Нарастващите разходи за суровините, ускорили повишението си заради инвазията на Русия в Украйна, могат да попречат на мечтата на главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск и други ръководители на автомобилни компании да пуснат на пазара по-достъпни електрически превозни средства.
Нарастващите цени на никела, лития и други материали заплашват да забавят и дори временно да обърнат дългосрочната тенденция на намаляване на разходите за батерии - най-скъпата част от електрическите превозни средства, което ще попречи на по-широкото навлизане на технологията, казва Грегъри Милър, анализатор в компанията за прогнози Benchmark Mineral Intelligence.
А към това се добавят и сложните вериги на доставки, които вече са затруднени от пандемията от COVID-19 и световния недостиг на чипове.
„Нарастващите цени на суровините със сигурност имат потенциала да забавят графика за постигане на паритет между разходите за електромобили и конвенционалните превозни средства, което може да попречи на по-широкото разпространение на електромобилите", казва пред Ройтерс Милър, имайки предвид превозните средства с двигатели с вътрешно горене, които доминират на пазара.
Тази година може да отбележи първото годишно увеличение на средната цена на литиево-йонните акумулаторни клетки, допълва той.
Конфликтът в Украйна само повиши залозите, като в понеделник цените на никела и алуминия се покачиха до рекордно високи стойности заради нарастващите опасения, че износът от водещия производител Русия може да бъде прекъснат. Цените на лития също се повишиха, като се удвоиха от края на годината досега, тъй като предлагането не успява да отговори на нарастващото търсене.
Най-голямата руска минна компания Nornickel произвежда около 20% от световните доставки на никел с висока чистота от клас 1, който се използва в батериите за електрически превозни средства, показват данни на Benchmark Mineral Intelligence. Русия е и голям доставчик на алуминий, използван в батериите.
Цените на петрола, които в понеделник достигнаха до най-високите си нива от 2008 г. насам, биха могли да послужат като противовес, стимулирайки по-голям интерес към електрическите превозни средства след години на нарастващо търсене на бензинови спортни автомобили и пикапи.
Повишаването на цените на електромобилите - белязано от повишенията през последната година от Tesla и стартъпа Rivian Automotive, е от значение, защото масовите потребители няма да могат да платят огромна премия за технология, която мнозина все още не възприемат напълно.
Според изследователската фирма Cox Automotive през януари средностатистическият електрически автомобил се е продавал за почти 63 хил. долара в САЩ, което е с около 35% повече от средната цена за всички превозни средства в индустрията - малко над 46 хил. долара.
И докато сега потребителите се притесняват все по-рядко, че ще останат без ток на пътя, според проучването на Cox цената остава основен проблем.
"Всичко, което увеличава цената, ще възпрепятства възприемането на електромобилите", казва Мишел Кребс, анализатор от Cox.
По данни на Международната агенция по енергетика през миналата година електромобилите са представлявали около 9% от общите продажби на автомобили в света, а консултантската фирма AlixPartners очаква този дял да достигне около 24% до 2030 г.
Повече от половината потребители не са готови да платят допълнително 500 долара авансово, за да си купят електромобил въпреки по-ниските експлоатационни разходи, показва проучване на OC&C Global Speedometer от 2021 г. за потребителите в САЩ, Китай и други страни.
Това може да затудни производителите, ако искат да привлекат масови купувачи, а не клиенти на луксозни стоки, какъвто в момента е почти изцяло случаят.
Tesla повиши цената на най-евтиния си седан Model 3 с 18% до 44 990 долара от декември 2020 г., тъй като проблемите във веригата за доставки натежаха над цените. През януари Мъск заяви, че Tesla не разработва автомобила за 25 хил. долара, който обеща по време на Деня на батерията през 2020 г., като каза, че има „твърде много неща на главата си“.
Някои дилъри в САЩ се възползваха от недостига на автомобили, за да искат по-високи цени за електромобилите, което предизвика предупреждения от автомобилни производители като Hyundai и Ford.
През миналата седмица Rivian се опита да прокара 20% увеличение на цените на своите електрически пикапи и SUV, за да компенсира по-високите разходи за части, но се отказа от увеличение на цените за тези, които вече са направили поръчки, когато се сблъска с ответна реакция, включваща възможни отмени на продажбите.
Друг стартъп за електромобили, Lucid Group Inc, все още не е повишил цените, но главният финансов директор Шери Хаус заяви през февруари, че компанията „определено проучва цената", за да компенсира по-високите разходи по веригите на доставки.
В Китай повишаването на цените на лития оказва натиск върху производителите на такива модели от начално ниво като Ora EV на Great Wall и Mini EV на Wuling Hong Guang, тъй като те имат по-малко възможности да прокарат по-висока цена, твърдят инвеститорите.
„Ако сте малка компания, нямате възможност да кажете на доставчиците си да ви дадат по-ниска цена", казва Брет Смит, технологичен директор в Центъра за автомобилни изследвания.
Производителите на батерии обикновено сключват дългосрочни договори с производителите на автомобили, съгласно които цените се повишават, за да отразят повишените разходи за ключови суровини като литий, никел и кобалт, твърдят представители на индустрията.
LG Energy Solution, доставчик на Tesla и General Motors Co, заяви, че суровините съставляват 70% или 80% от цената на неговите батерии.
Benchmark Mineral Intelligence заяви, че производителите на батерии са започнали да увеличават цените на литиево-йонните батерии в края на миналата година в отговор на по-високите цени на суровините, които се наблюдавали през 2021 г.