанхай.
Ръстът при износа на електромобили от Китай е стимулиран от индустриалните стимули на Пекин, както и от факта, че голяма част от веригата на стойност се намира на територията на страната.
„В Китай производствените разходи са с около 50% по-ниски, отколкото в други части на света, поради по-ефективните доставки“, посочва служител на китайски производител на части за електромобили.
Според проучване на Nikkei, базирано на данни на LMC Automotive и други източници, глобалното производство на електромобили през 2021 г. достига 3,99 милиона броя. Делът на Китай достига 57,4%, докато този на Европа и САЩ е съответно 22% и 12 на сто. Делът на Япония е само 0,9%.
„Норвежките клиенти приветстваха нашите електромобили и ни дадоха достатъчно увереност, за да навлезем на световния пазар“, споделя Ли Бин, главен изпълнителен директор на Nio, китайски производител на електрически превозни средства.
Компанията пусна многофункционален електрически SUV в Норвегия миналия септември и планира да се разшири своето присъствие в Германия, Нидерландия и в други страни в региона през тази година.
Агресивният подход на Китай достига и до Югоизточна Азия, някогашна крепост за японските автомобили. SAIC Motor, най-големият производител на автомобили в Китай, вече притежава 50-процентен дял от тайландския пазар на електрически коли. Неговият водещ модел MG EP се предлага на цена от 30 139 долара - около 30% по-малко от промоционалната цена на Leaf на Nissan Motor.