fallback

Как един малък италиански доставчик революционизира автомобилното производство

Tesla, Mercedes, Volvo и Volkswagen са сред автомобилните концерни, които вече са въвели или планират да въведат гигапресата на Idra в своите заводи

14:56 | 20.03.22 г.

Представете си едно-единствено парче лят алуминий, което замества около 60 отделни компонента. По този начин производителят спестява около 40% от инвестицията си в оборудване, консумира около 30 на сто по-малко енергия и произвежда част, която е с 30 процента по-лека от стоманен аналог и с около 10 на сто по-лека от решение, което включва няколко алуминиеви части, пише Automotive News.

Това е възможно благодарение на изобретяването на гигапресата от малката италианска компания Idra. Рикардо Ферарио, 64-годишният главен изпълнителен директор на концерна, представя машината през 2019 г. Тя представлява композиция от машини за леене на алуминий под високо налягане. Разтопеният метал с тегло над 100 кг се инжектира в специален калъп със скорост от 10 метра в секунда. Времето на целия цикъл е около 120 секунди, което означава 30 готови отливки в рамките на час. Около 500 подобни отливки могат да бъдат произведени на ден при три 8-часови работни смени.

Американският автомобилен концерн Tesla беше първата компания, която използва технологията, като шведският производител Volvo също планира да заложи на този метод.

Междувременно, Mercedes-Benz използва техниката за цялотсно отливане на една час, когато изгражда задната част на своя концептуален модел EQXX, който беше представен миналия месец на събитието CES в Лас Вегас.

Китайската Nio Inc. също проявява интерес към метода.

Видеото е споделено от канала на Idra в YouTube.

Въпреки че Ферарио не потвърждава дали Tesla е негов клиент, съществува подробна информация онлайн, описваща как американският производител на електрически автомобили е преустроил паркинга във фабриката си във Фримонт, Калифорния, за да обособи място за своята гигапреса. Налични са и снимки, на които се вижда гигапресата с логото на Tesla и Idra.

Въпреки че Ферарио остава мълчалив относно връзките на компанията си с Tesla, той е готов да говори за това защо и как неговата компания създава машината.

Подобно на много нови изобретения, първата гигапреса, която Idra представя на търговското изложение за индустриално оборудване GIFA в Германия през 2019 г., първоначално бива посрещната с насмешка.

„Всички потенциални клиенти се присмиваха на идеята, казвайки, че никога не можем да я накараме да работи“, споделя Ферарио. 

Първият подобен продукт е известен като OL 5500 CS, където числото 5500 съответства на силата на пресоване в метрични тонове.

Въпреки обезкуражаващия старт до момента Idra е успяла да продаде общо 22 гигапреси. Седем от тях са в експлоатация, пет се монтират в заводи на клиенти, а десет тепърва се очаква да бъдат доставени.

Две години след изложението в Германия Idra инициира събитие през ноември 2021 г., което събира 200 гости от цял свят, за да видят новата машина. „След този ден на отворени врати генерирахме 21 споразумения с потенциални клиенти, включително с няколко автомобилни компании“, изтъква Ферарио.

По думите му Volkswagen Group и Volvo Cars са сред концерните, които обмислят закупуването на такива машини за своите производствени дейности.

Ферарио посочва, че отливането на предна или задна ачаст на автомобил чрез гигапреса замества до 250 елемента и намалява теглото на крайния продукт с до 30%.

По отношение на инвестицията той заяви, че машината спестява на клиента около 40%, защото заменя серия от по-малки машини и до 200 метра роботизирани заваръчни линии.

Според представители на индустрията гигапресата може да елиминира до 300 робота, което също помага на автомобилните компании да намалят консумацията на енергия.

Idra изчислява, че новата производствена техника може да изгради три превозни средства за времето, необходимо за направата на един автомобил, използвайки днешните конвенционални процеси.

Според Ферарио гигапресата може да се регулира да изгражда и платформата, на която се монтира батерията при електромобилите. Следваща стъпка би била интегрирането на корпуса на батерията в централната платформа, което ще го направи структурна част от превозното средство.

Въпреки че Ферарио отхвърли идеята подобна гигапреса един ден да произвежда чрез едно отливане платформа за всякакъв вид електромобили, той заяви, че е възможно да бъде изградена такава за малко електрическо превозни средство.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:35 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още