Китайските автомобилни производители биха могли да засилят своето присъствие в Русия, след като западните концерни спряха износа за страната и преустановиха местното производство заради войната в Украйна, пише Automotive News.
Volkswagen, BMW, Hyundai и Toyota са сред автомобилните производители, които спряха производството в своите руски заводи, след като западните правителства наложиха санкции срещу Москва след нахлуването на руските военни в Украйна. Други, включително Porsche и Bentley, спряха да изнасят своите модели за Русия.
Китайските автомобилни производители, опериращи в Русия, засега оставят пасивни по отношение на подобни мерки.
Русия се превърна във важен пазар за китайските концерни, включително за Great Wall и Geely.
„В случай че санкциите на САЩ и Европейския съюз (ЕС) срещу Русия се запазят за продължителен период от време и на американските и европейските автомобилни производители действително им бъде забранено да правят бизнес в Русия, съществува реална възможност китайските компании да спечелят дял на руския пазар“, коментира Юнис Лий, старши анализатор в Bernstein.
Китай все още не е наложил санкции срещу Русия, което дава зелена светлина на китайските автомобилни марки да се раздвижат.
Geely заяви, че бизнесът ѝ в Русия "по същество е спрял“, но не уточнява какво означава това.
Износът на превозни средства от Китай за Русия се е утроил до 122 800 броя през 2021 г. от 42 700 броя през 2020 г., изчислява Bernstein.
Great Wall произвежда превозни средства в Русия в завода си в Тулска област, близо до Москва, докато Geely разполага с фабрика в Беларус, съюзник на Москва в инвазията в Украйна.
През 2021 г. 18 процента от общо 1,67 милиона леки коли, продадени в Русия, са били внесени, като останалата част е изградена на местно ниво, съобщава Autostat.
Китайската Haval се нарежда на 12-та позиция в класацията на най-продаваните марки в Русия през миналата година с общо 39 126 продажби. Chery е 13-та с 37 118 продажби, докато Geely е 16-та с 24 587 продажби, според данни на московската Асоциация на европейския бизнес (АЕБ).
През февруари тази година Haval и Chery се нареждат съответно на 10-та и 11-та позиция. Geely е 13-та, а луксозната серия Chery Exceed е 19-та, изпреварвайки Lexus на Toyota.
Според изчисления на Jefferies производството на автомобили в страната ще спадне със 70 процента през 2022 г., визирайки масовия отлив на европейски концерни и проблемите на Renault в Русия.
„Би било напълно нормално, ако Renault реши да излизе от „АвтоВАЗ“, изтъква анализаторът на Jefferies Филип Хушоа пред Bloomberg. "Renault може да понесе загубата, но излизането ще бъде трудно решение", добавя той.