Спестявате ли за нов автомобил? По-добре започнете да заделяте повече пари настрани.
Нахлуването на Русия в Украйна стимулира ценовите ръстове при металите, използвани в автомобилостроенето, от алуминий за каросерията до паладий за катализаторите и никел за батериите при електромобилите. И цялото това поскъпване в крайна сметка пада върху плещите на крайния потребител, пише Ройтерс.
Въпреки че металите все още не са обект на санкциите на Запада, някои спедитори и доставчици на авточасти вече се дистанцират от руските стоки, което увеличава натиска върху автомобилните производители, страдащи от продължаващия недостиг на полупроводници и покачващите се цени на енергията.
„Какво ще се случва оттук нататък?“, пита Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis, четвъртият по големина автомобилен концерн в света по пазарен дял, говорейки пред журналисти миналата седмица.
Повишаването на разходите заради суровините и енергията ще окаже по-голям натиск върху бизнес модела, предупреждава той.
И алуминият, и паладият достигнаха рекордно високи ценови нива в понеделник, докато никелът, който също се използва за производство на неръждаема стомана, поскъпна до най-високите си нива от 2007 г. насам.
Андреас Уелър, главен изпълнителен директор на Aludyne, която произвежда автомобилни части от алуминий и магнезий, посочва, че европейският бизнес на компанията отчита 60% увеличение на цената на алуминия през последните четири месеца, както и повишени сметки за енергия.
С годишни приходи от продажба от 1,2 млрд. долара и скок на разходите в "стотици милиони долари" компанията на Уелър е била принудена да поиска от клиентите да платят повече от вече договорените цени.
„Някои са по-разбиращи от други, но ние не можем да оцелеем иначе“, изтъква Уелър. Aludyne разполага с четири леярни и един завод за обработка в Европа.
Според Таварес отшумяването на недостига на чипове може да помогне на автомобилните концерни да компенсират по-високите цени на металите и енергията, но той не очаква решение на проблема през тази година.
„Отказваме се“
Потребителите вече са притиснати от недостига на чипове и поемат тежестта от автомобилните компании, тъй като проблемът сви инвентара сред дилърите, изстрелвайки цените нагоре още преди ускоряването на ценовия ръст при металите.
Според LMC и J.D. Power средният разход за покупка на ново превозно средство в САЩ достига 44 460 долара през февруари, което е с 18,5% повече спрямо същия месец на 2021 г.
Германските производители на автомобили като Volkswagen и BMW са засегнати сериозно от руската инвазия в Украйна, тъй като военните действия принудиха производителите на кабели в западната част на нападната страна да преустановят работа.
Що се отнася до металите, руските компании са основни доставчици за Германия. През 2020 г. те формират 44% от вноса на никел в Германия, 41% от титана, една трета от желязото и 18% от паладия.
С производство от 108 милиона тона за миналата година Русия е петият по големина производител на желязна руда в света, според Credit Suisse, снабдявайки европейските производители на стомана, които сега се сблъскват с по-високи цени и възможни трудности при набавянето на метала.
Австрийската Voestalpine и шведската SSAB са изложени на този риск, посочва американската инвестиционна банка JPMorgan Chase.
Voestalpine заяви, че разполага с достатъчно запаси за следващите месеци, но очаква, че след това ще трябва да набавя суровини от други доставчици.
Изправен пред избора да купува руски продукти и косвено да финансира руската инвазия, която Москва нарича „специална военна операция“, германският доставчик на стомана и алуминий Voss Edelstahlhandel реши да прекрати тези отношения.
„Въпреки че алуминият не е в списъка със санкции, той се използва от Русия, за да инжектира пари в страната и затова ние се оттеглихме“, заяви главният изпълнителен директор на Voss Edelstahlhandel Торстен Студемунд пред Ройтерс.
Проблем и за електромобилите
Компанията на Студемунд също страда от високите цени на никела.
Каспар Роулс от Benchmark Mineral Intelligence (BMI) казва, че макар Русия да е отговорна за 5% от световното производство на никел, тя доставя около 20% от висококачествения никел в глобален план.
Металът се използва за направата на батерии за електрически превозни средства, което представлява ново предизвикателство за автомобилните производители, които вече инвестират милиарди евро, за да загърбят двигателите с вътрешно горене.
Част от висококачествения никел на Русия вероятно ще бъде насочена към Китай, който е малко вероятно да наложи санкции на Русия, но всичко това се случва в момент, когато автомобилните концерни са изправени пред нарастващи разходи за други минерали за батерии, тъй като търсенето надвишава предлагането.
Батериите са един от най-скъпите компоненти в електромобилите и автомобилните производители се надяват те да станат по-евтини, за да могат да предлагат по-достъпни електрически автомобили.
Когато става дума за паладий, компаниите също изпитват затруднения. Автомобилната индустрия го използва в каталитични конвертори за бензиновите модели - или платина за дизеловите модели. Цените на паладия нараства през последните шест години, като Русия държи 40-процентен дял от глобалните продажби на метала.
преди 2 години Кво главоболие, кви 5 копейки? Няма да кОпувате от Мордора скъпи и прескъпи метали, газ и нефт и сичко ще е наред. А Мордора ще гибердяса бързо-бързо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар